רבעון חיובי לקבוצת שטראוס: הרווח צמח ב-14% ל-112 מיליון ש'

החברה סיכמה את הרבעון השני של 2018 עם שיפור של 3% בהכנסותיה, שהגיעו ל-2.1 מיליארד שקל • בפעילותה בארץ מתמודדת שטראוס עם שחיקה ברווחיות הגולמית בשל התייקרות מחירי הגלם ועליית שכר המינימום, בינתיים ללא העלאת מחירים מצידה

גיורא בר-דעה, ממלא-מקום מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'
גיורא בר-דעה, ממלא-מקום מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'

חברת המזון והמשקאות שטראוס סיכמה הבוקר (ג') את הרבעון השני של 2018 במגמה חיובית, שבאה לידי ביטוי בשיפור של 3% בהכנסותיה ל-2.1 מיליארד שקל, כשלצד זאת הציגה קפיצה של 14% ברווח הנקי, שהצטבר ל-112 מיליון שקל, אחרי שיפור בשורה הגולמית והתפעולית.

תוצאות שטראוס במיליוני שקלים
 תוצאות שטראוס במיליוני שקלים

נוסף לשיפור הרווחיות, בדרך לשורה התחתונה נהנתה שטראוס מצמצום ניכר בהוצאות המימון שלה, בעיקר בהשפעות מט"ח, ולעומת זאת הוצאות המס שלה גדלו. בשטראוס ציינו כי בסיכום רבעוני החברה נפגעה מהיחלשות מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, שבנטרולה הצמיחה האורגנית הרבעונית בהכנסות הגיעה ליותר מ-6%.

מניית שטראוס  הגיבה לדוחות בחיוב, ובשעות הצהריים רשמה עליות של כ-3%-4% שקירבו אותה מרחק נגיעה (פחות מ-5%) מרמת השיא שרשמה בחודש מארס האחרון, והיא משקפת כעת לחברה שווי של 8.9 מיליארד שקל. בשנה האחרונה המניה עלתה ב-17%. 

התוצאות החיוביות ברבעון השני ממשיכות את הכיוון שבו צועדת שטראוס מתחילת 2018, כך שבסיכום המחצית הראשונה הכנסותיה עלו ב-3.5% והתקרבו ל-4.3 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה טיפס ב-21% ל-258 מיליון שקל.

פעילותה של שטראוס, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים ("תמי 4"). בימים אלה מתמודדת שטראוס עם תהליך האיתור לתפקיד מנכ"ל הקבוצה, לאחר שלפני כחודש נודע כי גדי לסין מסיים את תפקידו כמנכ"ל מסיבות רפואיות. מי שנכנס לנעליו באופן זמני הוא גיורא בר-דעה.

בפי לוח מגזרי הפעילות, שטראוס מציגה מגמה חיובית בפעילויות העיקריות, כשמגזר הקפה ממשיך להיות הדומיננטי - ובסיכום רבעוני היה אחראי על כמחצית מההכנסות ומהרווח התפעולי של החברה.

בסיכום רבעוני ההכנסות מפעילות הקפה נותרו ללא שינוי, ברמה של 978 מיליון שקל, ולמרות זאת הרווח הגולמי מהן קפץ ב-11% ל-352 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן עלה ב-6% ל-107 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות. השיפור ברווח מיוחס בין היתר ל"התאמת מחירים לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגאוגרפיות מסוימות", לעלייה במכירות ועוד.

בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מט"ח, פעילות הקפה הציגה צמיחה רבעונית של 5.5% המשקפת עלייה כמותית במכירות בברזיל, פולין, אוקראינה, סרביה וישראל, "אשר קוזזו בחלקן בהורדות מחיר שנעשו בחלק מהמדינות". ההשפעה השלילית של שינויי המט"ח ניכרת בברזיל, שם המכירות הרבעוניות נשחקו ביותר מ-4% ל-501 מיליון שקל, אולם בנטרול שינויים אלה עלו ביותר מ-7%.

תנובה מייקרת, שטראוס בעקבותיה?

בשטראוס מציינים כי התחזקות השקל מול המטבע הברזילאי הסתכמה ב-56 מיליון שקל בסכום רבעוני. פעילותה של שטראוס בישראל מחולקת לשני מגזרים - ובסיכום רבעוני בלטה עלייה של קרוב ל-10% במכירות מגזר תענוג והנאה, שהגיעו ל-242 מיליון כשמכירות מגזר בריאות ואיכות חיים עלו ב-4% ל-536 מיליון שקל.

בפעילות שטראוס בישראל, החברה מתמודדת עם שחיקה בשיעור הרווח הגולמי מהמכירות במחצית הראשונה וברבעון השני של השנה, וזאת בשל התייקרות מחירי הגלם ועליית שכר המינימום, כשעיקר ההתייקרות בחומרי הגלם מיוחס לעליית מחיר החלב הגולמי. ההתייקרויות הללו קוזזו בשל עלייה כמותית במכירות, והמשך מהלכי התייעלות בתהליכי הייצור והאריזה של החברה, ולא מעליית מחירים.

נציין כי בעוד שהמתחרה הגדולה של שטראוס, תנובה, הודיעה השבוע על עליית מחירים של מוצרי החלב שאינם מפוקחים, וגם במחלבות טרה בוחנים אפשרות לייקר מחירים, בשטראוס נמנעים לפי שעה מלעשות זאת. מאז 2011 נמנעה מהעלאות מחירים, ואף הורידה מחירים בקטגוריות מסוימות. מנגד, היא הרחיבה את הפורטפוליו שלה עם מוצרים חדשים בקטגוריות פרימיום, עליהם הרווחיות גבוהה.

דורין פלאס, מנהלת מחקר בבית השקעות אי.בי.אי, הוסיפה היום בהקשר זה: "לא מן הנמנע ששטראוס תעלה בשנה הבאה מחירונים לראשונה מאז המחאה החברתית. מהלך שכזה, אם יקרה, ידחוף את תוצאות הפעילות כלפי מעלה ב-2019. בכל מקרה, עד שמהלך כזה יצא לפועל, נמשיך לראות את שטראוס מתמודדת עם התייקרות התשומות, ולכן נצפה בסיכום שנתי לרווחיות תפעולית נמוכה במעט מזו שהציגה ב-2017".

בלידר שוקי הון ציינו היום כי "פעילות ישראל תמשיך לשמש עוגן חזק ויציב לתוצאות החברה. שטראוס היא יצרנית המזון הגדולה היחידה שממשיכה להציג גידול עקבי בנתחי השוק לאורך הרבעונים האחרונים. נתח השוק של שטראוס בשוק המזון נאמד ברבעון הראשון של 2018 ב-12.2%, והחברה ממשיכה לשמור על המקום השני ולצמצם את הפער ביחס לתנובה הממוקמת במקום הראשון". 

סברה מתאוששת מה-recall

בפעילותה של סברה, שטראוס נהנתה משיפור אחרי תקופה ארוכה בה סבלה מהשפעות האיסוף (recall) וולנטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה. בסיכום רבעוני הכנסות סברה גדלו ב-10% ל-357 מיליון שקל, והרווח התפעולי קפץ ב-11% ל-40 מיליון שקל.

בשטראוס מציינים כי במהלך המחצית הראשונה של השנה "התמקדה סברה בחזרה לנתח השוק בארה"ב ובקנדה טרם האיסוף הוולונטרי", וייחסה את השיפור בשורה התפעולית לחזרה לנתחי שוק טרם אותו איסוף. מהנתונים שמציגה שטראוס עולה כי נתח השוק הכספי של סברה בסוף הרבעון השני התקרב ל-26%, לעומת קצת פחות מ-24% בסוף המחצית הראשונה של 2017, וכי נתח השוק הכספי שלה בחומוס עמד על כ-60%, לעומת 55% בתקופה המקבילה.

הכנסות הרבעון של שטראוס מים עלו ב-11% ל-150 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן קפץ ב-45% ל-17 מיליון שקל, וזאת בעיקר בזכות עלייה במכירות מכשירים חדשים ועלייה במצבת הלקוחות. במגזר המים שטראוס מציגה גם את פעילות המיזם המשותף שלה עם קבוצת האייר (Haier) בסין, הפועל בתחום טיהור וסינון מי שתייה בסין, בו היא מחזיקה 49%. בסיכום רבעוני, מכירות פעילות זו טיפסו ב-14% ל-145 מיליון שקל (ובניטרול השפעות מט"ח עלו ב-6%), ורווחיו עלו ב-2 מיליון שקל והגיעו ל-18 מיליון שקל. בשטראוס ציינו כי צמיחת פעילות המיזם "הושפעה מעיכוב בהשקת מוצרים חדשים לשנת 2018 ומהחלטה להוציא מוצרים בעלי תרומה נמוכה וכן משינוי בארגון המכירות ומיקוד בערוצי מכירה חדשים למיזם המשותף".

שטראוס מעדכנת בדוחות אודות הליך המתנהל מול רשויות המס ברומניה, בנוגע לשומות מס בהיקף של כ-16.5 מיליון שקל, שנחשף באחרונה כי משרד התובע הרומני בוחן ממצאים העלולים להגיע לכדי עבירה פלילית שבוצעה מצד החברה. כעת היא מעדכנת כי "נכון למועד הדוח, שילמה החברה-הבת כ-11 מיליון שקל, בהתאם להליך התדיינות מקובל במדינה".