שטיחי כרמל: רש"ת הפרה את החובה להעדיף תוצרת הארץ

יצרנית השטיחים הישראלית טוענת כי נפל פעם מהותי במכרז לבחירת ספק שטיחים לנתב"ג, שבו זכתה חברה מארה"ב • הטענה היא שרשות שדות התעופה העדיפה חברה זרה, וזאת למרות המחויבות של גופים ציבוריים להעדיף את התעשייה המקומית - גם אם היא יקרה ב-15% • רש"ת: המכרז נערך כדין

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

חברת שטיחי כרמל מאשימה את רשות שדות התעופה בכך שקבעה אמות-מידה "עמומות וערטילאיות" במכרז שקיימה לבחירת ספק שטיחים לנמל התעופה בן-גוריון. לדבריה, המכרז הוביל לבחירת שטיחים מתוצרת החברה האמריקאית מיליקן, חרף העובדה שהם יקרים יותר מהשטיחים הישראליים.

לטענת שטיחי כרמל, ההליך שהרשות ניהלה בנושא לוקה בפגמים מהותיים, בחוסר שוויוניות, בהיעדר הוגנות, תוך הפרת התקנות המחייבות את העדפת תוצרת הארץ, ולפיכך יש לבטלו לאלתר.

במרכז המחלוקת עומד מכרז שרש"ת פרסמה לקראת התקשרות עם ספק שטיחים לשער הכניסה המרכזי של מדינת ישראל - נמל התעופה בן-גוריון. לפני כחודש ועדת המכרזים של רש"ת בישרה לשטיחי כרמל כי ההצעה שהגישה במסגרת המכרז נדחתה.

במכתב ששיגר עו"ד ד"ר אופיר מילר מטעם שטיחי כרמל לרש"ת, נאמר כי החברה "לא הופתעה מזהות הזוכה במכרז: כל-כך להוטים ונחושים הייתם לבחור במיליקן - עד שהפרתם את חובתכם החקוקה לעמוד בתקנות להעדפת תוצרת הארץ בחוק חובת המכרזים. פגם זה הוא פגם מהותי שמצוי בשורשו של ההליך ומצדיק את ביטול המכרז".

יש לציין כי מתוקף חובה העדפת תוצרת הארץ, גוף ציבורי חייב להעדיף במכרזים הצעה ישראלית - גם אם היא יקרה ב-15% מההצעה הזרה.

עוד נטען במכתב כי רש"ת העניקה במסגרת המכרז ציון גבוה לשטיחי כרמל, ובחלק מהמדדים ניתן להצעתה ציון גבוה אף יותר מזה שניתן למיליקן. למרות זאת, ההצעה של מיליקן גברה על זו של שטיחי כרמל - "זאת בזכות פרמטרים ערטילאיים ועמומים ששתלתם ברשימת ניקוד האיכות", כתב עו"ד מילר והוסיף: "באמצעות אותם פרמטרים חסמתם את שטיחי כרמל מלעבור לשלב ההצעה הכספית במכרז - שם התגלה פער עצום של כ-2 מיליון שקל. העובדה שבחרתם שלא לשקלל את מרכיב האיכות עם ההצעה הכספית - פוגע ישירות בקופה הציבורית ובאינטרס הציבורי".

לטענת שטיחי כרמל, רש"ת העדיפה את ההצעה של מיליקן, שגובהה 5.3 מיליון שקל, וזאת לעומת ההצעה של שטיחי כרמל, שנאמדת בכ-3.3 מיליון שקל בלבד: "הפער הכספי העצום, שעה ששטיחי כרמל עומדת בכל דרישות האיכות האובייקטיביות ללא יוצא מן הכלל מעוררים אי-נחת אצל כל אדם ואזרח שטובת הקופה הציבורית לנגד עיניו".

עוד דורשת החברה מרש"ת "לפעול כרשות סבירה, לבטל את המכרז ולקיים תחתיו מכרז חדש, שבו תינתן הזדמנות אמיתית למציעים אחרים ולנהלו את באופן הגיוני, הוגן ושוויוני".

לחלופין, שטיחי כרמל דורשת מרש"ת "לשקלל את הרכיב האיכותי ביחד עם הרכיב הכספי ולהכריז על הצעתנו כזו שזכתה במכרז - ואם הדרישה לא תיענה, נפעל בכל הדרכים החוקיות שעומדות לרשותנו".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה לטענות כי "הרשות דוחה מכל וכל את טענות שטיחי כרמל. ההודעה שנמסרה על פסילת הצעת החברה הועברה לשטיחי כרמל כבר בחודש יוני. המכרז נערך כדיון ועל-פי חוק חובת המכרזים, ותמוה שהחברה לא מחתה נגד תנאיו, לאחר שנפסלה כדין, בלי שהצעתה הכספית נפתחה בהתאם לתנאי המכרז. לפיכך, גם טענותיה בנושא - מופרכות".