הקו המהיר | בלעדי

דחייה נוספת? בסוכות לא ניסע בין ת"א לירושלים ברכבת

ל"גלובס" נודע כי הרכבת צפויה להמליץ לפתוח את הקו המהיר לירושלים באופן חלקי בחודש הבא - כך שהנסיעה תסתיים בנתב"ג במקום בת"א • גורם בכיר המעורב בפרויקט: "רוצים לעשות תמונה של הפתיחה בערב חג, אבל הפעילות המלאה תחל רק בעוד מספר חודשים"

עבודות בקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת
עבודות בקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת

מסתמן כי רכבת ישראל תמליץ לשר התחבורה ישראל כ"ץ לפתוח את הקו המהיר של הרכבת לירושלים בערב סוכות באופן חלקי בלבד, במקטע שבין בנייני האומה בירושלים עד נתב"ג - כך נודע ל"גלובס". הסיבה העיקרית לכך היא אי השלמה של עבודות התשתית במקטע השני - בין נתב"ג לתל-אביב ההגנה, המהווה קרוב למחצית התוואי של הקו החשמלי הראשון בישראל.

"הם רוצים בכל זאת לעשות תמונה של הפתיחה בערב חג, אבל החלום של חצי שעה מתל-אביב לירושלים בסוכות נגמר", אומר ל"גלובס" גורם מקצועי בכיר העובד בפרויקט. לדבריו, במשרד התחבורה שוקלים כעת מה ניתן לעשות נוכח המצב הנתון כדי למזער את הנזק מבחינה תקשורתית. להערכתו המועד הסביר ביותר לפתיחת הקו באופן מלא הוא בעוד 3-4 חודשים.

בעוד העבודות במקטע המחבר בין נתב"ג לירושלים קרובות לסיום, במקטע השני שמסתיים בתחנת ההגנה עדיין לא הסתיימו עבודות התשתית הבסיסיות הכוללות הנחת עמודי החשמול. העבודות במקטע זה נעשות בתוואי הרכבת הפעילה, דבר שאינו מאפשר עבודה רציפה, אלא רק בעת סגירה לפרקי זמן קצרים כל פעם.

כדי לעמוד בלוחות הזמנים עליהן הצהיר שר התחבורה, בהתייעצות הפנימית של הנהלת הרכבת שהתקיימה בסוף השבוע האחרון הוחלט כי לא יהיה מנוס אלא להמליץ לשר התחבורה על פתיחה חלקית של המקטע המוכן. אופציה זו כוללת נסיעה ברכבת החשמלית מירושלים עד נתב"ג, שם תתבצע החלפה בין הקטר החשמלי לקטר דיזל - החלפה שנדרשות לה בין 10 דקות ל-15 דקות, במידה שהכל מתבצע ללא תקלות.

נציין כי עיכובים בפרויקטים תשתיתיים בסדר גודל כזה הוא לא דבר חריג בעולם. ואולם העובדה שההחלטות על עצם ביצועי הפרויקטים התקבלו בישראל באיחור של עשורים בהשוואה למדינות מפותחות אחרות בשילוב עם ההכרזות המתוקשרות על מועדי הפתיחה והדחיות - כל אלה מוסיפים לעניין ציבורי נרחב סביב לוחות הזמנים של הפרויקטים מסוג זה.

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב לפרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה מסוף 2017 לערב פסח, אולם הרכבת הודיעה ברגע האחרון על דחיה של חצי שנה בלוחות הזמנים עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה שאינן תלויות ברכבת. אולם כפי שחשפנו ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, רחוקות עדיין מסיום והשלמה.

עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת בשבעה מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל-אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו שנמצאת בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח, עומד על פחות מ-30 דקות.

הפרויקט החל את דרכו עוד ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מרץ השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים, הכולל מערכת של 9 גשרים (באורך של כשלושה קילומטרים וחמש מנהרות (באורך של כ-19 ק"מ). מערכת זו נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל פועלת בנחישות להשלמת הקו המהיר, והתחלת מתן השירות לתושבי ירושלים במועד שנקבע".