היקף ההתחייבויות לפנסיות התקציביות לא ידוע גם ב-2017

החשב הכללי באוצר מודה כי "חישוב החבות בגין הפנסיה התקציבית במערכת הביטחון הינה חלקית ואינה מייצגת את מלוא החברות"

פנסיה/ צילום: שאטרסטוק
פנסיה/ צילום: שאטרסטוק

היקף חבות המדינה לפנסיה תקציבית במערכת הביטחון אינו ידוע לחשב הכללי, זאת לאור העיכוב באישור תקנות פנסיית הגישור. הסיכום בין מערכת הביטחון לאוצר בנושא פנסיית הגישור נחתם לפני שלוש שנים אך אישור התקנות בכנסת מתעכב על רקע מחלוקות בין מערכת הביטחון לאוצר בשורת נושאים הקשורים לדרך החישוב של הפנסיה.

שיאני הקצבאות הפנסיוניות
 שיאני הקצבאות הפנסיוניות

בהערה חריגה שהוא מפרסם זו השנה השלישית ברציפות, מודה החשב הכללי באוצר כי "חישוב החבות בגין הפנסיה התקציבית במערכת הביטחון הינה חלקית ואינה מייצגת את מלוא החברות". החשב מסביר כי "לא קיימת תמימות דעים לגבי יישום מודל הקבע החדש ששינה את גיל הפרישה וישנה את אופן ניהול כוח האדם והשכר בצבא, שינויים שישפיעו מהותית על עלויות פנסיית הגישור".

פנסיית הגישור, היא פנסיה תקציבית מיוחדת שבאה לעולם ב-2008 כאשר בעקבות המעבר של משרתי הקבע מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת נוצרה תקופה ארוכה יחסית שבה משרת הקבע אינו מקבל שכר או קצבה מהמדינה. לפי ההסדר, כל איש קבע שהחל את שירות הקבע שלו אחרי 2004 ופרש מהצבא - גיל הפרישה לקצינים אמור לרדת ל-42 ולנגדים לעלות ל-53 - יהיה זכאי לפנסיה מתקציב המדינה לגישור על התקופה מיום הפרישה שלו ועד יום הזכאות לפנסיה הצוברת. באוצר טוענים כי משמעות הסעיף היא שהפנסיה תשולם עד גיל 60, הגיל שבו ניתן להתחיל למשוך את כספי הפנסיה הצוברת, אולם הצבא טוען שהסיכום היה שפנסיית הגישור תשולם עד גיל 67, גיל הפרישה החוקי לגברים.

גם ללא פנסיית גישור צפויים משרתי הקבע להיות הנהנים העיקריים תשלומי הפנסיה התקציבית שתשתלם המדינה בעשורים הקרובים. לפי הדוח הכספי ל-2017 החבות האקטוארית של המדינה לגמלאי מערכת הביטחון עומדת על כ-211 מיליארד שקל מתוך חבות אקטוארית כוללת של 761 מיליארד שקל.

סכום הגמלה החציונית ששולמה ב-2017 לגמלאי מערכת הביטחון עמד על 12,348 שקל. סכום הגמלה החציונית ששולמה לעובדי הוראה עמד על 6,209 שקל והחבות האקטוארית לכ-58 אלף עובדי הוראה עמדה בסוף 2017 על 88.7 מיליארד שקל. גמלאי מערכת הבריאות נהנו ב-2017 מגמלה חציונית של 6,352 שקל וגמלתם החציונית של נבחרי הציבור עמדה על 16,573 שקל. את הגמלה החציונית הגבוהה ביותר מקבלים כ-700 שופטים ודיינים הזכאים לפנסיה תקציבית בגובה של כ-40,690 שקל.