פרשת השוחד כיווצה את שווי שיכון ובינוי ב-16% בחצי שנה

מניית שיכון ובינוי, שנפלה בששת החודשים שחלפו מתחילת הפרשה, משקפת כיום לחברה שווי של 2.84 מיליארד שקל - הנמוך ביותר מחצי מיליארד שקל משוויה לפני מעצר הבכירים

שיכון ובינוי /  צילום: שלומי יוסף
שיכון ובינוי / צילום: שלומי יוסף

מניית חברת שיכון ובינוי  נסחרה היום, א', בבורסה בירידה של כ-3%, למחיר של כ-7 שקלים, והשלימה נפילה של כ-16.5% מאז הודיעה החברה לראשונה, לפני כחצי שנה, על המעצר של חלק ממנהליה הבכירים בעבר ובהווה, בחשד למתן שוחד באפריקה. הירידה במניה כיווצה את שווייה של שיכון ובינוי בכ-550 מיליון שקל, והוא עומד נכון להיום על 2.84 מיליארד שקל בלבד.

פרשת השוחד היוותה זרז עבור בעלת השליטה שרי אריסון, לקדם במהירות את מכירת גרעין השליטה בשיכון ובינוי, גם במחיר שישקף הנחה על מחיר השוק. לפני כחודשיים חתמה אריסון על הסכם למכירת 47.7% ממניות שיכון ובינוי לאיש-העסקים נתי סיידוף, תמורת 1.1 מיליארד שקל - ובשבוע שעבר הושלמה העסקה.

העסקה בוצעה לפי מחיר של 5.76 שקל למניה, ששיקף הנחה של 14% על מחיר המניה בבורסה במועד חתימת העסקה. את ההנחה קיבל סיידוף תמורת הסכמתו לקבל את שיכון ובינוי כמות שהיא, וללא אפשרות לתבוע מאריסון פיצוי כלשהו במקרה שהתפתחויות נוספות בפרשת השוחד לכאורה באפריקה, ידרדרו עוד את מחיר המניה בשל החרפת הפגיעה בחברה.

במועד השלמת העסקה אמר סיידוף כי ימשיך לפתח את פעילות החברה בישראל ובחו"ל, יחד עם ההנהלה והעובדים. לדבריו, "אני רואה חשיבות עליונה בשמירה על היציבות הניהולית בחברה ובקיום רצף פעילות מקצועי ופיננסי בכל המדינות שבהן פועלת שיכון ובינוי. שיכון ובינוי היא החזקה אסטרטגית בקבוצת סיידוף, ואנו נפעל במלוא הכוח על-מנת שתמשיך ותשגשג גם בעתיד".

סיידוף מעוניין להרחיב את פעילותה של שיכון ובינוי בתחום בניית התשתיות בארה"ב, וזאת במקביל לפעילותה בתחום המגורים באירופה ובתחום התשתיות והמגורים בישראל. עם זאת, את הפעילות בתחום הקמת התשתיות באפריקה, כבר העמידה החברה על המדף, לאור המצב החדש שאליו נקלעה בעקבות פרשת השוחד לכאורה, והרצון להתנתק מהפעילות הוותיקה ביבשת.