שפיר קיבלה זריקת מרץ מפסק בוררות על פרויקט ברומניה

מניית שפיר הנדסה, שצנחה בכ-30% בין פברואר לאמצע אוגוסט, המשיכה היום במסע ההתאוששות שלה • חברת התשתיות של משפחת שפירא נסחרת כעת בשווי של 4.5 מיליארד שקל - קרוב למחיר השיא שבו נסחרה בתחילת השנה • פסק בוררות שניתן ב-9 לאוגוסט קיבל את עמדת החברה וקבע כי תקבל בחזרה את הערבויות הבנקאיות בפרויקט להקמת מבני מגורים מגורים ברומניה בסכום של כ-31 מיליון שקל. כמו כן, פסק לטובתה פיצוי כספי של כ-7.5 מיליון שקל

שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה

מניית שפיר הנדסה , שרשמה צניחה של כ-30% בחצי השנה שבין פברואר לאמצע אוגוסט השנה, המשיכה היום במסע ההתאוששות המזורז שלה והשלימה קפיצה של קרוב ל-30% בחודש האחרון. עם זאת, מחיר המניה עדיין נמוך ב-11% מהשיא אליו הגיעה בסוף ינואר השנה.

הטריגר המרכזי לעלייה בחודש האחרון היה פסק בוררות שניתן ב-9 לאוגוסט על ידי ה-ICC (המוסד הבינלאומי לבוררות), שקיבל את עמדת החברה וקבע כי שפיר תקבל בחזרה את הערבויות הבנקאיות בפרויקט להקמת מבני מגורים מגורים ברומניה בסכום של כ-31 מיליון שקל, ואף פסק לטובתה פיצוי כספי של בגובה של כ-7.5 מיליון שקל. 

מניית שפיר הנדסה הוסיפה קרוב ל-150% מאז החלה להיסחר בבורסה
 מניית שפיר הנדסה הוסיפה קרוב ל-150% מאז החלה להיסחר בבורסה

פעילות החברה ברומניה הובילה לפשיטה של משטרת ישראל על משרדי שפיר בתחילת פברואר, ולאחריה נחקרו ארבעת האחים שפירא - הראל, ישראל, גיל וחן - המשמשים בתפקידים בכירים בחברה ומחזיקים בכ-69% ממניותיה (כל אחד מחזיק ב-17.3%). הארבעה נחקרו באזהרה בחשד למעורבות במתן שוחד לפקידי ציבור זרים ברומניה. על רקע הפרשה נחתך שוויה של החברה בבורסה.

כאמור, לאחר הפסיקה בחודש שעבר לטובת שפיר, המניה נמצאת בתהליך התאוששות מואץ. פעילותה של שפיר, שהעלייה האחרונה במניה הביאה את שוויה לכ-4.5 מיליארד שקל, מחולקת לארבעה מגזרים - השניים העיקריים מבחינת היקפי פעילות הם תשתיות ותעשייה, נוסף על זכיינות וייזום נדל"ן למגורים.

ירידה בהכנסות, גידול ברווח

את הרבעון השני של השנה סיימה שפיר עם ירידה של 13.3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-723 מיליון שקל. זאת, בעיקר עקב ירידה בהכנסות פעילות התשתיות, בעיקר משינוי קצב הביצוע בחלקים האחרונים של פרויקטים בנמל חיפה, במקטע הצפוני של כביש 6, ובכביש 531. בסך הכל ההכנסות מתחום התשתיות צנחו ברבעון בכ-31% לרמה של כ-294 מיליון שקל.

מנגד, ההכנסות ממגזר התעשייה גדלו בכ-2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-356 מיליון שקל וההכנסות בתחום הייזום למגורים זינקו בכ-42.5% לכ-55 מיליון שקל.

למרות הירידה בהכנסות, הרווח הגולמי של שפיר ברבעון האחרון דווקא גדל ב-8.4% לכ-128 מיליון שקל (שיעור של 17.7% מההכנסות), לעומת רווח גולמי של 118 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (14.1% מההכנסות). בשורה התחתונה הציגה החברה גידול של 6.5% ברווח הנקי שהגיע לכ-66 מיליון שקל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה שפיר עם ירידה של 11% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-1.5 מיליארד שקל, רווח גולמי של כ-246 מיליון שקל (16.5% מההכנסות), ורווח נקי של כ-124 מיליון שקל, ירידה של 2.4% לעומת התקופה המקבילה.

מאז הצטרפותה לבורסה בסוף 2014, עת גייסה 380 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל ("לפני הכסף"), רשמה שפיר עלייה מרשימה של קרוב ל-150%. החברה חילקה בתקופה זו דיבידנדים בהיקף של קרוב ל-400 מיליון שקל.

בנוסף לחלקם בדיבידנדים ושכר בעלות מצרפית של כ-8 מיליון שקל בשנה, גרפו האחים שפירא בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים תמורת מכירת נתח ממניותיהם בחברה - בשתי מנות עיקריות. הראשונה היתה בסוף 2016, אז נפרדו מכ-5% מהון החברה תמורת כ-150 מיליון שקל, והשנייה בחודש יולי האחרון, אז מכרו כ-5.5% נוספים מההון תמורת כ-215 מיליון שקל וזאת בתזמון טוב מבחינתם, כשהמניה שוהה ברמות שיא. האחים הם גם האחראים לניהול החברה שבשליטתם ונושאים בה בתפקידים שונים, תמורת שכר מצרפי בעלות שנתית של כ-8  מיליון שקל.