נתניהו הצליח לפייס את יהדות אמריקה. בינתיים

יהודי ארה"ב הרבו לבקר את ממשלת ישראל בתקופה האחרונה על רקע חוק הלאום וענייני גיור והכותל, אבל נראה שהמפגש האחרון של נתניהו עם מנהיגי הציבור היהודי ריכך את הצדדים • כולם מחייכים וכולם מרוצים - עד הפעם הבאה

נתניהו בפגישה עם נציגי הקהילה היהודית האמריקאית/צילום: אבי אוחיון /לע“מ
נתניהו בפגישה עם נציגי הקהילה היהודית האמריקאית/צילום: אבי אוחיון /לע“מ

נשיא הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ג׳רי סילברמן, הגיע השבוע לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק. כנהוג בכל נסיעה של ראש ממשלה בעולם, הוא מקיים מפגשים עם מנהיגים יהודיים מקומיים. סילברמן, שאמור לסיים את תפקידו ב-2019, הוא דמות קבועה במפגשים הללו. הוא מכיר את נתניהו שנים ארוכות ומרבה להגיע לישראל. זה עשור שהוא עומד בראש הפדרציה () שמאגדת 300 קהילות יהודיות, ועוסקת בסיוע ליהודים, בתוכניות מורשת והשאת תרומות למדינה.

עם זאת, היחסים בין נתניהו לבין הקהילות היהודיות של צפון אמריקה ידעו ימים יפים יותר.

בחודש יולי האחרון, אחרי שבוע של פגישות בישראל, חזרו שני ראשי ה-JFNA, סילברמן ויו"ר חבר הנאמנים ריצ׳ארד סנדלר לארה״ב ושיגרו מייל נוקב למנהיגי הקהילות. בחלק מאתרי האינטרנט הועלה תוכן המייל וכולם יכלו לקרוא כיצד סילברמן וסילבן מסכמים את השבוע שלהם בישראל. "זה היה שבוע קשה בתחום של יחסי ישראל והתפוצות. חזרנו מאוכזבים מחוק יסוד: הלאום״, כתבו השניים, ״החוק עבר היום בבוקר. כולנו מחוזקים מכך שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ואנחנו גאים בניסיה והישגיה אל מול יריביה, ועם זאת החוק הזה מדאיג אותנו בשלושה היבטים - הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות, היחס לשפה הערבית וההעדפה לחיזוק התיישבות יהודית על פני אחרים" הם כתבו.

ליהודי ארה״ב אין זכות לקבוע את תכני החקיקה בישראל, אך מספר רב של נושאים מדאיגים אותם ולהערכתם אף מזיקים לתדמיתה של ישראל כמדינה נאורה. הפליית מיעוטים דתיים ולאומיים היא אחד מהם. פגיעה בהכרה בגיור שנעשה מחוץ לזרועות הרבנות הישראלית הוא דבר נוסף.

ביולי 2018 לא הצליחו סילברמן וסנדלר להשיג פגישה עם נתניהו, אך נועדו עם בכירים בלשכתו. במהלך חודש אוגוסט 2018 הם המשיכו בביקורת פומבית, כולל בעמוד הפייסבוק של הארגון, וכתבו כי הם מזדהים עם מאבק הדרוזים בישראל.

הלך אוגוסט ובא ספטמבר וגם הוא הגיע לקיצו, וסילברמן התייצב במלון לואס ריג׳נסי למפגש של נתניהו עם מנהיגים יהודיים. היו שם גם נשיא ענקית הקמעונאות Bed,Bath & Beyond, ארתור סטארק, שהוא גם הנשיא החדש של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים; הגיעו הווארד קוהר ומורט פרידמן מאיפא״ק; ג׳ונתן גרינבלט מן הליגה נגד השמצה שמנסה למתן בשבועות האחרונים את ביקורתו נגד ממשלת ישראל; דיוויד האריס מה-AJC.

שלא כבפגישות אחרות, נתניהו סגר את האירוע הזה לעיתונות הישראלית. לרוב העיתונאים מוזמנים לפחות לכמה דקות פנימה. מדוע ללא תקשורת? לא ברור. אולי חשש מן "החמוצים". לא העיתונאים החמוצים, אלא היהודים האלה, מעריצי נס ישראל החמוצים.

בשנים האחרונות היחסים של נתניהו עמם הלכו והעכירו. מושב חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ביטל ארוחת ערב חגיגית עם נתניהו לפני כשנה וחצי, על רקע משבר הכותל. לפני כמה חודשים סירבה הסוכנות למנות את מקורבו של נתניהו, השר יובל שטייניץ, ליו״ר הסוכנות, מאחר שלא רצתה בבחישה מבחוץ ובחרה דווקא את יו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג. קהילות בצפון אמריקה שוקלות פעם ופעמיים אם להעביר את תרומותיהן לציון. בכנס החורף הקרוב של הכנסת שוב יעלה חוק גיור בהובלת השר אריה דרעי - עניין העלול לחולל מהומה נוספת בצפון אמריקה. אירוע מעצרו של הרב דובי חיון שחיתן זוג מחוץ לזרועות הרבנות לפני כמה חודשים בחיפה, הדהד בכל המסרים הפנימיים בארה״ב.

באשר לכותל, למי שזוכר, שרת התרבות מירי רגב היתה חברה בוועדה לאישור מתווה הכותל, אך מתוך חשש מהשלכות פוליטיות של תמיכה בעמדת זרמי היהדות הקונסרבטיבית והרפורמית, היא התפטרה מן הועדה ביוני 2018. ״מצפוני לא נתן לי שקט. לא יכולתי לאשר את מתווה הכותל באופן שהיה פוגע בסדרי עולם. דרישת הרפורמים להפוך את הכותל למקום שבו נשים וגברים מתפללים יחד לא מקובלת עליי ולא על מורשת ישראל״ היא אמרה אז.

השבוע הוזמנה השרה רגב, שהיתה בניו יורק עם ראש הממשלה, לפגישה עם ראשי הארגונים היהודיים. מעניין אם מישהו מהם פתח את הדברים והסביר לה - וגם לראש הממשלה - עד כמה קשה להם לספק הסברים בבתי הכנסת בעריהם ברחבי ארה״ב.

ובחזרה לסילברמן. למרות הדברים הנוקבים בחודשים יולי-אוגוסט, כאשר ניגשנו אליו בלובי של הריג׳נסי, הוא יצא מהפגישה עם נתניהו כולו חיוכים. ״אנחנו בחג סוכות, היום יום שישי, מה יש לא להיות מרוצים״, הוא אמר.

שאלתי: ״היית מאוד ביקורתי כלפיו לאחרונה. זה לא עלה בפגישה היום?״. וסילברמן ענה: ״הפגישה היתה מאוד חיובית. דיברנו על הכול. היחסים פתוחים. דיברנו על חוק יסוד הלאום, גיור, כותל. יש לנו דיאלוג מתמשך. לא פותרים בעיות באמצעות הטחת ביקורת בלבד״.

כעבור כשעתיים, במפגש העיתונאים עם נתניהו הוא דיבר מיוזמתו גם על פגישה זו. ״בשיחה איתם עלו שלושה נושאים עיקריים: חוק הגיור, על פי עקרונות ועדת משה ניסים; הנושא של הכותל, שם תיארתי בפניהם את כל מה שהיה בוועדה ואת ההתנגדות של חברים בוועדה למה שעשוי להתפרש כהכרה ברפורמים; ובנושא חוק יסוד: הלאום, הסברתי להם מדוע העברנו את החוק ואת הצורך שלנו לאזן בין הצרכים של הרוב היהודי לבין מי שמבקשים לשלול את אופייה של המדינה.

"אמרתי להם שהחששות שלנו מפני מי שמתאגר אפילו את חוק השבות, הם לא חששות תיאורטיים. היה לנו צורך לאזן את המבנה החוקתי, וזה לא ינשל אף אחד ולא יפגע בזכויות של אף אחד.״

אם כן, השבוע נחתם פרק נוסף ביחסי נתניהו ויהודי ארה״ב. הפעם הצדדים נראים מרוככים, מחוברים, פחות מוטרדים. עד הפעם הבאה.

ביקור הפמליה האוסטרית במלון של נתניהו 

היה צפוף בלובי של מלון לואס ריג׳ינסי. לפני מספר ימים, כשהשתכן בו ראש הממשלה בנימין נתניהו, התמלא הלובי הצר באנשי ביטחון אמריקאים וישראלים. מאבטחים-לא-כל-כך סמויים צופפו שורות בכניסה לשירותים, במעבר הצר למעליות ובכל מקום בבר הקטן של המלון. בכניסה הוצבה עמדת בידוק עם צוות ישראלי ואמריקאי. כאשר העיתונאים עלו לפגישה עם ראש הממשלה ביום שישי אחר הצהריים, אפשר היה לזהות איש אבטחה בכל גרם מדרגות, בכל חלון, בכל דלת שנפתחה, בכל חדרון שנסגר, במעלית או במסדרון. ועוד לא דיברנו על צוותי משטרת ניו יורק שבנו בטונדות בחוץ והקיפו את המלון.

נתניהו בפגישה עם נציגי הקהילה היהודית האמריקאית/צילום: אבי אוחיון /לע"מ
 נתניהו בפגישה עם נציגי הקהילה היהודית האמריקאית/צילום: אבי אוחיון /לע"מ

זאת לא שגרת האבטחה של ראש ממשלה ישראלי. הפעם זה היה נראה מוגבר.

בתוך ההמולה הביטחונית הזאת בלטה דמותו של קנצלר אוסטריה הצעיר, סבסטיאן קורץ, בן ה-32, שהגיע לפגישה עם נתניהו עם אדם נוסף לצידו. אולי יועץ בכיר, אולי ראש הסגל שלו. קורץ צעד לתוך הלובי של המלון ללא פומפזיות, לחץ ידיים למנכ״ל משרד החוץ, יובל רותם, ועלו במעלית לפגישה עם נתניהו. כעבור כ-40 דקות קורץ חזר ללובי עם עוזרו - שני גברים גבוהים ורזים בחליפות כהות שתפורות עליהם במדויק. אוסטריה, מדינה בגודל של ישראל (8.7 מליון תושבים) עם תמ״ג גבוה משל ישראל (50 אלף דולר לנפש, לעומת 37 אלף דולר אצלנו), והנה המנהיג מסתובב לבד.

קורץ אינו מאוים כמו ראש ממשלת ישראל, ולבטח אינו אישיות ציבורית מפורסמת כנתניהו, אבל גם מעניין לראות שלא משתרכים אחריו צלמי וידאו וסטילס רשמיים, יועץ מדיני, מזכיר צבאי, ראש מועצה לבטחון לאומי, ולא דוברת, מתאם סיורים, מאפרת, מזכיר ממשלה, מתעד ניו-מדיה, בת זוג ועוד ועוד בעלי תפקידים, שמתרוצצים עם נתניהו לכל פגישה וכל נקודה בגלובוס.