האם חוק הגיוס יהווה את המניע להליכה לבחירות?

חוק הגיוס מרכז תשומת לב רבה בחודשים האחרונים ובעבר עלו תהיות רבות לגבי האם הוא יהיה הזרז לסיום כהונת הכנסת הנוכחית • היום בישיבת הממשלה נידון הנושא ובסיומה נמסר על ידי ראש הממשלה שהוא מעוניין למצוא פתרון לשביעות רצונם של כל הצדדים

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל / צילום: Reuters. POOL New
בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל / צילום: Reuters. POOL New

לפני מספר ימים פסק בג"ץ שלממשלה ניתנת הארכה של כחודשים וחצי, עד השבוע הראשון של חודש דצמבר 2018 כדי לחוקק את חוק הגיוס.

כזכור, חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה במאי 2018, אחרי שצוות מקצועי במשרד הביטחון גיבש את המתווה קל וגמיש מבחינת הציבור החרדי. יחד עם זאת, הסיעות החרדיות שיצאו מן המליאה בעת ההצבעה הודיעו שיתמכו בחקיקה בקריאה שנייה ושלישית רק אם תשונה ותכיל הקלות נוספות.

הבעיה שחקיקה מן הסוג הזה כבר כשלה בבג"ץ בשנת 2017 ולכן, בפני הקואליציה לא תעמוד ברירה אלא להעביר חוק גיוס שמיישם את ערך השוויון.

היום בישיבת הממשלה נידון הנושא ובסיומה נמסר על ידי ראש הממשלה שהוא מעוניין למצוא פתרון לשביעות רצונם של כל הצדדים. גם לפני שבוע, אחרי פסיקת בג"ץ אמר נתניהו שאין ברצונו לפזר את הקואליציה לקראת דצמבר 2018, אלא להמשיך עד למועד הבחירות הקבוע בחוק, נובמבר 2019.

סגן השר יעקב ליצמן, יו"ר יהדות התורה אמר היום "אישור חוק גיוס מתוקן הוא אחד הדברים המרכזיים שהיוו בסיס לקואליציה ולממשלה הנוכחית. אין לנו כל עניין בבחירות אך לא נוכל להתפשר בדבר המהותי והעקרוני של שמירת מעמד בני הישיבות שתורתם אומנותם. ההצעות השונות יובאו לדיון בפני מועצת גדולי התורה שתכריע בעניין וכפי שיורו לנו כך נעשה".