סלקום TV מיישרת קו: תחסום את תכני ה-VOD שלה ביום כיפור

"הנחמה" לצופי סלקום TV, כמו גם למנויי פרטנר TV, היא הגישה לתכנים אחרים דרך שירות הקלטת כל התכנים המשודרים (Catch up), בפרטנר לתקופה של שבועיים אחורה ובסלקום לתקופה של שבוע לאחור • אפליקציות דוגמת נטפליקס יהיו זמינות

סלקום TV מיישרת קו עם שאר מפעילות הטלוויזיה ותחסום את האפשרות לצפות בתכני ספריית ה-VOD שלה במהלך יום הכיפורים. "הנחמה" לצופי סלקום TV, כמו גם למנויי פרטנר TV, היא הגישה לתכנים אחרים דרך שירות הקלטת כל התכנים המשודרים (Catch up), בפרטנר לתקופה של שבועיים אחורה ובסלקום לתקופה של שבוע לאחור. אפליקציות דוגמת נטפליקס יהיו זמינות דרך הערוצים ובכלל.

אגב, הדרך לעקוף את חסימת כלל התכנים בספריות ה-VOD מתאפשרת בטריק קטן: מזמינים סרט או סדרה לפני שהספרייה נסגרת - והם יישמרו בפריטים המוזמנים לצפייה.

ערוצים אחרים שיישארו זמינים הם הערוצים הבינלאומיים, מה שתקף להוט, ל-yes, לסלקום ולפרטנר.

השאלה שנותרת שנויה במחלוקת מתייחסת לחסימת ספריות התוכן. הוט ו-yes מפוקחות תחת מועצת הכבלים והלוויין, והן פועלות לפי חוק התקשורת שחוקק עוד לפני שקמו ספריות ה-VOD, אי-שם בשנת 1982. למעשה, הנושא האם ספריות ה-VOD נכללות תחת הסעיף האוסר על שידורים של ערוצים ישראלים ביום כיפור, לא ממש נידון, ולכן הוא נתון לפרשנות, שבפועל הולכת למקום הנוח של סגירת הערוצים מבלי להרגיז את הצרכנים שומרי המסורת ומבלי לנבור בעניין הזה לעומק.

תיבת הפנדורה הזו נפרצה בשלהי יום הכיפורים בשנה שעברה. עיתונאי "הארץ", ניר גונטג', צלצל לד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, במסגרת המדור "על הקו". באותה שיחה שאל גונטג' האם "גם השנה תורו/תבקשו/תדרשו מהוט ומ-yes לסגור את ה-VOD שלהם בחג". בן-חי-שגב הודתה כי הכללים לגבי ספריות ה-VOD לא לגמרי מחודדים, וכי ברמה העקרונית יש להפריד בין שידור ליניארי (כלומר ערוצים "רגילים") ובין שידור לא ליניארי (דוגמת ספריית התכנים הפועלת לפי דרישת הצופה). עוד אמרה בן-חי-שגב כי "ככל שהוט ו-yes יפנו אליי בבקשה לשדר - אני מוכנה לבחון את זה בחיוב עוד השבוע".

הפנייה הזו לא נעשתה, אבל היא הולידה מיני-דרמה. שר התקשורת התייחס לפרצה של "קודש-הקודשים" אילו יאושרו תכנים לצפייה ביום הכיפורים. "פניתי למועצת הכבלים והלוויין בעקבות התסיסה שגרמה פרשה רגישה זו, ולשמחתי קיבלו במועצה את עמדתי ויפעלו בהתאם... אני כרגולטור צריך לשמור מכל משמר על האמונה וקודש-הקודשים. מי שרוצה לראות טלוויזיה - בעיה שלו".

ואכן הבעיה היא של הציבור שבדרך-כלל לא מתאגד לכדי מחאה או מרד צרכני - זה שקיווה לעשות ככל העולה על רוחו במסגרת המסך שעל הקיר בביתו. ולראיה, פרטנר וסלקום שאינן כפופות למועצת הכבלים והלוויין אלא פועלות מכורח של רגולציה עצמית. גם הן כאמור בחרו לחסום את ספריית התכנים במקום להרגיז את הציבור הדתי ואת שומרי המסורת, שמהססים פחות לצאת בצעדי מחאה צרכניים.