בג"ץ לשקד וללשכה: הסבירו תוך 10 ימים מדוע עו"ד אפי נוה לא מועבר מתפקידו

שרת המשפטים ולשכת עוה"ד יענו תוך 10 ימים על השאלה מדוע הם אינם משעים את יו"ר הלשכה, עו"ד אפי נוה, מתפקידו כחבר הוועדה לבחירת שופטים בעקבות החקירה הפלילית נגדו - כך קבע היום בג"ץ בהמשך לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון

שרת המשפטים איילת שקד ולשכת עורכי הדין נדרשים לענות תוך 10 ימים על השאלה מדוע הם אינם משעים את יו"ר הלשכה, עו"ד אפי נוה, מתפקידו כחבר הוועדה לבחירת שופטים בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגדו - כך קבע הבוקר (א') בג"ץ, בהמשך לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בסוף השבוע בקריאה להדיח את נוה מהוועדה.

הרקע לעתירה הוא חקירתו של יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, בחשד לביצוע עבירה על-פי חוק הכניסה לישראל ועבירות מרמה. זאת, לאחר שסייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל ובכניסה אליה ללא הצגת דרכון. נוה הודה בעובדות ובין היתר טען כי מדובר במעשה שנעשה על רקע הליך גירושים קשה בו הוא מצוי ומתוך מצוקה רגעית.

ימים ספורים לאחר הפרסום הבהירה שרת המשפטים איילת שקד, העומדת בראש הוועדה לבחירת שופטים, כי לא תדרוש את פרישתו של עו"ד נוה מהוועדה, בין היתר לאור חזקת החפות העומדת לו, למרות שהודה בביצוע המעשים המיוחסים לו. ימים ספורים לאחר הודעה זו התייחסה שקד שוב לפרשה והתייצבה לצדו של נוה, כאשר אמרה בכנס בו השתתפה כי "עובדתית היו כבר יושבי-ראש לשכת עורכי הדין שהיו תחת חקירות על דברים יותר חמורים כמו שוחד לדוגמה. לא ראינו אז התנפלות כזו".

שקד הוסיפה כי היא "מציעה לשים את זה ב'הולד', ממליצה להתאפק שבועיים-שלושה, הפרקליטות תסיים את עבודתה אני מעריכה עד סוף החודש, ונדע מה הם החליטו בעניין". 

באשר למקומו של נוה בוועדה לבחירת שופטים, ציינה שקד: "בכל מקרה אין ישיבת ועדה לבחירת שופטים באוקטובר, רק בסוף נובמבר, והוא גם אמר שאם זה לא יסתיים, הוא לא יגיע לישיבה, אז אפשר להירגע". 

הדברים הללו לא הרגיעו את כולם, ובתגובה לפרשה הגישה התנועה לאיכות השלטון ביום חמישי האחרון עתירה לבג"ץ נגד שרת המשפטים שקד, בדרישה כי תנמק מדוע אינה משעה את עו"ד נוה מתפקידו כחבר הוועדה לבחירת שופטים.

בעתירה נכתב, בין היתר, כי "הוועדה לבחירת שופטים עומדת כאחת הוועדות המעצבות ביותר את מערכת אכיפת החוק בישראל, המשפיעה על עיצוב מערכת המשפט בישראל. לעתים רבות דיוניה והחלטותיה של הוועדה עומדים במוקד שיח ציבורי סוער, ולמעשה סוגיית מינוי השופטים הפכה להיות לאחת מן הסוגיות הבוערות השנויות במחלוקת ציבורית".

עוד נטען בעתירה כי "חובתה של שרת המשפטים לשקול את החשדות החמורים נגד עו"ד נוה ולבחון את המשך חברותו בוועדה. העבירות אותן ביצע לכאורה עו"ד נוה מחייבות את העברתו מתפקידו, והן חמורות על אחת כמה וכמה כשמי שמבצע אותן הוא יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, שעיני קהילת המשפטנים כולה נשואות אליו, ושראוי כי ישמש מודל לחיקוי לעורכי הדין כולם".

בעתירה התייחסה התנועה גם לעובדה שהמעשים בוצעו על רקע עניין אישי, וציינה: "אין אנו מבקשים, חלילה, להיכנס לתוך ביתו של אדם ולא לעסוק ביחסים האישיים שבינו לבין רעייתו - אך גם הליך גירושים, כואב וקשה ככל שיהיה, לא ייתכן שיהווה עילה מוצדקת לביצוע עבירות פליליות".

לטענת התנועה, "כל רגע נוסף בו נותר עו"ד נוה בכהונתו בוועדה לבחירת שופטים מהווה פגיעה אנושה באמון הציבור ברשויות השלטון, ובוועדה לבחירת שופטים בפרט - פגיעה אשר תשפיע על כל מינוי הנעשה בתקופה זו ותגרור פגיעה רוחבית באמון הציבור במערכת כולה.

כפי שפורסם ב"גלובס", בימים האחרונים החלו לגבור הקריאות להשעייתו של נוה מתפקידיו הציבוריים. כך, זמן קצר לאחר פרסום הפרשה פנתה תנועת אומ"ץ לנוה בבקשה כי ישעה את עצמו מתפקידו כיו"ר לשכת עורכי הדין, ובהמשך גם עורכי דין בכירים החלו לקרוא בגלוי להשעייתו. זאת, לצד תמיכה נרחבת לה זוכה נוה מעורכי דין רבים אחרים, בהם בכירים ומוכרים, אשר טוענים כי אין שום סיבה שהוא יפרוש מתפקידו.

לדברי עו"ד ניר יסלוביץ, מי ששימש עד לאחרונה כראש הרכב בבית דין משמעתי בלשכת עורכי הדין, "הוועדה לבחירת שופטים לא יכולה לאפשר כי כנגד אחד מחבריה תרחף עננה כבדה של חשד לכאורי לביצוע מעשה פלילי. מושכלות יסוד שכל חברי הוועדה חייבים להיות צחים כשלג ונעדרי חשד לביצוע עבירה כזאת או אחרת. אי לכך עסקינן בעתירה מוצדקת ואף אמיצה למדיי, שראויה להתקבל".

בינתיים נוה ממתין להכרעה באשר לגורל החקירה הפלילית נגדו, בשעה שהוא טוען, באמצעות בא-כוחו, עו"ד בעז בן-צור, כי אין מקום להעמדתו לדין ויש לסגור את החקירה, כפי שנסגרו בעבר מקרים דומים ללא כל השלכות פליליות. 

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. החקירה בעניינו טרם הסתיימה, ובשלב זה לא ידוע כיצד תסתיים. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.