הניסוי של ספוטיפיי: לשמוע מוזיקה חינם - ולדלג על פרסומות

שירות הזרמת השירים בוחן באוסטרליה אפשרות לתת למאזינים לשלוט בפרסום שהם נחשפים אליו: "זה יעזור לנו ללמוד על העדפותיהם"

אפליקצית ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק
אפליקצית ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק

ספוטיפיי ממשיכה במאמציה לחלוש על שוק פרסום האודיו הדיגיטלי מהיר הצמיחה, ולשפר את תזרים המזומנים שלה - אחרי שרשמה הפסד נקי של 461 מיליון דולר ברבעון האחרון. החברה, שפועלת גם בישראל, הודיעה כי היא עורכת באוסטרליה ניסוי שבמסגרתו יכולים המאזינים לדלג על פרסומות אודיו ווידאו מתי שהם רוצים וכמה פעמים שהם רוצים, כדי להגיע במהירות למוזיקה. הפיצ'ר החדש מכונה בחברה Active Media.

כיום מציעה ספוטיפיי גרסה בתשלום, שאינה כוללת פרסומות, וגרסה חינמית שבה המאזינים אינם יכולים לדלג עליהן כלל. דניאל לי, מנהלת פתרונות שותפים עולמית בספוטיפיי, אמרה לאתר AdAge כי המהלך מזכיר את הפיצ'ר Discover Weekly, שמתאים את רשימת השירים להרגלי ההאזנה הקבועים של המשתמשים. האפשרות לדלג על הפרסומות, לדבריה, תאפשר למשתמשי ספוטיפיי לצרוך רק את אלה שרלוונטיות אליהם - מה שיאפשר לחברה ללמוד על העדפותיהם.

"אם נוכל להשתמש בפיצ'ר הזה כדי להרחיב את המידע שלנו, לספק למשתמשים חוויה מותאמת יותר אישית, ולספק למפרסמים קהל מעורב יותר - ההנחה שלנו היא שהתוצאות שנוכל לספק למותגים ישתפרו", אומרת לי. "ממש כפי שיצרנו חוויות מוזיקה מותאמות אישית כמו Discover Weekly, כך אנו רוצים לשלב את הקונספט הזה בחוויית הפרסום".

במסגרת המהלך, המפרסמים לא יצטרכו לשלם עבור פרסומות שהמשתמשים דילגו עליהן. ספוטיפיי מהמרת על כך שהכנסות הפרסום שלה יהיו תלויות ביכולתה להציג מספיק פרסומות שאותן יהיו הצרכנים מוכנים לשמוע או לראות. הפיילוט האוסטרלי, שהחל בחודש שעבר, אמור בהמשך להתרחב לעולם כולו.

לצד הניסיון לספק פרסום מותאם יותר אישית, מהלך זה קשור גם למאבקה של ספוטיפיי באחת מיריבותיה הגדולות, פנדורה (שאינה פעילה כיום בישראל). בחודש שעבר הסירה ספוטיפיי בצנעה את מלאי הפרסומות שלה מפלטפורמת פרסומות האודיו הדיגיטליות AdsWizz, שאותה רכשה פנדורה במאי תמורת 145 מיליון דולר. ספוטיפיי לא הסתירה את המניע שלה: לדברי לי, שיתוף הפעולה הופסק "כדי לשמור על הבידול התחרותי שלנו".

בחודש שעבר דיווחה ספוטיפיי, לצד הפסדיה, גם על מספר נתונים מעודדים. היא סיימה את הרבעון השני עם 180 מיליון משתמשים חודשיים פעילים - קפיצה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הפרסום הסתכמו ב-158 מיליון דולר - עלייה של 20%.

דרכה של ספוטיפיי עדיין רצופה אתגרים. על-פי הדוח האחרון של Share of Ear, שמנתח כמה זמן וכיצד מאזינים הצרכנים לפלטפורמות שונות, כמות הזמן שמבלים הצרכנים בפלטפורמה נתמכת הפרסום של פנדורה כפול מכמות הזמן שהם מבלים בפלטפורמה נתמכת הפרסום של ספוטיפיי. לכך צריך להוסיף את הצמיחה המהירה של אפל מיוזיק, שנהנית מהגב האדיר של חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.