"המספרים של סודהסטרים נראו נורא, ולא עשו חשק להשקעה"

רגע אחרי המכירה לפפסיקו ב-3.2 מיליארד דולר, יובל כהן מייסד ומנהל שותף בקרן פורטיסימו, מראשוני המשקיעים בסודהסטרים מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על האמונה וההחמצה • "החברה עמדה לפשוט רגל. הבנקים רצו את הכסף, היו בעיות תפעוליות והליך משפטי בגרמניה" • הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע ב"גלובס"

מכירה של סודהסטרים  לתאגיד הענק פפסיקו בעסקה של 3.2 מיליארד דולר, הייתה נראית כמו פנטזיה פרועה במיוחד לפני 12 שנים. החברה, שנקראה אז "סודה קלאב", הייתה בקשיים גדולים, עם חובות של 30 מיליון דולר לבנקים מישראל ומגרמניה, וחיפשה בנרות משקיע שיסייע לה לצאת מה"ברוך".

קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, בראשותו של יובל כהן, הייתה אחד הגורמים שבחן את אפשרות ההשקעה בחברה. "המספרים של החברה נראו אז מגעיל, ולא עשו חשק להיכנס להשקעה בה בכלל", אומר כהן בראיון ל"גלובס", שיפורסם במלואו במהדורת סוף השבוע של "גלובס". "החברה עמדה לפשוט רגל. הבנקים רצו את הכסף, היו בעיות תפעוליות והליך משפטי בגרמניה".

פורטיסימו זיהתה את ההזדמנות בהשקעה, בזכות פרט אחד בדוחות החברה: הרווחיות הגולמית, שהייתה בשיעור של 64%, והצביעה, לדברי כהן, על ההכנסות החוזרות מקהל הלקוחות הנאמן. היא השקיעה בסודה קלאב 12 מיליון דולר - ולימים, מכרה את כל ההחזקות בחברה תמורת 223 מיליון דולר - תשואה נאה מאוד לכל הדעות. על האקזיט של סודהסטרים השבוע, עם ההודעה על רכישתה על ידי ענקית המשקאות הקלים פפסיקו, הביט כהן מהצד: "הרגשתי תחושת גאווה מדהימה של סגירת מעגל וסיפוק", הוא אומר.

חשבת בעבר שסודהסטרים תוכל להימכר בכזה שווי, כמו במכירה לפפסיקו?

כהן: "תמיד ידעתי שהחברה יכולה להצליח, אבל לא יודע להגיד אם היה לנו כזה שווי בחלומות. תמיד ידענו שפוטנציאל הצמיחה לחברה גדול, אבל הרבה כוכבים הסתדרו יחד לעסקה כזאת מדהימה".

מי שהתקשר לספר לכהן על עסקת הענק הוא מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, שאותו הביא כהן לחברה, לאחר שהצליח לשכנע אותו למרות התנגדות ראשונית מצדו. "אנחנו חברים טובים מאוד, נפגשים כל הזמן. דניאל היה שנה מתחתיי בהרווארד ביזנס סקול, והפכנו לחברים טובים כבר אז", מספר כהן.

דרכיהם המקצועיות של השניים השיקו לאורך הדרך, וב-2007 בירנבאום מונה למנכ"ל סודהסטרים, שכהן היה היו"ר שלה, והוביל בה תהליך של Turn Around, בדגש על שיווק ומכירות.

"דניאל אלוף במינוף טרנדים קיימים", אומר כהן. טרנד ראשון היה איכות הסביבה - כך חדרה החברה לשוק בארה"ב עם המסר נגד בקבוקי פלסטיק חד-פעמיים, ואליו נוסף בשנים האחרונות טרנד הבריאות, והמעבר למיקוד בשוק המים המוגזים, במקום בשוק המשקאות הממותקים. "זאת אחת הסיבות שפפסיקו קנתה את סודהסטרים, אחרי שהסתכלה עליה בעבר כמה פעמים", אומר כהן.