רשות מקרקעי ישראל מציגה: שוחד לכאורה תמורת מידע פנימי

גילויים חדשים בפרשת השחיתות ברמ"י: עו"ד איימן אבו–רייא חשוד במתן שוחד בהיקף עשרות אלפי שקלים לעובדי רמ"י חסן גדיר ופטריסיה פרץ • לפי החשד, הם נתנו לו מידע על בעלי קרקעות הזכאים לפיצוי מהמדינה, והוא הרוויח מאות אלפי שקלים מייצוג בעלי הקרקע הללו

בניין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
בניין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

האם בכירים ברשות מקרקעי ישראל מסרו מידע פנים רגיש תמורת כסף?

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" דבר מעצרו של עובד רמ"י, רב-סרן (במיל’) חסן גדיר, מרכז "הסדר קרקעות" באגף בעלות במחוז צפון. היום (א') אפשר כבר לספר שמי שנעצרה יחד איתו היא פטריסיה פרץ, עובדת הרשות למעלה מ-28 שנים ומי שניהלה עד לאחרונה את מחלקת "פיצויים מכר" במחוז צפון של הרשות.

לצידה של פרץ נעצר גם בן זוגה יהודה פרץ, החשוד בין השאר, כי קיבל לכאורה מסמכים ומידע מאשתו והשתמש בהם לתועלתו או לתועלתם של אחרים.

ל"גלובס" נודע כי שני עובדי רמ"י חשודים, בין היתר, כי קיבלו מעו"ד איימן אבו-רייא וממעורבים נוספים בפרשה שוחד בכמה מקרים ובכמה דרכים שונות בשלוש השנים האחרונות, ובתמורה מסרו מידע פנים הקיים ברמ"י על בעלי קרקעות שהמדינה הפקיעה להם בעבר קרקעות.

בחלק משנים אלה שימשה פטריסיה פרץ כאחראית מטעם הרשות על תשלום פיצויים בגין הפקעות קרקע ובמסגרת תפקידה נחשפה למידע רב בנוגע לאדמות שהופקעו. בעניינו של רס"ן גדיר נטען כי היה בעל גישה נרחבת לתיקי הרשות.

אז מה בפועל קרה, לפי החקירה?

לכאורה, בן זוגה של פרץ, כמה עורכי דין ומאכערים, פנו לבעלי קרקעות והסבו את תשומת-לבם לכך שבעקבות פסק דין של בית המשפט העליון שניתן בעניין ארידור, נפתח חלון הזדמנויות שבו הם זכאים לתבוע פיצויי הפקעה מהמדינה בעבור הפקעות שביצעה המדינה לפני עשרות שנים. לפי הנטען, המעורבים בפרשה התחלקו ביניהם בכסף שקיבלו עורכי הדין מאותם בעלי קרקעות כשכר-טרחה.

ל"גלובס" נודע עוד כי פרץ הועסק בשנת 2016 על-ידי עו"ד אבו-רייא ויום יום היה מגיע בתקופה זו למשרדו של אבו-רייא עם רשימות ומסמכים שסופקו לכאורה על-ידי אשתו פטריסיה, ובהם פרטים על לקוחות פוטנציאליים בדמות בעלי קרקעות שמהם הפקיעה המדינה קרקע בעבר.

לפי אותם גורמים, תפקידו של פרץ היה לכאורה כזה: לעבור על המסמכים, לבדוק איזו קרקע זכאית לפיצויי הפקעה מהמדינה, לאתר את בעל הקרקע, ליצור איתו קשר ו"לשדך" לו את עו"ד אבו-רייא שייצגו בתביעה שתוגש. לפי החשדות, שכר-הטרחה שהיה מקבל עו"ד אבו-רייא מהתביעה שהגיש, אשר נע בין 10% ל-25% מסכום הפיצוי שפסק בית המשפט ויכול היה להגיע למאות אלפי שקלים, התחלק בין המעורבים בחלקים שונים.

לפי שופט בית משפט השלום בראשון-לציון עמית מיכלס, חלקו של יהודה פרץ בפרשה מרכזי לכאורה, אולם הוא שוחרר למעצר בית כבר ביום הראשון של החקירה, מטעמים משפחתיים.

עו"ד אבו-רייא, תושב שפרעם המחזיק משרד בחיפה, הוא פעיל ציבורי ואף נטל חלק בעצרת שקיימה החברה הדרוזית נגד חוק הלאום בחודש יוני האחרון, שם נאם כנציג החברה הערבית.

לפי התמונה הידועה נכון להיום, אבו-רייא נחשב חשוד מרכזי בפרשה. אבו-רייא חשוד כאמור כי שילם עשרות אלפי שקלים לעובדי רמ"י גדיר ופרץ, ושמו נקשר כמעורב בעניינם של עצורים וחשודים נוספים בפרשה הנחקרת על-ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית.

לפי חשיפת "גלובס" עו"ד אבו-רייא חשוד כאמור, בין השאר, כי בתמורה לשוחד ששילם קיבל מידע בעל ערך רב על בעלי קרקעות הזכאים לפיצויי הפקעה מהמדינה לכאורה. 

מקורבים לעו"ד אבו-רייא מסרו ל"גלובס" שנוכח הצלחותיו המקצועיות של איימן, לצערו הוא רכש לו לא מעט יריבים המתקנאים בהצלחתו. לטענת מקורביו, עיקר פעולותיו של עו"ד אבו-רייא היו בכך, שהוא זיהה נישה משפטית בתחום ההפקעות שלא הייתה מוכרת למשפטנים רבים עד אז, ועובדה זו יש לזקוף לזכות כישרונו וליכולותיו. בכל הקשור ליחסים שפיתח עם עובדי רמ"י נטען כי מדובר בסך-הכול במערכת יחסים חברית שנוצרה על רקע קשרי עבודה והיחסים האלה מעולם לא חצו את הרף האסור.

מעורב נוסף בפרשה הוא איש העסקים כמיל נח’לה, החשוד בין היתר במתן שוחד לכאורה בסך 70 אלף שקל לגדיר, בתמורה להסדרת קרקע שבבעלותו. מטעם חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית נאמר כי חקירתו פתחה דלת לכיוונים נוספים בחקירה.

תגובות: "צר לי על האצבע הקלה של המשטרה"

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "נעמיד לרשות המשטרה כל מידע שיידרש. כמו כן יופקו לקחים כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה. ברשות מקרקעי ישראל ישנם מאות עובדים, ולכן אין להטיל בהם דופי בשל אותו אירוע".

עו"ד דוד יפתח המייצג את רס"ן במיל’ חסן גדיר מסר: "מדובר במעצר-סרק של קצין מצטיין. אין לו כל קשר לחשדות המיוחסים לו. מעולם לא קיבל שוחד ומעולם לא מסר אינפורמציה תמורת כסף. צר לי על האצבע הקלה של המשטרה בכל הנוגע למעצרו של מרשי".

עו"ד אלביר מני, המייצג את פטריסיה פרץ, מסר בתגובה: "מרשתי חפה מכל פשע, היא דוחה מכל וכל את חשדות השווא שמייחסים אליה. היא שירתה הציבור במשך שנים רבות בנאמנות וביושרה, והיא תמשיך לעשות כן. החשד המיוחס אליה מופרך משפטית ועובדתית ובסופו של יום האמת תצא לאור וחפותה תוכח".

עו"ד מוטי מלניק, סנגורו של יהודה פרץ, בן זוגה של פטריסיה, מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט שקיבל את טענותינו ולמרות שמדובר בפרשייה עם מעורבים רבים, בית המשפט פתח את ליבו והורה על שחרור מרשי למעצר בית והדבר מדבר בעד עצמו".

עורכי הדין אילן סופר ויפעת שי-יוספזון, מטעמו של עו"ד איימן אבו-רייא, מסרו בתגובה: "כבר מראשית החקירה מסר מרשנו עו"ד אבו-רייא גירסה, ושיתף פעולה עם היחידה החוקרת. אנו מלאי תקווה כי חוקרי היחידה יעשו עבודתם נאמנה ויפעלו לסיום החקירה בהקדם האפשרי, שאז יוברר כי למרשנו לא הייתה כל נגיעה לחשדות המיוחסים לו ושמו ינוקה לחלוטין".

עו"ד אורי קינן מסר מטעם כמיל נח’לה: "בשלב זה כאשר הנושא נמצא בחקירת המשטרה אני אמתין לסיומה ואוכל להגיב לגופו של עניין לאחר שאראה את חומרי החקירה".

ממשטרת ישראל נמסר: "כפי שציינו פעמים רבות בעבר, איננו מפרטים מחקירות מתנהלות".

חזקת החפות: חסן גדיר, פטריסיה פרץ, יהודה פרץ, איימן אבו-רייא וכמיל נח'לה הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, וכולם בחזקת חפים מפשע, אלא אם יורשעו.