לא עוין לסחר: טראמפ מחזק הסכמים עם בעלי ברית בעולם

אתמול חתם נשיא ארה"ב על הסכם סחר חופשי חדש עם נשיא דרום קוריאה והוא מקווה לפתוח במו"מ על הסכם עם יפן • המטרה - להראות שארה"ב אינה מתייחסת בעוינות ליחסי הסחר, אלא מעוניינת לשמרם, אם כי לפי התנאים שהיא קובעת

נשיאה ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא דרום קוריאה מון ג’יאה־אין / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיאה ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא דרום קוריאה מון ג’יאה־אין / צילום: רויטרס, Carlos Barria

ממשל טראמפ פונה לבני בריתו באסיה ובאירופה כדי לכונן הסכמי סחר חדשים, במקביל להידרדרות הקשרים בין ארה"ב לסין עקב צעדי התגמול ההדדיים שנוקטות שתי הכלכלות הגדולות בעולם, ושעלולים לפגוע בסחר העולמי.

אתמול (ב') חתם הנשיא טראמפ על הסכם סחר חופשי מתוקן עם דרום קוריאה, במסגרת מאמציו המוגברים בסוף השבוע להוכיח שהוא יכול לחתום על הסכמים פותחי-שווקים חדשים, וכי אינו מתייחס בעוינות לסחר. טראמפ מקווה גם לשכנע עד מחר (ד') את יפן לפתוח במו"מ סחר דו-צדדי רשמי במסגרת המאמץ הדיפלומטי שהשיקו השבוע טראמפ ויועציו לקידום קשרי הסחר של ארה"ב בשולי העצרת השנתית של האו"ם בניו-יורק.

עוזריו של טראמפ מתכננים פגישות גם עם עמיתיהם באיחוד האירופי במטרה לקדם את מסגרת הרחבת הסחר שנחשפה ביולי.

מהלכים אלה מתבצעים בעוד טראמפ מסלים את מלחמת הסחר שלו נגד סין באמצעות מכסי מגן בשיעור של 10% שנכנסו לתוקפם אתמול על מוצרי יבוא סיניים ששוויים הכולל מסתכם ב-200 מיליארד דולר. בתגובה הטילה בייג'ין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים ששוויים הכולל מגיע ל-60 מיליארד דולר, ואף ביטלה את השתתפותה בשיחות שאמורות היו לחתור ליישוב מחלוקות הסחר בין שתי המדינות.

מהלכי השבוע הנוכחי ננקטים במקביל לקשיים שבהם נתקל טראמפ במאמציו לנסח מחדש את הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי (נאפט"א). הממשל לוחץ על קנדה להצטרף עד ה-30 בספטמבר למסגרת נאפט"א חדשה שהוסכמה בחודש שעבר בין ארה"ב למקסיקו. אך המו"מ עם ממשלת קנדה התפוצץ בשבוע שעבר ללא פתרון לכמה נקודות שנויות במחלוקת. נכון לאתמול בצהריים, לא נקבע שום מו"מ רם דרג חדש.

כשטראמפ נכנס לתפקידו, הוא נשבע לבצע רפורמה יסודית במערכת הסחר החופשי העולמית. הוא עושה זאת בדרכים רבות, באמצעות מגוון רחב של מכסי מגן שהוטלו לא רק על סין, אלא גם על בני ברית ברחבי העולם, וכן באמצעות איומים לקרוע לגזרים הסכמי סחר קיימים ולפרוש מארגון הסחר העולמי.

אך טראמפ נתקל בתגובת נגד חריפה מצדם של ארגונים עסקיים וחקלאיים בארה"ב, שחוששים מהעלויות לצרכנים וליצואנים, וכן מצדם של מחוקקים בקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקאית של טראמפ עצמו, שניצבים בפני התמודדות קשה בבחירות אמצע תקופת הכהונה בנובמבר.

בתגובה לחששות אלה, מתעקש הבית הלבן שמטרתו של טראמפ אינה לצמצם את הסחר, אלא לשמרו ולהרחיבו - אך בדרכים שלדבריו יקטינו את גירעון הסחר של ארה"ב עם מדינות אחרות.

הסכם חדש עם דרום קוריאה

כאינדיקציה ראשונית למדיניות הממשל האמריקאי, מצביע ההסכם עם דרום קוריאה על כך שטראמפ מוכן ככל הנראה להשלים עם שינויים צנועים יותר, בניגוד לדרישות שהוא מציג בהצהרותיו הפומביות - כל עוד מדובר בשותפות סחר שאינן סין.

"השינויים שבוצעו הם משמעותיים אך צנועים", אמרה וונדי קטלר, שהשתתפה במו"מ על ההסכם המקורי בין ארה"ב לדרום קוריאה, בתקופת ממשלי בוש ואובמה. "הנשיא יצר ציפיות גבוהות מאוד בהכרזותיו שזה היה הסכם נורא, ושהוא הולך לשנות אותו לחלוטין ולצמצם את גירעון הסחר הדו-צדדי, אבל ההסכם החדש נראה הסכם מסורתי למדי". קטלר ציינה גם כי "קוריאה הגיעה עם דרישות משל עצמה, וארה"ב נענתה להן. ארה"ב נתנה בהתאם למה שקיבלה".

השינויים המשמעותיים ביותר מתייחסים לתעשיית הרכב. סיאול הסכימה להכפיל את התקרה של מספר כלי הרכב שכל יצרנית רכב אמריקאית יכולה למכור מדי שנה בדרום קוריאה מ-25,000 ל-50,000. מדובר במכוניות שעומדות בתקנות הבטיחות האמריקאיות ולא הקוריאניות. כמו כן הסכימה סיאול שארה"ב תמשיך להטיל עד שנת 2041 מכס מגן בשיעור של 25% על טנדרים. במסגרת ההסכם המקורי, אמור היה מכס מגן זה להתבטל בהדרגה בשלוש השנים הבאות.

לשני שינויים אלה לא תהיה השפעה מיידית. אף אחת משלוש יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות לא ניצלה אשתקד אפילו את מחצית המכסה שלה, וסך היצוא של כל השלוש לדרום קוריאה הגיע לקצת יותר מ-20,000 כלי רכב. יצרניות הרכב הדרום קוריאניות אינן מוכרות כעת טנדרים בארה"ב. 

יחסי הסחר משתנים
 יחסי הסחר משתנים

האם יפן תחזור לשולחן המו"מ?

המדינה השנייה שבה מתמקד טראמפ השבוע בחזית הסחר היא יפן. מראשית כהונתו לחץ טראמפ על ראש הממשלה שינזו אבה לפתוח במו"מ על הסכם סחר חופשי במתכונת ההסכם עם דרום קוריאה, אך אבה לא נכנע, ובמקום זאת ניסה לפתות את טראמפ לחזור להסכם השותפות הטראנס-פסיפית (TPP) שבה חברות 12 מדינות. הנשיא אובמה ניהל את המו"מ על הסכם זה, שבו כלולות גם יפן וארה"ב. טראמפ הוציא את ארה"ב מ-TPP בתחילת כהונתו בטענה שהוא מעדיף הסכמי סחר דו-צדדיים על הסכמים רב-צדדיים.

איומו של טראמפ במאי להטיל מכס מגן גלובלי יצר לחץ חדש על יפן, יצואנית הרכב הגדולה ביותר לארה"ב. פקידים יפנים רבים הגיעו למסקנה שהמחיר שיפן תצטרך לשלם כדי להגן על עצמה מפני מכס מגן זה הוא כניסה למו"מ חדש ורשמי בתחום הסחר, לדברי מקורות יודעי דבר.

נציג הסחר של טראמפ, רוברט לייטייזר, ושר הכלכלה היפני טושימיצו מוטגי, ייפגשו היום (ג') בניו-יורק. טראמפ ואבה ייפגשו מחר (ד'), וייתכן שבמעמד זה יכריזו על מסגרת חדשה למו"מ על הסחר, לדברי המקורות.

פקידים יפנים מקווים להסדר במתכונת ההסדר שעליו חתם טראמפ בבית הלבן ביולי עם נשיא נציבות האיחוד האירופי ז'אן-קלוד יונקר - הצהרה משותפת שמתווה בקווים כלליים את היעדים של הנמכת חסמי הסחר בין שני הצדדים, אך מנוסחת באופן מעורפל בכל הנוגע ליעדים ולו"ז ספציפיים. הצהרה זו הספיקה כדי שטראמפ יבטיח להימנע מהטלת מכסי מגן על כלי רכב אירופיים כל עוד נמשך המו"מ.

המו"מ עם האיחוד האירופי אינו מתבצע במתכונת רחבה של מו"מ על הסכם סחר חופשי, וכעת הוא מתמקד בצעדים צנועים כגון שיתוף פעולה בגיבוש סטנדרטים רגולטוריים. הסכם סחר חופשי רשמי כולל תקנות שמתייחסות לכל הסחר שמתנהל בין שתי מדינות. בניגוד לכך, מתייחסות שיחות הסחר האמריקאיות-אירופיות רק למגזרים ונהלים ספציפיים.

אבה רוצה להימנע מפתיחת הדלת להסכם סחר חופשי במתכונת מלאה בין ארה"ב ליפן, מכיוון שהוא חושש שהסכם כזה יפגע במאמציו לקדם את גוש הסחר האזורי האסיאני. אבה חושש גם שטראמפ ילחץ עליו לעשות ויתורים כבדים יותר ורגישים מהבחינה הפוליטית בסוגיית פתיחת השוק החקלאי של יפן, בהשוואה לוויתורים שנדרשה יפן לעשות במסגרת TPP. כמו כן חושש אבה שטראמפ ינקוט מהלכים נוספים להגבלת יצוא הרכב.