בעד מהגרים, נגד טראמפ: עובדי גוגל הציעו להשפיע על החיפוש

מסמכים פנימיים של החברה חושפים כי העובדים ביקשו לאזן את ההטיה, לדבריהם, של אלגוריתם החיפוש נגד מונחים הקשורים במוסלמים לאחר הודעת טראמפ על איסור כניסה לתושבי שבע מדינות מוסלמיות

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס

עובדים בגוגל בחנו דרכים שבהן הם יכולים להשפיע על שירותי החיפוש של החברה בינואר 2017, לאחר ההודעה השנויה במחלוקת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על איסור כניסה לתושבי שבע מדינות מוסלמיות - כך מדווח "וול סטריט ג'ורנל" על בסיס מסמכים פנימיים של החברה. העובדים רצו להציג לגולשים מידע כיצד יוכלו לארגונים למען מהגרים, וליצור קשר בנושא עם מחוקקים וסוכנויות ממשל.

באחד האימיילים שנחשפו כתב עובד, שזהותו לא נמסרה: "אני יודע שיידרש מאמץ כדי לגרום לזה לקרות, אבל אני חושב שזה מידע הכרחי בתזמון נכון שאנחנו צריכים לספק, כיוון שאנו יודעים שהמדינה הזאת וגוגל לא היו מתקיימות ללא הגירה".

לפי המסמכים, העובדים הציעו דרכים למנף פונקציות חיפוש כך שיאזנו את ההטיה, לדבריהם, של אלגוריתם החיפוש נגד מונחים הקשורים במוסלמים, כמו "איסלאם", "מוסלמי" וגם "איראן", ונגד מונחים הקשורים בהיספניים, כמו "מקסיקו", "לטיני" וכן הלאה.

במסגרת חלופת המיילים הובעו חששות ממעורבות פוליטית של גוגל, והחברה מציינת כי אף אחד מהרעיונות שעלה לא יושם. "זה היה רק סיעור מוחות", נמסר מהחברה, "גוגל מעולם לא ערכה מניפולציה בתוצאת החיפוש או שינתה את אחד ממוצריה כדי לקדם אידיאולוגיה פוליטית ספציפית - לא בקמפיין אמצע הקדנציה הנוכחי, לא ב-2016 ולא לאחר בחירת טראמפ. התהליכים והמדיניות שלנו לא היו מאפשרים זאת".