המאבק נמשך: חוק הפללת צרכני הזנות עבר בוועדת השרים

כחלק מתוכנית שכוללת גם שיקום, מניעה וחינוך, הממשלה אישרה היום הקמת צוות יישום של המלצות הוועדה למלחמה בזנות, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור • זמן קצר לאחר מכן אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד למאבק בזנות

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

המאבק לצמצום תופעת הזנות והפשיעה סביבה נמשך: הממשלה אישרה הבוקר (א') הקמת צוות ליישום המלצות הוועדה לצמצום תופעת הזנות, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור; זמן קצר לאחר מכן, אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד למאבק בזנות.

על-פי הצעת החוק, הקנס שיוטל על צריכת זנות יהיה בגובה של 1,500 שקל; עבירה חוזרת שנעברה בתוך 3 שנים מהעבירה הראשונה תוביל לקנס בסכום של 3,000 שקל. עוד על-פי ההצעה, מי שקיבל את הקנס יוכל לשלם, להגיש בקשת ביטול או להגיש בקשה להישפט; וככל שבית המשפט יחליט שהעבירה אכן נעברה, הוא יהא רשאי להגדיל את גובה הקנס עד לסכום של 75,300 שקל.

על-פי הצעת החוק, החוק יחול על צריכת זנות מבגירים, וזאת מאחר שצריכת זנות מקטינים כבר מוגדרת כעבירה פלילית בישראל. החוק קובע גם דרכי טיפול אלטרנטיביות לצרכני הזנות, ובין היתר נקבע כי שרת המשפטים, בהסכמת שר הרווחה, תוכל לקבוע אמצעי חלופי במקום קנס, כמו שילוב בסדנה טיפולית-חינוכית למניעת צריכת זנות.

לגישת השרה שקד, הצעת החוק אינה הדבר העיקרי בטיפול בזנות אלא תהווה חלק מהחלטת ממשלה רחבה שתחילתה בהקמת צוות היישום היום. מדובר בתוכנית משותפת למשרדי המשפטים, הרווחה, החינוך והבריאות, שמתיימרת לטפל בהרחבת המענים הטיפוליים והבריאותיים הניתנים הן לעוסקים בזנות והן לצרכני הזנות, ושיקומם הטיפולי, התעסוקתי והכלכלי; וכן בהעלאת המודעות הציבורית למאפיינים, לגורמי הסיכון ולנזקים הכרוכים בתעשיית הזנות.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה על רקע האישור כי "ממשלה מעבירה היום מסר ברור לצורכי שירותי זנות: סחר בנשים וצריכת זנות הם פסולים מכל וכל. הטיפול בזנות צריך להיות רחב הרבה יותר - ובכך נטפל בחודשים הקרובים. אני מודה לחברות הכנסת שולי מועלם ועליזה לביא על הובלת הנושא בשנים האחרונות, למנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, שהכינה דוח חשוב בעניין, ולמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים על הכנת תזכיר החוק".