גם מלחמת הסחר לא קלקלה לאפל את תוצאות הרבעון השלישי

מדובר ברבעון השלישי הפיסקלי הטוב ביותר שהיה לחברה אי-פעם • מניית החברה נסחרה במחיר שיא במסחר המאוחר • בסך-הכול רשמה אפל הכנסות של 53.27 מיליארד דולר, זינוק של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד

טים קוק בהשקת האייפד החדש / צילום: ג'ון גרס, רויטרס
טים קוק בהשקת האייפד החדש / צילום: ג'ון גרס, רויטרס

מכירות מוצר במחיר הוט קוטור וצמיחה באפיק השירותים, חתמו לאפל את הרבעון השלישי הטוב ביותר שהיה לה אי-פעם ושלחו את מניית החברה למחיר שיא במסחר המאוחר. מדובר ברבעון השלישי הפיסקלי והשני של 2018.  

אפל דיווחה על מכירת 41.3 מיליון מכשירי אייפון, קצת פחות מהערכות האנליסטים ו-0.6% פחות מהרבעון המקביל ב-2017. עם זאת היקף ההכנסות שיצרנית החומרה רשמה מהמכירות היה גדול ב-20% לעומת אשתקד ועמד על 29.9 מיליארד דולר. זה סימן חיובי עבור אפל, שהבהירה כי גם אם תבחר להציע מספר מצומצם של טלפונים במחיר קצה של אלף דולר, בתוך שוק רווי, עדיין יש בידה מותג מספיק חזק כדי לצאת עם ידה על העליונה.

בשיחה עם המשקיעים, מנכ"ל אפל טים קוק שם דווקא את הדגש על אפיק השירותים. במהלך הרבעון השלישי ההכנסות מתחום השירותים, צמחו ב-31% ל-9.55 מיליארד דולר. קוק הדגיש כי לאפל מיוזק, המתחרה העיקרית של ספוטיפיי, יש מעל 50 מיליון מנויים והיא שירות המוזיקה הפופולרי ביותר בארה"ב ויפן. קוק אף ציין כי הארנק הדיגיטלי Apple Pay צמח ב-50% ועיבד מעל למיליארד עסקאות, יותר מ-PayPal הוותיקה.

בסך-הכול רשמה אפל הכנסות של 53.27 מיליארד דולר, זינוק של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והרבעון ה-7 ברציפות של צמיחה דו-ספרתית. הרווח הנקי זינק ב-32% והסתכם ב-11.52 מיליארד דולר.

המספרים אולי יפים ובאפל אוהבים להדגיש אותם, אבל אפיק השירותים עדיין לא דומיננטי מספיק כדי להסיט את תשומת לב המשקיעים ממכירות האייפונים. מוצר הדגל של החברה. באפל מבינים את זה לא פחות טוב. בספטמבר הקרוב הם מתכננים להשיק שלושה מכשירים חדשים, היקר ביותר מבניהם יעלה לא פחות מ-1,099 דולר. כך שכל עוד מעריצי האייפון יסכימו לשלם את הפרמיות הגבוהות, המשקיעים יכולים להיות רגועים ולצפות לזרם הכנסות יציב.

אפל זקוקה למקורות ההכנסה האלה, אם המתחרים שלה ימשיכו בקצב הנוכחי שלהם. אחרי שסמסונג הדיחה את אפל מתואר יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, עשתה מעשה דומה החברה הסינית האוואי, כך לפי מחקר של IDC מאתמול. כעת אפל היא היצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם.

איום משמעותי נוסף לאפל הוא המתיחות בין סין לארה"ב. כחמישית מהמכירות של אפל מגיעים מסין, מה שהופך אותה פגיעה במיוחד במלחמת המכסים שפתח הנשיא טראמפ בחודשים האחרונים. אף שהחברה עדיין לא מושפעת ישירות מהמכסים, המנכ"ל קוק ציין בשיחה אתמול כי הוא "מאמין שזה יסתדר, כי קיימת הדדיות בלתי נמנעת בין ארה"ב לסין".

תחת איומים אלה, מניית אפל  נשארה איתנה במיוחד. מתחילת השנה היא עלתה ב-13% והוסיפה 100 מיליארד דולר לשוויה. אבל המספרים האלה מעט מתערפלים, אם לוקחים בחשבון את הרכישה העצמית המאסיבית שעושה אפל בחודשים האחרונים ואמורה בסופו של דבר להסתכם ב-100 מיליארד דולר רכישת מניות. מסע רכישות התחיל בעידודו של הנשיא טראמפ, שחיפש דרכים לתמרץ חברות להחזיר רווחים כלואים אל שטח ארה"ב.

במהלך הרבעון הראשון של 2018, רכשה אפל מניות בהיקף 22.8 מיליארד דולר. את הרבעון השני היא סיכמה, כל מסר אתמול סמנכ"ל הכספים, עם רכישה קטנה פחות של 20.8 מיליארד דולר. סך ביצעה אפל שיא של רכישות בסכום 43 מיליארד דולר, סכום שלפי סוכנות הידיעות רויטרס, גבוה משוויין של שלושה רבעים מחברות S&P 500.