פחות בנייה לגובה: ההבטחות של מועמדי כפר סבא

לאחר שראש העיר הקודם נאלץ להתפטר לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על מרמה, ולאחר שבעשור האחרון כבר נבנו בה מאות דירות חדשות, ארבעה מועמדים מבטיחים לשפר את מצב העיר: יותר שטחים ירוקים ופחות בנייה לגובה

כפר סבא / שאטרסטוק
כפר סבא / שאטרסטוק

מירית שקד-ברק

ראש סיעת "התפוזים"

קידום עיר נגישה, ירוקה ומקיימת המצמיחה מנהיגות משפיעה

גיל: 44

פעילות ציבורית: פעילה חברתית, בעלת חברת ייעוץ תקשורת ומיתוג

הבעיות העיקריות של העיר:

"יש לנו תוכנית מתאר מקודמת, ללא תכנון תשתיות מתאימות לצרכי התושבים ולגידול הצפוי. העיר לא ערוכה לקלוט כזו כמות של תשתיות. העיר פשוט תקרוס. זה לא סוד שהעיר פקוקה. אין לנו שבילי אופניים, אין לנו נתיבי הליכה ראויים. האופניים נאלצים לנסוע על מדרכות והם פוגעים בהולכי הרגל. אין נגישות לנכים, לקשישים. אין תחבורה ציבורית מפותחת. אזורי המסחר שלנו דלים. אזורי התעסוקה מזהמים".

הפתרונות שלך:

"המטרה שלי כראשת עיר היא לדאוג לקידום תשתיות. החזון שלי הוא עיר נגישה, ירוקה ומקיימת המצמיחה מנהיגות משפיעה. אפעל לקדם תחבורה ציבורית בכל השרון. יש לנו תופעה של מכירת שטחים ציבוריים לגורמים פרטיים - אני אדאג לשמירה על השטחים האלה. אחרת מה יישאר?"

מירית שקד ברק / צילום: אבישג נשאר ישוב
 מירית שקד ברק / צילום: אבישג נשאר ישוב

יוסי סדבון

סיעה עצמאית

לעצור את הבנייה החדשה לפני שפותרים את בעיות התשתיות

גיל: 66

פעילות ציבורית: ניצב (בדימוס) סדבון היה היועץ המשפטי ואחר מפקד מחוז ת"א במשטרת ישראל. כיום הוא מכהן כסגן נשיא מכללת רמת גן

הבעיות העיקריות של העיר:

"חלק גדול מהבעיות של העיר קשורות לכך שתוכנית המתאר הכוללנית, שנמצאת כרגע בוועדה המחוזית, לא נותנת מענה לשני צרכים: א. העניין התחבורתי. העיר היא עיר כלואה. ב. היחס בין תעסוקה למסחר. כיום, הארנונה למגורים היא שלילית, ולא מכסה את ההוצאות האמיתיות עבור התושבים. היחס בין המגורים לתעסוקה הוא 60/40, לעומת רשויות אחרות כמו הרצליה, שבהן היחס הפוך".

הפתרונות שלך:

"אני מדבר על אזורי תעסוקה חדשים ושימוש מעורב לתעסוקה, מסחר ומגורים ברחובות הראשיים. תכנית המתאר הכוללנית מדברת על הגדלת העיר בצורה מאד משמעותית, כאשר היחס בין מגורים לתעסוקה הוא 80/20. זה אפילו מחמיר את מצבנו. כבר עכשיו יש קושי גדול מאד להכנס ולצאת מהעיר ואפילו לחנות בעיר. ככל שאנחנו מגדילים את כמות האוכלוסיה, ואין לנו כרגע פתרונות, אז בהחלט צריך לעכב כל תכנית בנייה. ואני מדבר גם על שטחים ציבוריים - בתי ספר וגנים".

"אני חושב שצריך לעצור בנייה של דירות לפני שיש פתרון של מבני ציבור, תחבורה וחניה. הנושא של שיתוף הציבור בתכנית המתאר הכוללנית הוא חובה. אני חושב שצריך לשמור את צביון העיר, פתוח אחראי. אני רואה מה שקשור לכל הערים האחרות. בכל מה שקשור לתמ"א 38. אין פה תשתיות ואנחנו יכולים להגיע לבעיה קשה מאוד".

עילאי הרסגור הנדין

סיעת מרצ

לחזק את מרכז העיר, לעצור הקמה של קניונים, לחבר את השכונות הפרבריות, לעצור את תכנית המתאר

גיל: 38

פעילות ציבורית: חבר מועצה ותיק, בעבר היה סגנו של ראש העיר המודח יהודה חמו, ופרש אחרי שנתיים.

הבעיות העיקריות של העיר:

"כפר-סבא נמצאת בצומת דרכים מבחינה תכנונית. הסוגיה היא האם להמשיך את המגמה הקיימת של הקמת שכונות פרבריות, שמנותקות ממרכז העיר ומצריכות רכב פרטי, או לשנות את התפיסה: לחזק את מרכז העיר, לקשר את מרכז העיר והשכונות עם שבילי אופניים ותחבורה ציבורית יעילה". ואיך תעשה את זה? "חיזוק מרכז העיר יעשה על ידי הפסקה של טירוף הקמת הקניונים, על ידי שבילי אופניים שיחסכו את החיפוש המייגע אחר חניה, נתיבי תחבורה ציבורית וגם באמצעות תמיכת העירייה בעסקים ועידוד של בתי קפה ומסעדות ותמיכה בעירוב שימושים".

"יש הבדל גדול בין הרמה ההצהרתית שבה עיריית כפר-סבא אמרה לכאורה את כל הדברים הנכונים ובין המדיניות בפועל. המדיניות גרמה לפירבור בעיר, יצירת נתק - הכוונה היא להקמת השכונות הירוקות, שאין להן חיבור למרכז העיר. הבעיה מתעצמת בעקבות שיטת אזורי הרישום לבה"ס. כולם לומדים באותם תיכונים. זה מצריך הסעות של הורים עד לקריות החינוך".

הפתרונות שלך:

"אני מקווה להילחם בצורה נחושה בוועדה מחוזית על מנת להחזיר את תוכנית המתאר ולערוך בה מקצה שיפורים מאד משמעותי. יש בה חלקים טובים, אך יש בה חלקים רעים ואסור שהיא תישאר. כפר-סבא צריכה להיות עיר של תעשיה שאינה מזהמת, של הייטק, ששמה דגש על התחדשות של מרכז העיר, של תחבורה ציבורית, אבל התכנית מציגה חזון אחר לגמרי".

עילאי הרסגור הנדין / צילום:ליאור פילשטיינר
 עילאי הרסגור הנדין / צילום:ליאור פילשטיינר

 

צביקה צרפתי

סיעת מעוף

גיל: 57

פעילות ציבורית: מכהן בשנה האחרונה כראש העיר כפר-סבא לאחר התפטרותו המאולצת של ראש העיר הקודם, יהודה בן חמו.

הבעיות העיקריות של העיר:

"הבעיות שלנו קשורות להתחדשות עירונית. למשל, בשכונת כיסופים, שכונה שתכננו ויש בה הרבה בעיות, הגענו בסוף לתכנון טוב, אבל לא הצלחנו להוציא לפועל בגלל בעיות שהועלו ע"י תושבים. הבעיה היא שאי אפשר לתכנן לגובה.

"גם תכנון התחבורה בכפר-סבא לא פשוט. למשל ברחוב ויצמן. אין אפשרות להרחיב - זה תוואי הרחוב וצריך לתכנן עליו את תחבורת המאה ה-21. זה בעייתי ומאתגר.

"נוסף למרכז העיר, יש לנו בעיה בתכנון פאתי העיר, למשל אזור קניאל. יש שטחים פרטיים שצריך לפנות, התושבים רוצים דבר אחד והיזמים רוצים דבר אחר - בנייה לגובה. יש דילמה תכנונית. גם התמ"א היא בעיה תכנונית שמכבידה. צריך לראות איך עושים מהלימון לימונדה".

הפתרונות שלך:

"החזון שלי בגדול הוא שמירה על הסגנון הכפרי עירוני. להשתדל לא לעלות לגבהים מעבר לאלה שהעיר רגילה, למעט במקומות שאין אפשרות אחרת. אפשר לחשוב מחוץ לקופסה, אבל בסופו של דבר לפעמים אנחנו מוגבלים ונאלצים לעלות למעלה. חוץ מזה, אעשה הכל לשמור על שטחים ירוקים, ולפתח אזורי תעשייה באזור המזרחי".

צביקה צרפתי/ צילום:רמי זרנגר
 צביקה צרפתי/ צילום:רמי זרנגר

 

"תוכנית המתאר תופקד מחדש"

רפי סער

סיעת דרך חדשה

גיל: 50

פעילות: כיהן כמנכ"ל עיריית כפר סבא ועיריית הוד השרון, כיהן כראש מנהלת אזורי התעשייה הוותיק ו"עתיר ידע" בכפר סבא

מה הבעיות העיקריות של כפר סבא?

כפר סבא השלימה בשנים האחרונות את התוכניות שהוכנו לה לפני שני עשורים: נבנו שכונות חדשות, האוכלוסייה גדלה, אבל אנחנו נשארנו מאחור. זה בא לידי ביטוי במצוקת התחבורה והחניה, בהתחדשות העירונית, בצפיפות בכיתות, במחסור בתשתיות, בתמהיל התעסוקה מול המגורים בעיר והיערכות אחראית קדימה.

הפתרונות שלך:

בחזוני עיר שמנוהלת באחריות, בשקיפות וביושרה. תוכנית המתאר תותאם לצורכי כפר סבא 2030 בתהליך שקוף ותופקד מחדש, נקים מנהלת להתחדשות עירונית שתקדם בין היתר פרויקטים של תמ"א 38, ניקח את מערכת החינוך שלנו למאה ה-21, נביא לעיר פרויקטים של דיור בר השגה לצעירים שלנו, נפתח אזורי תעסוקה, נשפר את מערך התחבורה הציבורית ונביא אל העיר את הרכבת הקלה.

רפי סער / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 רפי סער / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי