ניצחה את אמזון במירוץ: אפל שווה טריליון ד'

מחיר מניה בודדת של יצרנית האייפון חצה את קו 207.05 הדולרים, ואיפשר לה להגיע לשווי הנכסף • בכך ניצחה את אמזון שהייתה המועמדת המובילה לעשות את ההיסטוריה ושהכפילה את ערכה פי כ-1.5 מתחילת השנה

אפל/ צילום: צילום: רויטרס - David Gray
אפל/ צילום: צילום: רויטרס - David Gray

אפל הפכה הערב (ה') רשמית לחברה הציבורית הראשונה אי פעם ששווי השוק שלה עומד על טריליון דולר. מחיר מניה בודדת של יצרנית האייפון חצה במהלך המסחר את קו 207.05 הדולרים, ואפשר לה להגיע לשווי הנכסף. כמובן, השווי הזה ממצב את אפל כחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק.

אף על פי שיש לשבירת השיא הזה משמעות סמלית בלבד, המירוץ לטריליון ריתק בשבועות האחרונים את אנשי ההייטק ושוק ההון, שניסו להעריך מי מענקיות הטכנולוגיה תחצה את הקו ראשונה. המועמדת הבולטת ביותר לעשות זאת, פרט לאפל, הייתה אמזון - שהכפילה את ערכה פי כ-1.5 מתחילת השנה.

אלא שבסופו של דבר, נראה שהדוחות הרבעוניים המצוינים של הענקית מקופרטינו הכריעו לטובתה. הרווח הנקי שלה עמד על 11.5 מיליארד דולר, או 2.34 דולר למניה - מעל ציפיות האנליסטים. גם בהכנסות עקפה החברה את התחזיות, והן עמדו על 53.3 מיליארד דולר.

לאורך 42 שנות קיומה, ידעה אפל עליות ומורדות רבות, אך בעיקר שינתה ואף יצרה שווקים טכנולוגיים - ובהם המחשבים האישיים, הטלפונים החכמים והטאבלטים. בשנים האחרונות, תחת המנכ"ל טים קוק שהחליף את המייסד המנוח סטיב ג'ובס, היא הואשמה לעתים באובדן יצירתיות ובהתנהלות מבולבלת, והיו שחזו לה התרסקות. לפחות נכון לעכשיו, נראה שהתחזיות הללו הופרכו לחלוטין.

לשם השוואה, בעת פרישתו של ג'ובס מתפקיד מנכ"ל אפל, ב-25 באוגוסט 2011, הייתה שווה החברה כ-310 מיליארד דולר (אם כי מדובר כמובן בשווי נומינלי ולא ריאלי). כשהאייפון הראשון הושק, ב-29 ביוני 2007, עמד השווי על 94 מיליארד דולר.