ייצוגית ב-21 מיליון שקל נגד "מעדני גורמה", יוחננוף ומחסני השוק: מכרו בשר במחיר כפול

במסגרת הבקשה לאישור התובענה נטען כי חברת "מעדני גורמה", שזכתה במכרז של משרד הכלכלה ליבוא בשר טרי בפטור ממכס, וכן הרשתות יוחננוף ומחסני השוק, הפרו התחייבות מהותית במכרז ומכרו לצרכנים בשר טחון במחיר כפול מהמחיר שנקבע במכרז

לוגו מעדני גורמה
לוגו מעדני גורמה

עוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית מוגשת נגד רשתות מזון, והפעם נגד חברת ח.י. מעדני גורמה בע"מ, מ. יוחננוף ובניו בע"מ וכ.נ. מחסני השוק בע"מ, המפעילות בסניפיהן אטליזים (קצביות) של מעדני גורמה. סכום התביעה הייצוגית, ככל שתאושר, עומד על כ-21 מיליון שקל.

עניינה של בקשת האישור שהוגשה בראשית השבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בטענה כי "מעדני גורמה", שזכתה במכרז של משרד הכלכלה והתעשייה ליבוא בשר טרי בפטור ממכס, הפרה התחייבויות מהותיות במכרז ומכרה בשר טחון במחיר כפול מהמחיר לו התחייבה במסגרת תנאי המכרז בו זכתה.

יצוין כי המכרז שפרסם משרד הכלכלה והתעשייה באוקטובר 2017 בא ליישם מדיניות ממשלתית אשר פתחה מכסות ליבוא בשר בקר טרי מחו"ל, פטורות ממכס, במטרה מוצהרת להביא לירידת מחירים לצרכן. בהתאם, עם פרסום תוצאות המכרז, פנה שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, לציבור הצרכנים וקרא להם לוודא שאינם משלמים מחירים הגבוהים יותר מאלה להם התחייבו הזוכים במכרז.

התובעת הייצוגית: המשיבות גבו מחיר כפול על הבשר הטחון

הבקשה לאישור התובענה כייצוגית הוגשה בשם עו"ד מאיה קמחין (התובעת הייצוגית), המיוצגת על-ידי עו"ד עינב נהרי-סנדלר. בבקשה נטען כי למרות שבמסגרת תנאי המכרז התחייבה מעדני גורמה למכור בשר טרי טחון במחיר מקסימלי של 35 שקל לקילו אחד - בסופו של דבר נמכר הבשר הטחון על-ידי מעדני גורמה במחיר כפול (70 שקל לקילו) מהמחיר על-פיו זכתה במכרז. 

עוד נטען כי במעשיה הפרה ומפרה מעדני גורמה את התחייבויותיה במכרז, וזאת תוך אי-גילוי והטעיה בוטה של לקוחותיה ותוך שהיא מוכרת בשר בקר טרי טחון "במחיר גבוה ואף כפול מהמחיר המקסימלי לו התחייבה".

בכל הנוגע לחלקן של יוחננוף ומחסני השוק נטען כי אלה, יחד עם מעדני גורמה, "מטעות את הציבור ומוכרות בסניפיהן אף הן לצרכנים בשר בקר טרי טחון, אשר יובא ארצה על-ידי מעדני גורמה במסגרת המכסות הפטורות ממכס בהן זכתה בהליך התחרותי לשנת 2018, במחירים הגבוהים מהמחיר המקסימלי שנקבע במסגרת ההליך התחרותי ואף במחירים כפולים מהמחיר המקסימלי, תוך הפרה בוטה של התחייבויותיהן".

לפי הבקשה לאישור, מעשיהן של המשיבות (מעדני גורמה, יוחננוף ומחסני השוק) עולים לכדי הפרה חמורה של התחייבויותיהן כלפי משרד הכלכלה והתעשייה וכלפי ציבור הצרכנים. הפרות אלה כוללות, לטענת התובעת הייצוגית, אי-גילוי והטעיה בוטה כלפי הצרכנים, עשיית עושר ולא במשפט, התנהלות בחוסר תום-לב ואף גזל.

תגובות

ממעדני גורמה נמסר בתגובה: "פעלנו בהתאם להוראות הרגולטור. התביעה התקבלה, אנו נלמד אותה ונגיב בהתאם".

תגובת מחסני השוק: "מחסני השוק פועלת מאז ומתמיד בהתאם להנחיות מפורטות שהיא מקבלת ממשרדי הממשלה ומשרתת את לקוחותיה נאמנה מזה מספר עשורים עם מגוון מוצרים מובחרים וטריים במחלקות השונות, לרבות הקצביה. בנושא המדובר לא ניתנו לה הנחיות מעמיקות, ומסתמן כי אין לטענות אלה נגיעה למחסני השוק משידוע לנו כעת. יחד עם זאת, אנו נבחן את הנושא באופן מעמיק ונתייחס במלוא הרצינות לכתב התביעה".

מרשת יוחננוף לא נמסרה תגובה.