טלפון הרטרו של נוקיה: להתנתק מגלישת יתר, אבל לא לגמרי

מהדורת 2018 של הטלפון הנוסטלגי נוקיה 8110, שגנבה את ההצגה בתערוכת המובייל בברצלונה, הגיעה לאחרונה לישראל • כתבנו בדק את המכשיר, שיחק סנייק, התלהב לחצי שעה - וברח חזרה לסמארטפון כל עוד נפשו בו • ובכל זאת, יש לדגם יתרונות כטלפון לילדים - וכאמצעי גמילה למכורים לאינטרנט

"שיואו! איזה מגניב! יש לו גם ווטסאפ?" - זאת התגובה שסחט, פעם אחר פעם, הנוקיה 8110 4G שבדקתי בשבועות האחרונים. הטלפון שנוקיה השיקה במקור ב-1996 היה אחד המכשירים הנחשקים ביותר בשנות ה-90, וכיכב בטרילוגיית הסרטים "מטריקס", שם שימש כשער הכניסה של הגיבורים שהעביר אותם מ"העולם האמיתי" אל העולם של המטריקס.

זאת כנראה הסיבה שגרסתו המחודשת של המכשיר, שהציגה HMD הפינית בתערוכת המובייל המרכזית בברצלונה בפברואר, גנב את ההצגה אפילו מסמסונג גלקסי S9 שנחשף ברוב פאר והדר כמה שעות אחריו. רגע, אם דיברנו על נוקיה, מה הקשר ל-HMD? מדובר בחברה פינית שרכשה ב-2016 את המותג ממיקרוסופט, שב-2014 רכשה מנוקיה המקורית את עסקי הפיצ'ר-פון - הכינוי המקובל לטלפונים הסלולריים הפשוטים, שאינם סמארטפונים.

מדוע טלפון כזה, שניתן היה לחשוב שייכחד ויהפוך לא רלוונטי במרוצת השנים, מעורר כל כך הרבה עניין? אחרי הכל, השוק מלא בסמארטפונים בסיסיים באיכות סבירה ומעלה, שמחירם רק הולך ויורד. מחירו של נוקיה 8110, שהושק לפני כחודש בישראל, עומד על 400 שקל. לשם השוואה, אפשר להשיג בישראל את Redmi 6A, הסמארטפון הזול החדש של שיאומי, ב-467 שקל. בדקנו את המכשיר בניסיון להבין מה סוד הקסם. 

מה יש ומה אין בנוקיה 8110 החדש
 מה יש ומה אין בנוקיה 8110 החדש

חזק בסאונד

על דבר אחד קשה להתווכח: העיצוב הוא האלמנט שבו ה-8110, המכונה גם "בננה פון" בגרסתו הצהובה, מצטיין באמת. בנוף של סמארטפונים שנראים דומה ומחקים זה את זה, כנראה צריך מכשיר רטרו כדי לזכור שטלפון סלולרי יכול להיראות גם קצת אחרת.

מלבד זאת, המכשיר מפגין יכולות מרשימות בתחום שבו נוקיה הצטיינה באופן מסורתי - הסאונד. איכות הקול ברמקול החיצוני גבוהה, וכך גם באוזניות המגיעות עם המכשיר - אם כי הן דווקא מהוות כישלון עיצובי, ולא נוחות באוזן בעליל. איכות קליטת הרדיו FM גם היא מצוינת (נדרשות אזניות המאפשרות קליטת רדיו לשם כך).

כפי ששמו המלא מרמז, ה-8110 4G שואב בכל זאת אלמנטים מעולם הסלולר של ימינו, ולא מהווה רק השקה מחודשת לאותו מכשיר מ-1996. הדגם מתבסס על מערכת ההפעלה KaiOS, גלגול של מערכת ההפעלה Firefox OS שפיתוחה הופסק לפני כשנתיים. היא משלבת כמה מן התכונות הבולטות של הטלפונים הישנים היותר מתקדמים לזמנם, עם כמה מן התכונות המאפיינות סמארטפונים בסיסיים בני זמננו, כמו קישוריות דור רביעי.

המפרט הטכני (סנאפדרגון 205, מעבד כפול ליבה, 512 מגה-בייט RAM) מזכיר סמארטפונים בסיסיים, והבדיקה עולה שמהירות התגובה של מערכת ההפעלה והמעבר בין המסכים מהירים באופן משביע רצון. הממשק של המערכת אינטואיטיבי למדי, ודאי עבור מי שגדלו עם הטלפונים שלפני העידן הנוכחי. וכאן אנחנו מגיעים לדבר הכי משמעותי שאין במכשיר - מסך מגע. מבאס? מאוד. אבל רטרו זה רטרו.

במקום מגע, ה-8110 מגיע עם "ג'ויסטיק" מובנה במקלדת כמו פעם - כפתור מרכזי המוקף במסגרת, המשמשים יחדיו כתחליף עכבר. המשתמש מנווט את סמן העכבר על גבי המסך באמצעות המסגרת, ואילו הכפתור שבמרכזה משמש כלחצן. עקומת ההסתגלות מהירה למדי, וגם מי שלא זוכר את צורת הניווט הזאת מלפני עשור או שניים יתרגל במהרה.

למרבה השמחה, גם כאן היתרונות של שנת 2018 באים לידי ביטוי: מערכת ההפעלה יודעת לנחש את כיוון הניווט באופן חכם, ולהקפיץ את הסמן מהר יותר אל היעד המבוקש על גבי המסך. במילים אחרות, לא צריך ללחוץ לחיצה ממושכת ולהמתין שהסמן יואיל להגיע למחוז חפצנו. מצד שני, לחיצה מהירה לא מזיזה אותו מהר מדי, כך שהוא לא "בורח". באופן מפתיע למדי המכשיר כולל גם את אסיסטנט, העוזר הקולי של גוגל, כך שתוכלו להפעיל אפליקציות בעזרתו - כי גם עם כל השפצורים, הג'ויסטיק מעט מייגע.

עוד פיצ'ר מודרני יחסית שיש במכשיר הוא הוטספוט, המאפשר ל-8110 לספק חיבור אינטרנט גם למכשירים סמוכים, ותקשורת בלוטות' שמאפשרת חיבור לאזניות ולהעברת קבצים קלה ומהירה. יחסית למכשיר רטרו, נפח האחסון סביר: הוא מגיע עם 4 ג'יגה בייט, שאפשר להרחיב לעד 32 ג'יגה באמצעות כרטיס זיכרון SD.

חלש בצילום

למרות כל החידושים והתוספות, ישנם תחומים שבהם הנוקיה 8110 עדיין תקוע הרחק בעבר, ולא בקטע רטרואי מגניב. בניגוד למה שאולי נדמה מתמונות המכשיר, המסך קטן מאוד (2.4 אינץ' בלבד) ואיכותו, איך לומר בעדינות, די גרועה.

גם המצלמה האחורית, ברזולוציית 2 מגה-פיקסל, היא תזכורת לכל מה שלא היה טוב בטלפונים הסלולריים של פעם. למעט בצילום עצמים קרובים בתנאי תאורה טובים, רוב התמונות יוצאות מטושטשות או מגורענות. בצילום וידאו התמונה נמרחת. לזכותה ייאמר שניתן לשחק עם הזום בקלות תוך כדי צילום באמצעות הג'ויסטיק.

כמו בימים עברו, המכשיר מגיע עם שורה קצרה מאוד של אפליקציות מובנות: דוא"ל, שעון, מחשבון, רדיו FM, פתקים ולוח שנה וכן - גם המשחק סנייק, בגרסה צבעונית וחביבה. בנוסף תמצאו גם כמה אפליקציות מבית גוגל: חיפוש, מפות, ואפילו אפליקציית יוטיוב, למי שמשום מה רוצים לראות סרטונים במסך הקטנטן הזה.

אלא שהאפליקציה שעשויה להתגלות כחשובה ביותר במכשיר היא הדפדפן. זו כרגע הדרך היחידה להתחבר לשורה של שירותים שאין להם אפליקציה ייעודית, ובהם פייסבוק. זה גם אולי יתרונו הגדול ביותר של המכשיר, שעשוי להתגלות ככלי אפקטיבי לגמילה מהרשת החברתית, מבלי לחייב את המשתמש להתנתק ממנה לגמרי. את טוויטר דווקא אפשר למצוא בחנות האפליקציות, וגם כמה משחקים שיגוונו את הנחש המיתולוגי.

ומה עם ווטסאפ? אז זהו, שבינתיים אין, ולשירות הזה אפילו אין גרסת דפדפן שפועלת ללא חיבור לטלפון סלולרי. זו עשויה להוות בעיה עבור הורים שרוצים לקנות מכשיר בסיסי לילדיהם, אך לא לנתק אותם לגמרי מהעולם. גם ב-HMD מבינים את זה, ובתחילת יולי היא אישרה שווטסאפ תגיע בהמשך למכשיר. לצערם של הנגמלים, הדבר נכון גם לגבי פייסבוק.

טוב לנגמלים

באופן כללי, טלפונים "טיפשים" לא נעלמו מעולם מהשטח, למרות עליית הסמארטפונים בעשור האחרון. על פי טק-קראנץ', ביוני השנה דיווחה החברה המפתחת את KaiOS כי שווקו עד היום 40 מיליון טלפונים המבוססים על מערכת ההפעלה. גוגל אף השקיעה באותה חברה 22 מיליון דולר, כדי לשלב את האפליקציות מתוצרתה במערכת ההפעלה לפני שמישהו אחר יספיק לתפוס את מקומה בשוק מתפתח זה.

ההתפתחות הזאת רלוונטית קודם כל לעולם השלישי: בהודו, על פי חברת המחקר DeviceAtlas, תפסה בשנה האחרונה KaiOS את המקום השני בנפח הדאטה עם 15%, לעומת iOS של אפל עם 9.6% בלבד (המקום הראשון, בפער גדול, שמור כמובן לאנדרואיד).

בישראל המכשירים הפשוטים פופולריים מאוד כטלפונים כשרים למגזר החרדי, אך לא ממש מעבר לכך. וכאן אנחנו חוזרים לשאלה שהצגנו קודם, בדבר הצורך בטלפונים פשוטים לאור העובדה שמחירם של סמארטפונים זולים לא גבוה בהרבה. אז בשביל מה צריך את המכשיר המבאס הזה? התשובה טמונה בגוף השאלה. לפעמים מבאס זה טוב.

ה-8110 מושלם להורים שרוצים שהילד יהיה זמין ובעל גישה לרשת ככל שהכרחי, ולא מעבר לכך. אין מה לעשות, גם ההורים הכי טכנופובים רוצים שבנם או בתם לא יהיו מנותקים. כאן מוצעת להם תקשורת קולית, גישה לחיפוש מידע וקריאה קצרה, התמצאות במפה, האזנה למוזיקה או לרדיו ויכולת צילום בסיסית לכל צרה שלא תבוא. 

על בסיס אותו רעיון, המכשיר יכול להתאים גם למבוגרים רבים שרוצים רוצים לאלץ את עצמם להתנתק או להוריד למינימום את החשיפה לפיתויי הרשת, מבלי לוותר לגמרי על חיבור אליה. אפילו סמארטפונים זולים לא באמת עוזרים להיגמל מגלישת יתר ומשימוש בלתי פוסק ברשתות החברתיות, ואילו ה-8110 דווקא עשוי להצליח בכך. אישית, מצאתי את עצמי בורח חזרה לסמארטפון כל עוד נפשי בי, אבל אולי לכם זה יצליח.

שימוש נוסף שאפשר לחשוב עליו הוא כטלפון משני להאזנה למוזיקה או רדיו, או כמכשיר למקרי חרום וגיבוי, במיוחד בטיולים. המכשיר כולל סוללת 1,500 מיליאמפר שמספיקה ל-25 ימים בסטנד ביי, 11 שעות שיחה בדור 3, ועד 48 שעות האזנה למוזיקה. נראה אותך מתמודד עם זה, אייפון XS.