דיווח: הסינים מאזינים לשיחות לא מאובטחות של טראמפ ולומדים איך להשפיע עליו

סוכנויות מודיעין אמריקאיות מצאו כי מרגלים סיניים מאזינים לשיחות שטראמפ מנהל עם חבריו באמצעות האייפונים שלו • עוד דווח כי טראמפ הוזהר פעמים רבות כי הטלפונים שלו אינם מאובטחים לחלוטין, וכי גם מרגלים רוסים מאזינים לו, והמליצו לו להשתמש בטלפון הקווי המאובטח בבית הלבן, אך טראמפ סירב

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria

סוכנויות מודיעין אמריקאיות מצאו כי מרגלים סיניים מאזינים לשיחות שטראמפ מנהל עם חבריו באמצעות האייפונים שלו, ומשתמשים במידע כדי להבין איך ניתן להשפיע על הנשיא ועל מדיניותו, כך דווח בניו יורק טיימס. הם עושים זאת ע"י למידה של הדעות של טראמפ, הטיעונים והאנשים שנוטים לשכנע אותו ועוד.

עוד דווח כי טראמפ הוזהר פעמים רבות כי הטלפונים שלו אינם מאובטחים לחלוטין, וכי גם מרגלים רוסים מאזינים לו, והמליצו לו להשתמש בטלפון הקווי המאובטח בבית הלבן, אך טראמפ סירב.

לטראמפ יש שני אייפונים רשמיים שה-NSA הגביל את יכולותיהם ושיפר את האבטחה שלהם, ואייפון שלישי רגיל אותו הוא שומר כי בניגוד לאחרים, הוא יכול לשמור בו רשימת אנשי קשר. בכל 30 יום טראמפ נדרש להחליף את הטלפונים הרשמיים שלו בחדשים אך נדיר שהוא עושה זאת. צוותו של טראמפ טוענים כי הוא משתמש בסלולרי כשהוא לא רוצה שהשיחה תירשם במערכת הבית הלבן באופן שצוותו יוכל לגשת אליה. לעומתו, מנהיגי רוסיה וסין, ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג, נמנעים מלהשתמש בטלפונים סלולריים ככל האפשר בשל איומי האבטחה הידועים.

לפי הדיווח, הסינים משתמשים במידע מהשיחות האישיות של טראמפ בין היתר כדי למנוע ממלחמת השכר להחמיר. הסינים אף הכינו רשימה של אנשים להם טראמפ נוטה להקשיב כדי לנסות להשפיע עליו באמצעותם. בין האנשים האלה נמנים, לפי הדיווח, סטפן א. שוורצמן, מנכ"ל חברת Blackstone ופילנתרופ (שתרם לאחרונה 350 מיליון דולר להקמת קולג' לתחומי המחשוב ב-MIT שייקרא על שמו), איש העסקים סטיב ויין ואחרים. הסינים זיהו כי יש לשניים חברים רבים עמם טראמפ נוהג לשוחח, והאסטרטגיה של הסינים היא להשתמש באנשי עסקים סיניים כדי לשכנע חברים של חברים של טראמפ בעמדות שיטיבו עם בייג'ין, עד שהטיעונים האלה יגיעו לטראמפ מפי אנשים עליהם הוא סומך.

הנשיא פוטין ונשיא סין ג'נפינג/ צילום:רויטרס Jason Lee
 הנשיא פוטין ונשיא סין ג'נפינג/ צילום:רויטרס Jason Lee

בכיר לשעבר בממשל האמריקאי אמר לניו יורק טיימס כי רוסיה ככל הנראה לא פועלת באופן מתוחכם כל כך בשל הזיקה הקיימת של טראמפ לפוטין. ג'ון סיפר, ששירת ב-CIA במוסקבה בשנות ה-90 ולאחר מכן ניהל את תכנית הסוכנות ברוסיה אמר כי הסינים והרוסים "יחפשו בשיחות כל דבר קטן - באיזו קלות שכנעו אותו לוותר על משהו, ומה היו הטיעונים בהם נעשה שימוש".

הסינים ככל הנראה מקווים שחבריו של טראמפ גם ישכנעו אותו להיפגש עם נשיא סין לעתים תכופות, ומאמינים כי טראמפ מעניק ערך רב למערכות יחסים אישיות ולכן מקווים שפגישות אישיות יאפשרו פריצות דרך ביחסים ביתר קלות.

בכירים בממשל שדיברו עם הניו יורק טיימס הביעו תקווה כי טראמפ אינו דן בנושאים מסווגים באמצעות האייפונים. העובדה כי הוא לרוב לא מתעמק בפרטים מודיעיניים ומבצעיים מחזקת את האמונה הזו אצלם, אך בשנה שעברה, לפי הדיווח, טראמפ שכח את הנייד שלו בעגלת גולף במועדון שלו בבדמינסטר, ניו ג'רזי, והתעוררה מהומה בניסיון לאתר אותו.

מעורך דינו של ויין נמסר כי ויין יצא לגמלאות ואין לו תגובה לדברים. בחברת בלאקסטון סירבו להגיב בנושא מאמצים סיניים להשפיע על שוורצמן ומסרו כי הוא "שמח לשרת כמתווך בנושאים קריטיים בין שתי המדינות לבקשת ראשי המדינות". אפל סירבה להגיב לידיעה.