התעשייה האווירית בעסקת ענק בהודו: תספק טילי ברק 8 בהיקף של 777 מיליון דולר

התעשייה האווירית תספק את הטילים לשבע ספינות של חיל הים ההודי • עסקה זו מביאה את מכירות ברק 8 בשנים האחרונות להיקף כולל של יותר מ-6 מיליארד דולר • מוקדם יותר השבוע חשף "גלובס" כי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הורה על עצירת ההליכים להנפקת מניות המיעוט בתע"א

מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית חתמה על עסקת ענק מול החברה הממשלתית ההודית BEL בהיקף של 777 מיליון דולר. במסגרת העסקה, התעשייה האווירית תספק מערכות הגנה אווירית מסוג ברק 8 לשבע ספינות של חיל הים ההודי.

עסקה זו מביאה את מכירות ברק 8 בשנים האחרונות להיקף כולל של מעל 6 מיליארד דולר. מערכת ברק 8 הנה מערכת הגנה אווירית מתקדמת המקנה הגנה אזורית רחבה מפני מגוון איומי תקיפה והיא נמצאת בשימוש מבצעי בחיל הים הישראלי וזרועות האוויר, הים והיבשה בהודו.

הודו מקיימת מערכת יחסים קרובה, הדוקה ואינטנסיבית ובמסגרתה היא חתמה בעבר עם חברות מישראל על שורה של עסקאות נשק בהיקפים משמעותיים, כמה מאות מיליוני דולרים כל אחת.

מערכת ברק 8 פותחה תחילה במטרה לספק הגנה לכלי שיט מפני איומים עדכניים, ובכוחה לענות גם לאיומים אוויריים וקרקעיים. המערכת פותחה במסגרת מיזם משותף של התע"א ושל הרשות לפיתוח אמצעי לחימה בהודו, ה-DRDO. בתוכנית היו שותפות גם חברת רפאל מערכות לחימה, החברה הבת של התע"א, אלתא מערכות, והחברות ההודיות BDL, BEL ו-L&T.

טילי ברק 8, כולל משגרים ומערכות שליטה ובקרה, כבר נמכרו בידי התעשייה האווירית, מאז שנת 2006, לשורה של לקוחות ברחבי העולם בהיקף כולל של כ-3 מיליארד דולר. בין הלקוחות של מערכת ההגנה, גם חיל הים הישראלי, שפרס אותה על כלי שיט שלו במטרה להגן עליהם מפני טילי חוף-ים, טילי אויר-ים ואיומים נוספים, כמו גם כדי להגן על אסדות הגז של ישראל בים התיכון. זאת, בעיקר על רקע החשש שבעימות עתידי חיזבאללה יכוון טילים מדויקים ומתקדמים שככל הנראה מצויים ברשותו לעבר מטרות אלה.

בשנה שעברה דווחה מגה עסקת נשק של תעשייה האווירית שהוגדרה על ידי גורמים ביטחוניים כ"העסקה הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות בישראל". במסגרת אותה עסקה התע"א מכרה להודו מערכות של טילי הגנה מסוג ברק 8 בהיקף כולל של כ-2 מיליארד. בשונה מהעסקה הנוכחית, עליה הודיעה היום התעשייה האווירית שנועדה לשמש את חיל הים, העסקה ההיא, נועדה לשימוש צבא היבשה של הודו, בהיקף כ-1.6 מיליארד דולר. מדובר במערכת טילים מתנייעת, שניתנת לפריסה באזורים שונים בהתאם לצרכים המבצעיים בשטח והעסקה כללה אספקה של כמויות גדולות של טילים, משגרים, מערכות תקשורת, מערכות שליטה ובקרה ומכ"מים מתקדמים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות לתעשייה האווירית ולמערכת הביטחון על עסקת הענק למכירת 'ברק 8' להודו. זוהי עוד הוכחה שביטחון הוא השקעה ולא הוצאה. התעשייה האווירית היא נכס לאומי. יש לשמור עליה ולחזקה".

מוקדם יותר השבוע חשף "גלובס" שליברמן הורה על עצירת ההליכים להנפקת מניות מיעוט בתע"א. זאת, בשל החשש כי תוכניות סודיות ופרויקטים סודיים שתע"א מעורבת בהם ידלפו.