המנכ"ל החדש כוכב, אבל האתגרים של ג'רנל אלקטריק גדולים

כשמחיר המניה בשפל של קרוב לעשר שנים, מפתה להמר שבוס חדש יוכל להחזיר חלק מהתהילה שאבדה - זה אפשרי אך ייקח זמן רב מאוד

מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס
מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

ג'נרל אלקטריק פיטרה אתמול (ב') את המנכ"ל שלה ג'ון פלנרי אחרי 14 חודשים בלבד בתפקיד, כאשר בעיות עמוקות בחטיבת תחנות הכוח של התשלובת ריכזו את תשומת הלב של מועצת המנהלים וגרמו לחברה להזהיר שהיא תחמיץ את יעדי הרווח והמזומנים שלה.

החברה מינתה את חבר מועצת המנהלים לארי קאלפ, שנכנס לכהן באפריל, ליו"ר ומנכ"ל חדש, במינוי מיידי. קאלפ, לשעבר המנכ"ל של חברת דנהר ( Danaher ), הצטרף למועצת המנהלים במסגרת חילופי גברי רחבים בצמרת התשלובת הנאבקת על רווחיותה.

העשור האחרון חשף יותר ויותר עדויות לריקבון שפשה בתוך ג'נרל אלקטריק . המינוי של מנכ"ל חיצוני ראשון בתולדות התשלובת, וההפרשה החשבונאית של קרוב ל-23 מיליארד דולר בחטיבת תחנות הכוח היו לא פחות מאשר הוצאתה להורג של GE הוותיקה.

המשקיעים הריעו בצדק לשינויים, אבל הם גם צריכים להיערך לעוד זמנים קשים. GE נטשה אתמול את תחזית תזרים המזומנים שלה והודיעה שלא תעמוד בה. זה אומר שמה שנותר מהדיבידנד של המניה בסכנה. היקף הבעיות המדויק בחטיבת טורבינות תחנות הכוח עדיין אינו ידוע, ועסקי הביטוח הרפואי ארוך הטווח נשארו בבעיה.

אילו מנכ"לים היו שחקני בייסבול, יורשו של פלנרי, לארי קאלפ, היה כוכב ידוע. בשנים 2000-2014 הוא הגדיל פי ארבעה את ההכנסות ואת שווי השוק של Danaher , והפך אותה לחברה שונה לחלוטין באמצעות סדרה של עסקאות. ג'ף אימלט, שכיהן כמנכ"ל GE במשך 13 שנים באותה תקופה, מזכיר יותר שחקן שנבחר עם ציפיות גבוהות ודירדר את הקבוצה שלו. פלנרי יהיה הערת תחתית עצובה - שחקן שהובא מאותה מערכת ולא הצליח להתרומם לליגה של הגדולים באמת.

מחיקות ההון בחטיבת תחנות הכוח הן דרמטיות, אך הן משקפות גם את פוטנציאל הרווחיות שלGE בטווח הארוך. החלק המדאיג הוא הטווח הקצר. תחזית תזרים המזומנים ל-2018 ננטשה ביום הראשון של הרבעון החדש (הרביעי בשנת העסקים של GE) בלי עדכון שלה עד לפחות פרסום דוחות הרבעון שעבר בהמשך חודש זה. זה מדאיג במיוחד מפני ש-GE קפצה מעל הפופיק כלשון העם כדי לתקן את המאזן שלה. היא קיצצה בחצי את הדיבידנד והכריזה על סדרה של מיזמים משותפים ומכירות חיסול. היא צריכה לבטל לגמרי את הדיבידנד כדי לשפר את מצבה הכספי.

קאלפ משחק את אותו משחק ששיחק פלנרי, ויש לו אותו מספר מוגבל של כלי פעולה. הכלי הגדול ביותר שנשאר הוא לזרז את מכירת 62.5% של GE בחברת שירותי שדות הנפט בייקר יוז, אך עסקה מזורזת עלולה להכניס ל-GE פחות כסף ולהיות פחות יעילה מבחינת מס.

GE, שזכתה בעבר לתהילה על איכות מנהליה, איבדה ללא ספק את הדרך לפני שנים. מהלכיו של פלנרי ליישר את הספינה והכנות היחסית שלו כלפי המשקיעים היו ראויים לברכה אחרי כהונתו ההרסנית של קודמו, אבל הוא היה כנוע למסורת של החברה. קאלפ יוכל להיות רדיקלי יותר, ואין עליו כתם של כהונה ב-GE.

כשמחיר המניה בשפל של קרוב לעשר שנים, מפתה להמר שבוס חדש יוכל להחזיר חלק מהתהילה שאבדה. זה אפשרי, אך בהתבסס על מה שאנחנו לומדים על עסקי הליבה של GE, זה ייקח הרבה יותר זמן.