"רכישה עצמית של מניות בנקים עלולה לגרום לבועה במניותיהם"

הארגונים צדק פיננסי ולובי 99 פנו לבנק ישראל בבקשה לבטל את ההיתר שניתן לבנקים לבצע רכישה עצמית של מניותיהם

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

"מתן אפשרות לבנקים להשפיע על שערי מניותיהם עלול לייצר סיכון מערכתי לכלכלה הישראלית" - כך כותבים הארגונים החברתיים צדק פיננסי ולובי 99 במכתב לבנק ישראל, בעקבות החלטת הפיקוח על הבנקים לאפשר לבנקים לבצע רכישה עצמית של מניותיהם. "אנו מתנגדים נחרצות למהלך, ולשיטתנו יש להשאיר את המצב על כנו", כותבים הארגונים. 

נזכיר כי בנק ישראל אפשר לבנקים לבצע את המהלך, וזאת כ-35 שנה לאחר שנאסר עליהם בעקבות פרשת ויסות מניות הבנקים, ולאחר שכבר אפשר לבנק לאומי לצאת בתוכנית שכזו. "ניתן לטעון כי הגיעה השעה לשינוי גישה זו עקב הזמן שחלף והשינויים שחלו במערכת הבנקאות. אולם לצערנו מדובר בטיעון-סרק - שכן הבנקים הוכיחו שוב ושוב שהממשל התאגידי בהם קלוקל ורעוע ורחוק מלהתאים לבחינה מחדש של איסור הרכישה העצמית. מתן אפשרות לבנקים לשלוט בערכי המניות שלהם, כמוה כמתן גפרור לפירומן", כותבים הארגונים החברתיים. 

בצדק פיננסי ולובי 99 מסבירים את חששותיהם: "מתן אפשרות לגופים ייחודיים כמו הבנקים להשפיע על שערי מניותיהם עלול לייצר סיכון מערכתי לכלכלה הישראלית, אפילו באופן שאינו זדוני, לא כל שכן כאשר בעלי עניין ינסו להשפיע על ערך המניה לטובתם. סיכון כזה, אם יתממש, ייפול על כתפי הציבור הן כמפקידים והן כבעלי מניות, כאשר ככל הנראה האחראים למצב לא יוכלו או לא יידרשו לפצות על הנזק". 

הארגונים החברתיים מציינים כי החשש מהיווצרות בועה במניות הבנקים עלול להתממש גם אם הבנקים לא ירכשו כמות מופרזת של מניותיהם. "די בכך שהם יקנו מניות בהיקף שיאפשר לנטרל ירידות שערים טבעיות ולהציג את מניות הבנקים כיציבות וכחסינות לתנודות השוק. התוצאה תהיה שהציבור יאמין שמניות הבנקים לא יכולות לרדת, כלומר שהן נכס חסר סיכון. ברגע שזה יקרה - הציבור יגדיל את השקעתו במניות הבנקים, דבר שיגרום לעלייה במניות אלה ויוביל בתורו שוב להגדלת ההשקעות בהן - כך נוצרת בועה", הם כותבים.

כמו כן, בארגונים החברתיים פוסלים את הטיעון שרכישה עצמית היא מעין פעולה מקבילה של חלוקת דיבידנד: "רכישה עצמית מוצגת לעתים כחלופה שקולה לחלוקת דיבידנד, אולם הלכה למעשה היא מתעדפת מנהלים, עובדים ובעלי שליטה על חשבון בעלי המניות מקרב הציבור. כך למשל עליית ערך המניה יכולה לקרב מנהלים ועובדים לקבלת בונוסים ו/או הטבות אחרות תלויי ביצועי מניה, וכן רכישה עצמית מגדילה את חלקם של בעלי השליטה בבנק".