התנועה לאיכות השלטון: מיזוג רשת וערוץ 10 יפגע בתחרות

התנועה פנתה בעניין לממונה על ההגבלים העסקיים • ערוץ 10 בתגובה: "החשש הכבד הוא שהתנועה לאיכות השלטון עובדת בלבסס את חדשות 2 כחברה מונופוליסטית בטלוויזיה המסחרית בישראל"

רשת, קשת וערוץ 10
רשת, קשת וערוץ 10

התנועה לאיכות השלטון בישראל פונה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בבקשה שלא תאשר את בקשת המיזוג של ערוץ 10 עם רשת 13. במכתב שהופנה להלפרין, לשר האוצר משה כחלון ולשר התקשורת איוב קרא, מביעה התנועה חשש שהמיזוג יביא לפגיעה בתחרות החופשית ובתקשורת החופשית.

החשש נובע מצמצום מספר השחקנים בשווקים של אספקת שידורי טלוויזיה, פרסום וחדשות, כאשר כל אחד מהשווקים הרלוונטיים ממילא ריכוזיים.

חשש נוסף מתמקד במה שמכונה "שבי תקשורת" - חשש שבעלי המניות ישתמשו בכלי התקשורת שבבעלותם כשופר לקביעת סדר יום או כמסך להסתתר מאחוריו, כך שהציבור לא ייחשף לענייניהם והשפעתם. "לתקשורת שבויה בידי בעליה ומשרתת אותו", כך נטען, "יש אינטרס שלא לעסוק בנושאים כואבים המנוגדים לאינטרסים של בעליהם.

חשש נוסף הוא מכך שבעלי שליטה בתקשורת המחזיקים במקביל בעסקים פיננסיים או תאגידים ריאליים מנצלים את כוח המיקוח שלהם מיכולתם להטות סיקור תקשורתי ביחס לאנשי ציבור כדי להשיג הטבות רגולטוריות שאינן עולות בקנה אחד עם האינטרס הציבורי.

כפי שנחשף ב"גלובס", בקשת המיזוג של ערוץ 10 מושתת על דוקטרינת החברה הכושלת, המאפשרת לממונה על ההגבלים לאשר מיזוג בתנאים אם הוכח כי החברה תיסגר ממילא, וכלו האפשרויות להציל אותה. נציגי ערוץ 10 הבהירו לממונה כי גמרו אומר לסגור את הערוץ בכל מקרה גם אם המיזוג לא יאושר.

התנועה לאיכות השלטון טוענת במכתב כי כלל לא הוכח שערוץ 10 יצא מהשוק בהיעדר מיזוג: לפי המכתב, ערוץ 10 מלין על הפסדים כבדים לאורך רוב שנות פעילותו, ועדיין ממשיך לפעול כבר 16 שנים, ומכאן נובע שהערוץ מניב לבעליו תועלת שאולי איננה כלכלית, ולא סביר שדווקא כעת ימהרו בעלי השליטה להיפטר ממנו.

עוד נטען כי לא הוכח שאין קונה חליפי לערוץ שרכישתו תפגע פחות בתחרות, וכן לא הוכח שהמיזוג עדיף על פליטת ערוץ 10 מהשוק. לשיטתם, יציאת ערוץ 10 תאפשר לתאגיד השידור "כאן" לצמוח ולהתרחב, ועדיף משיקולי ריכוזיות כלל-משקית שערוץ 10 ייעלם, מאשר שכוחו יועבר לבעלי השליטה ברשת, ושכוחה של רשת תועבר לבעלי השליטה בערוץ 10.

התנועה לאיכות השלטון גם לא מקבלת את הטענה כי אין כדאיות כלכלית לקיומם של 3 ערוצי טלוויזיה מסחרית, וטוענת כי מי שמציג תפישה זאת הם גורמים שיש להם אינטרס להציג זאת כך.

כאמור, התנועה ממליצה לממונה על ההגבלים שלא לאשר את המיזוג, ומציינת כי אם יוחלט כן לאשר אותו, יהא צורך לעשות זאת בהכפפת אישור המיזוג לשורת תנאים קשיחים.

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "החשש הכבד הוא שהתנועה לאיכות השלטון עובדת בלבסס את חדשות 2 כחברה מונופוליסטית בטלוויזיה המסחרית בישראל, לשנתיים וחצי הבאות לפחות. זה בדיוק מה שיקרה אם הממונה לא תאשר את המיזוג".