טראמפ עושה בית ספר לכולם

נשיא ארה"ב הוא אחד הפוליטיקאים הבכירים הבודדים שמבצע את מה שהוא אומר

טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

מי היה מאמין שטראמפ יעשה סדר בעולם בכמה תחומים ונושאים שקודמיו נגעו בהם רק בדיבורים וסיסמאות. לטראמפ כידוע יש לא מעט חולשות ושיגעונות. נראה ששילוב זה טוב לעולם ולארה"ב יותר מהאנשים ה"שפויים" שהיו לפניו.

הרבה נשיאים איימו בצעדים כאלה ואחרים נגד מדינות סוררות, אבל אף אחד לא העז לממש אותם. אם יש משהו שטראמפ כבר הבהיר לעולם זה שהוא לא רק מדבר, אלא גם עושה. הוא אחד הפוליטיקאים הבכירים הבודדים שראוי להישמע, משום שיש לו מה לומר. ומשום שהוא מבצע את מה שהוא אומר.

המעניש של ארדואן

פשוט תענוג לראות את מה שטראמפ עושה עכשיו לארדואן. כמו מנהיגים אחרים, גם ארדואן היה מורגל למחשבה שלא צריך להיבהל מאיומים של מעצמת העל. שהיא אמנם רבת כוח, אבל גם רבת מלל. אז פה ושם היו כמה החלטות שבוצעו נגד מדינות סוררות, אבל התדמית הכללית של הממשל בוושינגטון, ולא משנה איזה שלטון ואיזה נשיא, הייתה שאין לה את האומץ לממש את איומיה.

כומר המריבה נחטף

טראמפ אמר שיטיל סנקציות כלכליות חמורות על טורקיה - ולא מצמץ כשעשה זאת. מכאן השטויות שעושה ארדואן, על חשבון מדינתו ואזרחיה. הוא פשוט לא מבין מה קרה שם בוושינגטון. הוא חושב כי מה שהיה הוא מה שהווה ויהיה. במקום לחשוב איך מתנהלים נכון עם הממשל החדש והחריג, הוא מנסה לגבור עליו. ואז הוא נתקל - לא בממשל המסורתי, אלא בטראמפ. זה שלא רואה אף אחד ממטר. במיוחד לא את ארדואן. טראמפ דורש שטורקיה תחזיר את הכומר האמריקאי הכלוא אצל ארדואן כבר שנים, והרודן הטורקי מסרב לשחררו למרות העובדה שהפרשה נראית יותר כחטיפה ולא משפט צדק לכומר המואשם בריגול.

הרעב והעוני יגרמו להדחה?

התגובה של טראמפ הייתה נחרצת - הפגזת טורקיה עם פצצות אטום כלכליות שכבר גרמו נזק רב לכלכלה הטורקית, ולתושבי המדינה. האם החזרת הכומר תגרום לביטול הסנקציות? בכלל לא בטוח. נראה שטראמפ התחיל משהו, שעכשיו המטרה שלו נראית שולית מדי. אני מאמין שטראמפ לא יפסיק את הסנקציות עד שארדואן לא יודח מכס הנשיאות. ככל שהנשיא הטורקי פופולרי, הרעב והעוני חזקים בהרבה. נראה שטראמפ בונה על זה, ומכוון עכשיו להדחתו של הטורקי ששמן ובועט. בהחלט אפשר שלא רחוק היום בו טראמפ יגרום לשחרור ארדואן מכס הנשיאות ומהצורך להתמודד מולו.

השילוב הנכון

האיש הזה טראמפ - מי היה מאמין שהוא יעשה סדר בעולם בכמה תחומים ונושאים שקודמיו נגעו בהם רק בדיבורים רמים. לטראמפ כידוע יש לא מעט חולשות ושיגעונות. הוא גם "קרוק" לא קטן. נראה ששילוב זה טוב לעולם ולארה"ב יותר ממנהיגים קודמים שנתפסו כשקולים ורציניים. אני מאוד סקרן לראות כיצד יראה אזורנו כשטראמפ יסיים לעשות בו סדר.