דלק מכרה מניות הפניקס ב-772 מיליון שקל בפחות משבוע

קבוצת דלק ממשיכה לממש את ההחזקות בקבוצת הביטוח הפניקס - ומוכרת עוד 4.9% ממניות הפניקס דרך בנק דיסקונט, עבור תשלום מיידי ובמזומן של 263 מיליון שקל, בהתאם לשווי השוק של החברה • בתוך פחות משבוע מכרה דלק מניות הפניקס בשלוש עסקות SWAP נפרדות

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

לאחר שמכרה 4.9% ממניות קבוצת הביטוח הפניקס  דרך בנק מזרחי טפחות, ועוד 4.9% דרך בנק הפועלים, ממשיכה קבוצת דלק לממש את ההחזקות שאינן שליטה שיש לה בהפניקס, ומוכרת 4.9% נוספים דרך בנק דיסקונט, עבור תשלום מיידי ובמזומן של 263 מיליון שקל, בהתאם לשווי השוק של החברה.

בכך משלימה קבוצת ההחזקות, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, מכירה של 14.7% ממניות הפניקס בתוך ימים ספורים, ועבור סכום כולל של כ-772 מיליון שקל, כשהיא שומרת לעצמה את האופציה לקבל תמורה נוספת אם שווי הפניקס יטפס.

דלק, שבניהול אסי ברטפלד, ניצלה היטב את השווי הגבוה של הפניקס, ודיווחה היום כי ביצעה עסקת מכירת מניות במקביל לעסקת SWAP (החלף) שביצעה, ובמסגרתה נקבע שבעוד שלוש שנים - עד 36 חודשים, "במועדים ובמנות שנקבעו בהסכם תבוצע התחשבנות בין החברה לבין המוסד הבנקאי ביחס להפרש בין מחיר המכירה של המניות הנמכרות לצד השלישי כאמור, לבין ערכן של המניות הנמכרות כפי שיהיה במועד ההתחשבנות".

בעסקת ה-SWAP עם מזרחי טפחות נקבעה תקופת התחשבנות של 24 חודשים (שנתיים), ועם בנק הפועלים - 21 חודשים.

בעצם העסקה הזו צפוי שדלק תסיים עם מכירת המניות שהיא מחזיקה בהפניקס במסגרת עסקאות מעין אלה. זאת, עד שתמכור את המניות כמקשה אחת לגורם שמבקש שליטה (ושמוכן לשלם עבורה פרמיה), או עד שתחליט לרדת משליטה בהפניקס ולמכור את כלל המניות שבידה בשוק.

למעשה, שלוש העסקאות מהשבוע האחרון התאפשרו הודות לכך שרשות שוק ההון שינתה את הגדרתה של הפניקס לצורכי קביעת גרעין השליטה המינימלי המותר לה כקבוצת ביטוח גדולה ל-30% - מה שנתן לדלק יכולת למכור מניות ולשמור על השליטה. לאור זאת, עתה יורדת דלק להחזקה של "רק" 31.5% מהון המניות של הפניקס, כך שתוכל למכור רק עוד 1.4% בלבד - מה שכנראה ימנע עוד עסקה כזו.

שווי העסקה עם דיסקונט ושווי החברה בבורסה הוא 5.3 מיליארד שקל - גבוה בשיעור ניכר מרמות השווי שדלק חתמה עליהן בשנים האחרונות במסגרת הסכמים שחתמה למכירת השליטה בהפניקס.

לפני כחודשיים פקעה עוד עסקה שקידמה דלק למכירת החזקותיה בהפניקס לסיריוס, שממתינה לבחירת הממונה החדש על רשות שוק ההון, בתקווה שזה יפעל אחרת מהממונה היוצאת, דורית סלינגר, שלא נתנה אור ירוק לעסקה.

לפני כשנה, בצעד מקדים לעסקה דנן, מכרה דלק לסיריוס 4.9% ממניות הפניקס ב-208 מיליון שקל. לפיכך, בתוך כשנה מכרה דלק מניות הפניקס בכ-980 מיליון שקל, ובכך כבר מימשה בהצלחה כ-19.6% ממניות הפניקס, שהיוו יותר משליש מסך ההאחזקות של דלק בהפניקס.

הפניקס היא מחברות הביטוח המצליחות ביותר בשוק המקומי בשנים האחרונות. היא מציגה את הרווח הגבוה בענף ושיקמה את מעמדה לשנייה בענף, תחת ניהולו של לפידות. ברבעון השני היא רשמה רווח של כ-108 מיליון שקל - ירידה של כ-50% ביחס לרבעון המקביל. מתחילת השנה הציגה החברה רווח כולל של כ-283 מיליון שקל - קיטון של כ-43% ביחס למחצית המקבילה - ועדיין התוצאות האלה היו הגבוהות בענף.

דקל חייבת למכור את החזקותיה בהפניקס עד סוף 2019 בגלל חוק הריכוזיות, כשבמקביל היא פועלת למכור את ההחזקה הזו, מאחר והיא מבצעת שינוי מבני שנועד להפוך אותה לקבוצת אנרגיה.