עיתונאי ערוץ 10: "במיזוג חלק ילכו הביתה. בלעדיו כולם ילכו"

בישיבת מועצת הרשות השנייה חזרו עובדי הערוץ על המסר לפיו הוא עתיד להיסגר באם המיזוג עם רשת לא יאושר • קראו לחברי המועצה וליו"ר הרשות, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שמתנגדת למיזוג, לקבל "החלטה מהר. אל תמשכו אותנו, זה אכזרי"

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בהפגנת ערוץ 10 נגד חברי המועצה / צילום: שלומי יוסף
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בהפגנת ערוץ 10 נגד חברי המועצה / צילום: שלומי יוסף

"כ-30% מכוח-האדם של ערוץ 10 עזב את עבודתו בערוץ" - כך סיפר היום (א') ועד העיתונאים של ערוץ 10 בפגישה עם חברי מועצת הרשות השנייה. העיתונאים, שהגיעו הבוקר להפגין ולדרוש כי המועצה תאשר את בקשת המיזוג של הערוץ עם רשת, הוזמנו על-ידי חברי המועצה להצטרף אליהם ובמהלך פגישה שנמשכה כמעט שעתיים הציגו את עמדתם לפיה אין מוצא אחר פרט לאישור המיזוג שיימנע את סגירת ערוץ 10. 

העובדים שהגיעו, ביניהם גם כתבי החדשות המוכרים של הערוץ - אושרת קוטלר, מגישת המגזין; נגה ניר-נאמן, כתבת לענייני צרכנות ומגישת מהדורת החדשות המרכזית; מתן חודורוב, לשעבר יו"ר הוועד והכתב הכלכלי; ברוך קרא, הכתב והפרשן לענייני משפט; ואלמוג בוקר, הכתב בדרום - קראו לחברי המועצה לקבל "החלטה מהר. אל תמשכו אותנו, זה אכזרי". 

אמנם הטיעונים שהציגו העיתונאים למועצה לא היו חדשים ברובם, אבל המפגש איתם אפשר לחברי המועצה לראות ולהבין מקרוב לא רק את ההשלכות הכלכליות שעשויות להיות להחלטתם, אלא גם את הסיטואציה הקשה שעמה מתמודדים בימים אלה מאות עובדים.

לדברי העיתונאים, הדאגה שלהם מופנית לא רק לאנשי חברת החדשות אלא גם לעובדי הערוץ. "ברור לנו שאם המיזוג יתקיים, חלק מהאנשים אצלנו וברשת ילכו הביתה. ברור לנו שיהיו תפקידים כפולים, ושלא כולם יוכלו להישאר. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שרשת תהיה הכוח המוביל. דיברנו עם בעלי המניות, וכ-30 אנשים שהועברו בעבר לערוץ 10 ונגרעו מרשימת חברת החדשות בתחומים כמו מחשוב, תמיכה טכנית וכדומה, יוחזרו לחברת החדשות. חלק מהעובדים יעבור את המיזוג, ומי שלא - לפחות שייהנה מתנאי פרישה משופרים. עם המיזוג חלק מהעובדים ילכו הביתה, בלעדיו - כולם ילכו", הם אמרו. 

"נאחזים בציפורניים"

פרט לצמצום צינורות המידע ופגיעה בדמוקרטיה שתתרחש לשיטתם של העיתונאים אם הערוץ ייסגר, העובדים הביעו חשש מההשלכות שעשויות להיות לסגירת ערוץ 10 על כלל שוק העיתונות, כש-500 עובדים יפלטו לתוכו ויגדילו באופן משמעותי את ההיצע שקיים. "ביום שאחרי יהיו לכך השפעות טקטוניות על כלל שוק התוכן", אמרה העיתונאית אושרת קוטלר.

נגה ניר-נאמן סיפרה על ההתגייסות של כל אחד מאנשי המערכת כדי לסייע בשמירת מקומות העבודה של העובדים: "אחת התחקירניות שלי יוצאת לחופשת לידה", סיפרה, "ואין מצב שנעשה כעת מכרז כדי לבחור מישהו אחר. אנחנו נאחזים בציפורניים על אנשי המערכת".

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', כמו גם חברי מועצה אחרים, תהו באשר לעובדים ברשת והסיכון שמיזוג כזה מהווה עבורם. שמאלוב-ברקוביץ' אף רמזה שחברי הוועד של ערוץ 10 ביקשו ממנה לפעול לחייב את רשת לקלוט את מלוא העובדים של הערוץ - טענה שאת קיומה דחו חברי הוועד על הסף. לדברי מתן חודורוב, יו"ר הוועד לשעבר, דווקא שמאלוב-ברקוביץ' היא זו שהביעה דאגה שרשת תבלע את חברת החדשות של ערוץ 10 ותימנע מלקחת חלק מהתכנים החדשותיים שמופקים בה. בוועד אף הבהירו כי במקרה שהמועצה חושדת כי אם המיזוג יאושר עלולים להיגרע מהציבור תכנים שהמועצה רואה בהם חשיבות - יש בידה כלים לוודא שהם ישודרו גם בערוץ הממוזג.

"רייטינג לא משקף" 

שמאלוב-ברקוביץ' מבחינתה החמיאה לערוץ 10 על התכנים שלו ואמרה כי "כל החלטה תהיה עניינית ולפי דין. אנחנו באותו צד". האמירה הזו דווקא גרמה לעיתונאים להבהיר לה שאם היא בצד שלהם ורוצה להמשיך לראות את התכנים שהם מייצרים, אזי אישור המיזוג הוא חיוני.

בנוסף טענה יו"ר הרשות השנייה כי הרייטינג שנמדד לערוץ אינו משקף את המציאות, וכי בפועל הביצועים שלו טובים יותר. על כך ענו אנשי הערוץ כי בין שהרייטינג אמיתי ובין שלאו, זהו המטבע שלפיו פועל כיום השוק, וכל שינוי ורפורמה שהיא מקווה לעשות יכולים להתרחש רק אחרי מיזוג הערוצים שיותיר שני שחקנים בשוק ולא שלושה. 

לאורך כל הדיון מי שדיבר היו בעיקר העיתונאים שענו לשאלות חברי המועצה. אחרי שעתיים הפגישה התפזרה מבלי שנאמר לעיתונאים מה צפוי בהמשך והאם תתקיים הצבעה היום בעניין המיזוג. 

נציין כי בטרם פתיחת הדיון עם העובדים אישרה שמאלוב-ברקוביץ' לעו"ד נוגה רובינשטיין שמייצגת את הוועד להציג את עמדתה. רובינשטיין, שהייתה חלק ממנסחי חוק הרשות, טענה שוב כי הסעיף שבעטיו קבע היועץ המשפטי של הרשות כי בקשת המיזוג אינה עולה בקנה אחד עם החוק - לא רלוונטי. "הסעיף פותח במילים 'בוטל הרישיון', ובמקרה הזה הרישיון לא בוטל", אמרה והוסיפה כי "הסעיף האמור מתייחס לסיטואציה שבה בוטל הרישיון, יש חברת חדשות שנותרת ללא רישיון, ויש רצון של הרשות להעביר אותה לגורם חדש כדי שיהיה פלורליזם בשידורים. 

"אצלכם, אתם (חברי המועצה - ע.ב.ל) בעלי הסמכות והחובה להבטיח פלורליזם והמשך העסקה של העובדים ככל שיש אפשרות. לכן, בהיבט המילולי וגם בהיבט הסמכותי, מבחינת הסמכויות והחובות שלכם אתם מחויבים בבקשה להעברת אמצעי שליטה. זה מה שיממש את חופש הביטוי ויאפשר שתי חברות ולא מונופול אחד שישלוט על כל שידורי החדשות", אמרה רובינשטיין.