שווה מאוד: הציבור העריך שישראל שווה כ-17.6 טריליון שקל

שר האוצר כחלון הגיע הבוקר (ג') לפתוח את המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, במסגרת אירוע בו הזמינה הבורסה את הציבור להעריך את שוויה של "החברה הציבורית הגדולה במשק" - מדינת ישראל

אמנון נויבך, יצחק כהן, משה כחלון, ענת גואטה, ואיתי בן זאב / צילום: עומר מסינגר
אמנון נויבך, יצחק כהן, משה כחלון, ענת גואטה, ואיתי בן זאב / צילום: עומר מסינגר

את יום המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב פתח הבוקר (ג') שר האוצר משה כחלון. כחלון הגיע לאירוע שהיה שיאו של קמפיין אותו הובילה הבורסה המציינת 65 שנה להיווסדה ו-70 למדינת ישראל, בו הזמינה את הציבור להעריך את שוויה של "החברה הציבורית הגדולה במשק" - היא מדינת ישראל. הערכת השווי בוצעה בהתאם למתודולוגיה של הבנק העולמי להערכת מדינות.

בהערכת השווי המקורית שביצעה הבורסה על בסיס המתודולוגיה, הוערכה ישראל כמי ששווה כ-16 טריליון שקל. היום, לאחר שקלול ההערכות הוכרע כי שוויה מסתכם בלא פחות מאשר - 17,638,763,277,054 שקל. 

ומה מקורות הערך? מבדיקת הבורסה עולה שהישראלים מאמינים בעיקר בעתידה הטכנולוגי של המדינה (77.9%), כאשר העתיד הבטחוני הוא הפרמטר השני (62.8%). עוד נודע כי 47.2% מהציבור מאמין שרמת החיים בישראל תעלה, 39.2% מאמינים במערכת הבריאות ורק 35.3%  מאמינים בחינוך.

כחלון הבהיר על הפודיום כי "הדבר המרכזי שמעסיק שר אוצר הוא הצמיחה במשק. מדינה שלא צומחת זו מדינה שוקעת... הכלכלה היא מחזורית, אין תעודת ביטוח לאף אחד. ראינו מה קרה בטורקיה: תנועה אחת של טראמפ יצרה רכבת הרים. כרגע מצבנו טוב, אבל משברים כלכליים היו ויהיו. כשר אוצר אחראי, אני יודע שיגיעו משברים, אם כי מקווה שלא. האחריות שלי כשר האוצר היא להכין את המדינה גם למשבר, שכן עוד 3-4 שנים לא אהיה שם. המאבק שלנו הוא להורדת החוב, על אף שיש על כך ביקורת לעיתים. חוב נמוך חשוב לעתיד של מדינת ישראל".

הגיעו, הביעו הערכה ונהנו מארוחת בוקר עשירה: אמנון נויבך, יו"ר הבורסה; ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך; יצחק כהן, סגן שר האוצר; איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה; איש העסקים רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה ושלל עובדי הבורסה.

רמי לוי / צילום: עומר מסינגר
 רמי לוי / צילום: עומר מסינגר