השר כ"ץ מאשר: הקו המהיר לירושלים ייפתח רק חלקית בסוכות

בראיון לגל"צ מצהיר ישראל כ"ץ: "לא התקפלתי בפני לחץ החרדים. קיבלתי החלטה ערכית ונכונה" • שר התחבורה הורה אמש (ד') לדחות את העבודות על גשר יהודית בחצי שנה ונימק את החלטתו על ידי הצורך להשלמת חישמול בנתיבי איילון לצורך הפעלת הקו המהיר לירושלים • לתפיסת כ"ץ סגירת נתיבי איילון לצורך הקמת הגשר המיועד להולכי רגל היא דבר מיותר

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הרכבת החשמלית מת"א לירושלים תתחיל לעבוד בסוכות, אבל בדרך תהיה החלפת רכבת בנתב"ג מרכבת חשמלית לרכבת רגילה עד שיסיימו לחשמל את נתיבי איילון", כך הצהיר הבוקר (ה') שר התחבורה ישראל כ"ץ בראיון לתכנית "סגל את סגל" של גלי צה"ל. כ"ץ מאשר בדבריו אלה את הדיווח של "גלובס" אמש על פתיחה חלקית של הקו המהיר בערב סוכות, זאת בשל אי סיום ביצוע עבודות תשתית על מחצית מהתוואי של הרכבת המהירה לירושלים.

"ההנחיה שנתתי היא לא לעשות שום עבודה אחרת על נתיבי איילון מלבד העבודה של הקו המהיר", מוסיף כ"ץ ומעלה את סוגיית גשר יהודית אשר עוררה אמש סערה ציבורית ופוליטית.

"מהומת הגשר" החלה לפני יומיים עם פרסום ההודעה של נתיבי איילון ועיריית תל אביב על תכנית ההקמה של גשר יהודית המיועד להולכי רגל, כאשר ביצוע העבודות תוכנן לסופי שבוע, תוך העסקת עובדים במהלך השבתות - במטרה לצמצם את הפגיעה בתנועה בנתיבי איילון. על אף שמפלגות חרדיות לא הפעילו לחץ קואליציוני, כ"ץ הורה אמש לדחות את ביצוע העבודות בחצי שנה ונימק את החלטתו על ידי הצורך בהשלמת עבודות החישמול בנתיבי איילון לצורך הפעלת הקו המהיר לירושלים. לתפיסת כ"ץ סגירת נתיבי איילון לצורך הקמת הגשר המיועד להולכי רגל היא דבר מיותר.

כ"ץ פוסל אפשרות כי נכנע ללחץ של סיעות חרדיות ואומר: "אני לא התקפלתי, לא היה כאן לחץ של החרדים בכלל ולא היו שום איומים. לפני שנתיים כזכור הצגתי עמדה איתנה גם מול הלחץ החרדי כשחשבתי שעבודות הרכבת בסוף שבוע שקיבלו אישורים מתאימים היו מוצדקות. אז חשבתי שהעבודה היא צודקת, היום חשבתי שהיא לא. קיבלתי החלטה ערכית מקצועית נכונה".

"קבעתי שעובדים על הרכבת החשמלית לירושלים ולא עובדים על הגשר. זו סמכותי. וכל החברות הממשלתיות כפופות לאותן הנחיות. ראש עיריית תל אביב לא יקבע מטעם שיקולי בחירות מוניציפאליות אם סוגרים או לא סוגרים בשבת את נתיבי איילון. ההודעות יצאו בכלל מהמטה שלו ולא מטעם העירייה. הייתה כאן פרובוקציה", אומר כ"ץ.

כאשר נשאל על ידי המראיינים האם הייתה לו סמכות כשר התחבורה לא לאשר את ביצוע העבודות בשבת, כ"ץ השיב: "אין לי סמכות לאשר או לאשר את ביצוע העבודות בשבת, הנושא נמצא תחת אחריות של משרד העבודה ורווחה, אבל יש לי סמכות וחובה לקבוע מדיניות, את העיתוי ואת הסדר של חשיבות לאומית.

בהמשך דבריו שר התחבורה הבטיח: "אנשים לא יעמדו דקה אחת בפקק בגלל הגשר הזה - הנחיתי את גורמי המקצוע בנתיבי איילון למצוא דרך להקים את הגשר בלילות. הקימו את גשר המיתרים בלי לעבוד בשבתות וגם את גשרים בתל אביב, וגם בחו"ל הקימו בלילה. אם לא בלילה, אז זה יידחה. אני מודיע שגם עוד חצי שנה לא נסגור את נתיבי איילון בדרך שדובר".

כ"ץ התייחס לחשיבות הלאומית של פרויקט הקו המהיר של לירושלים והשווה אותו לגשר יהודית ורמז שהאחרון כלל לא הכרחי: "אי אפשר לסגור למשך שישה סופי שבוע את נתיבי איילון כדי להקים גשר להולכי רגל. מדברים על הגשר הזה גם ככה כבר 10 שנים.. אפשר היה לעשות גשר קל, גשר נורמלי - יש מחיר כבד לדבר גרנדיוזי וחצי מיותר הזה.

"כשאני מעמיד אותו מול קו הרכבת לירושלים והשלמתו כך שיוכלו לנסוע באופן ישיר, החשיבות הלאומית והכלכלית של הדבר הזה בכלל לא דומה ולכן הנושא של הגשר יידחה בחצי שנה עד שיסתיימו כל העבודות על הקו המהיר", כך כ"ץ.