אילן ישועה | בלעדי

אילן ישועה מנסה למכור את וואלה: במגעים עם רשת, "ישראל היום" ו-RGE

לפני כמה חודשים התנהל מו"מ עם רשת, אך הפערים בין הצדדים היו גדולים, והשיחות הופסקו • לאחרונה נפגשו אנשי וואלה גם עם נציגים מקבוצת RGE • איש העסקים אלי עזור הגיש הצעה ממשית לרכישה, אך היא הייתה רחוקה דרמטית מהסכום שקבוצת בזק דורשת

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: איל יצהר
מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: איל יצהר

הניסיונות למכור את אתר וואלה! עוברים לשטח: ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה נפגש מנכ"ל האתר, אילן ישועה, עם גופים בתחום המדיה בניסיון למצוא קונה לאתר. עוד נודע כי בימים האחרונים התחדשו השיחות בנושא עם רשת. זאת, לאחר שבין הצדדים התנהל לפני כמה חודשים משא-ומתן, אבל הפערים בין מה שקבוצת בזק הייתה מעוניינת לקבל תמורת וואלה! לבין מה שברשת סברו שראוי לשלם היו עצומים, והשיחות הופסקו.

במאי האחרון דיווחה בזק לבורסה על כוונתה למכור את אתר וואלה!: "בזק מעוניינת להתמקד בפעילויות הליבה העתידית של הקבוצה ולהפעיל יחידת חדשנות", נכתב בדיווח. שלא לייחוס דיווחו גורמים בשוק כי המחיר שדרשה קבוצת בזק עבור וואלה! עמד בתחילת הדרך על כ-180 מיליון שקל, אך במהלך הזמן הוא הלך וירד.

כדי לקדם את המכירה שכרה בזק את בנק ההשקעות וליו בייס (Value Base) שאמור היה לפתוח חדר מידע לרוכשים פוטנציאליים. עם זאת, נראה כי צורת מכירה כזאת מתאימה יותר לגופים כמו קרנות השקעה שלא מראים בשלב הזה התעניינות רבה, ולכן החל ישועה בשבועות האחרונים לקדם את עניין המכירה.

רשת היא לא גוף המדיה היחיד שמולו נעשו ניסיונות. ל"גלובס" נודע כי פגישות נערכו גם עם קבוצת "ישראל היום", אולם הן לא הבשילו לכדי הצעה מסודרת.

עוד נודע כי לאחרונה נפגשו אנשי וואלה! עם נציגים מקבוצת RGE, ביניהם ערן טיפנבורן, המכהן כעורך הראשי של ערוץ הכנסת שבבעלות הקבוצה ושלפני כן כיהן כסמנכ"ל הדיגיטל שלה. RGE נמצאת בבעלות אביב גלעדי, לן בלוונטניק ומשפחת רקנאטי, ומחזיקה, בין היתר, בערוץ עשר, ערוצי ספורט 5 וערוץ הילדים. 

פגישות נעשו גם עם איש העסקים אלי עזור שבבעלותו מספר אמצעי מדיה, ביניהם העיתון "מעריב", קבוצת "ג'רוזלם פוסט", צ'רלטון, רדיו ללא הפסקה, רדיו צפון, חברת השילוט מרקעים ועוד. שלא לייחוס טוענים בכירים בשוק המדיה כי עזור הוא היחיד שנתן הצעה ממשית לרכישה, אך היא רחוקה באופן דרמטי מהסכום שקבוצת בזק דורשת.

לא לחינם מכוון ישועה את מכירתה של וואלה! לקבוצת תקשורת. מדובר באתר השני בגודלו בישראל מבחינת תנועת גולשים, שפרט לכך גם מציע רשימת נכסים כמו אפליקציות, כתובות מייל וכדומה, שבשימוש מושכל יכולות להוות פתרון לגופי תקשורת שיש להם מותגי תוכן חזקים, אך אין להם עדיין נוכחות דיגיטלית משמעותית. 

וואלה! עצמו עבר טלטלה משמעותית בשנה האחרונה, שמקורה לא בפעילות הכלכלית של האתר (וואלה! נחשב זה כעשור לאתר רווחי) אלא בשינויים של בעלי השליטה בו. נזכיר כי האתר ובעלי קבוצת בזק מעורבים בתיק 4000, ועל רקע החקירות נגד הבעלים שאול אלוביץ והשינויים הניהוליים שנגזרו מכך, נאלץ האתר להתמודד עם תפנית בעלילה דווקא בעיצומם של שני מהלכים גדולים ויקרים.

המהלך הראשון היה הניסיון להפוך את וואלה! לאתר חדשות טלוויזיוני שיתחרה ביצרני החדשות המסורתיים. כחלק מהמהלך הוקמו אולפנים וגויסו טאלנטים יקרים כמו יעקב אילון, אורן נהרי ואחרים. המהלך השני היה ההקמה של סוכנות הדאטה ופרסום BYOO, שאמורה הייתה להיות יחידת רווח עצמאית ולרכז את המידע הדיגיטלי של כלל קבוצת בזק, שכוללת את בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי ו-וואלה!. בשני הפרויקטים הושקעו מיליוני שקלים.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני חודשים ספורים החל להתבצע באתר הליך התייעלות שקט שכולל פיטורי עובדים, חלק לא מבוטל מהם באגפי התוכן. הפיטורים השקטים הפכו בהמשך לגלויים יותר, זאת כחלק מהכוונה למכור את האתר ובמטרה לשפר את השורה התחתונה של דוחות החברה. בהמשך הגיעו הפיטורים גם לסוכנות הדאטה BYOO, שהוגדרה בעבר כאחד ממנועי הצמיחה של האתר. בוואלה! לא מדברים רשמית על סגירת זרוע הדאטה, אך בענף הפרסום טוענים כי פעילותה כמעט התרוקנה מתוכן, ואנשי מפתח בה עזבו.

מבזק נמסר בתגובה: "תהליך בחינת מכירת וואלה! מתנהל כמתוכנן". ברשת בחרו שלא להגיב לידיעה. עד להורדת הגיליון לדפוס לא התקבלו תגובות מ"ישראל היום" ומ-RGE.