רגע לפני אוקטובר האדום: קופות הגמל וקרנות ההשתלמות עם תשואות של 3% בלבד מתחילת השנה

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואות ממוצעות של כ-5.3% • עם זאת, החיסכון לטווח ארוך צפוי להציג באוקטובר תשואות שליליות של עד מינוס 2.5% בממוצע • המנהלים הבולטים לחיוב: אלטשולר שחם, אקסלנס של הפניקס והלמן אלדובי שמיזג את הגמל של אי.בי.אי • לדירוג קרנות השתלמות

דני ירדני/ צילום: איל יצהר
דני ירדני/ צילום: איל יצהר

שלושת הרבעונים הראשונים בשנת 2018 המשיכו להיטיב עם החוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך, שנכון לנתוני ספטמבר השנה עדיין רואים תשואה חיובית שמגדילה את הצבירה שלהם. זאת בהמשך למגמה החיובית בתשואות שנרשמת מאז השנה השלילית האחרונה, שהייתה ב-2011. מציאות זו נכונה לגבי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, לגבי פוליסות החיסכון הפנסיוני - ביטוחי המנהלים המנוהלים בשוקי ההון, וגם לגבי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות - שרשמו מתחילת השנה תשואות נומינליות ברוטו של כ-2.9% ושל כ-3%, בהתאמה.

הרבעון השלישי השנה הגיע לאחר שבמחצית הראשונה נרשמה מגמה חיובית קלה, הודות לרבעון השני ב-2018 שבמהלכו השיגו הקרנות והקופות כ-0.9%-1% בממוצע ענפי. תשואה זו קיזזה לגמרי את התשואות השליליות שרשמו הקופות והקרנות ברבעון הראשון השנה. בחישוב כולל למחצית הראשונה של 2018 התשואות הנומינליות ברוטו הסתכמו בפחות מ-0.7% בשוק הגמל. כך, לאחר חודש יולי טוב למדי ואוגוסט חזק (ולמרות חודש ספטמבר די מאוזן סביב האפס), החיסכון הפנסיוני רשם מתחילת השנה את התשואות האמורות.

ואולם, חודש אוקטובר לא ממשיך את המגמה הזו, כשלפי שעה הוא הולך ומתברר כ"אוקטובר האדום", ועוד בגוון בוהק וחזק במיוחד. כך, כעשור לאחר המפולת הגדולה בעולם ובארץ בעיצומו של המשבר הכלכלי הגדול של 2008, שהוביל למשיכות ניכרות מקופות הגמל ומקרנות ההשתלמות בצל ירידה חדה בתשואות, גורמים בשוק ההון עמם שוחחנו, אומרים עתה שסביר שתעשיית הגמל רשמה עד כה החודש תשואות שליליות של כ-2% ואף 2.5%, בהכללה. מספרים אלה הם הממוצע הכולל של השווקים הללו, כולל גופים שפתוחים לציבור כולו כמו גם גופים ענפיים ומפעליים, ואחרים.

תשואות קופות הגמל לתגמולים
 תשואות קופות הגמל לתגמולים

בכל אופן, מניתוח נתוני הגמל-נט שמפעילים רשות שוק ההון והאוצר, נכון לסוף ספטמבר השנה, עולה כי בשוק הגמל וההשתלמות מנוהלים כ-474 מיליארד שקל, מתוכם כ-227 מיליארד שקל בקופות הגמל לתגמולים ועוד כ-220 מיליארד שקל בקרנות ההשתלמות. מדובר בגידול נאה בהיקף הנכסים המנוהלים בשוק, שקורה בשל התשואות וגם בשל הפקדות מצרפיות של כ-29 מיליארד שקל - שבשקלול העברות ומשיכות הפכו לצבירה נטו של כ-14 מיליארד שקל, מתחילת שנה. למעשה, קצב הצבירה נטו וההפקדות מתחילת השנה דומה לזה שהיה ב-2017, והוא גבוה בהרבה מהממוצע הרב-שנתי, שעומד בשני העשורים האחרונים על סדר גודל של כמחצית.

קופות הגמל לתגמולים, ובמידה פחותה אך עדיין שרירה גם קרנות ההשתלמות, הן אפיקי השקעה לטווחים ארוכים, ועל כן נהוג לבחון את התשואות של הגופים המנהלים על פי תשואות ל-12 חודשים אחרונים, ואף לתקופות ארוכות יותר. כך, ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2017 לספטמבר 2018 רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואות ממוצעות בשיעור של כ-5.22%, בעוד שקרנות ההשתלמות רשמו בתקופה הזו תשואות ממוצעות של כ-5.32%.

קרנות ההשתלמות: התשואות בסוף ספטמבר 2018
 קרנות ההשתלמות: התשואות בסוף ספטמבר 2018

אגב, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואות ממוצעות של כ-7.3%, בעוד שהפוליסות המשתתפות ברווחים (שנמכרו ללקוחות חדשים עד סוף 2003) הציגו תשואה ממוצעת של כ-7.5%, וביטוחי המנהלים שנמכרים משנת 2004 ואילך הציגו בקופה הזו תשואה ממוצעת של כ-5.3%. בהקשר זה נציין כי השונות בתשואות בשוקי הפנסיה וביטוחי המנהלים נמוכה בהרבה מזו שקיימת בשוקי הגמל וההשתלמות, משום המגוון הרחב של הגופים שמנהלים את המוצרים האחרונים.

כך או כך, מיהם הגופים שבולטים בצמרת ובתחתית דירוגי התשואות נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2018? בדיקת נתוני הגמל-נט מעלה כי ישנם שלושה גופים מובילים: אלטשולר שחם, שהינו גוף הגמל וההשתלמות הגדול במשק, כשהוא מחזיק בפעילות הגמל לתגמולים השנייה בגודלה אחרי פסגות ובפעילות ההשתלמות הגדולה בשוק; ומאחוריו אך מעל ליתר - אקסלנס, שהינו מותג גמל והשתלמות שבבעלות ובניהול הפניקס, והלמן אלדובי, שמוקדם יותר השנה עבר שינוי מהותי עם מיזוג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של בית ההשקעות אי.בי.אי לתוכו, עם הפיכתם לשותפים.

אז מי מוביל באיזו קטגוריה? השינוי של אופן ניהול ההשקעות בחיסכון לטווח ארוך, באמצעות הפיכתו לתלוי גיל (כשהסיכון קטן ככל שהחוסך מתבגר) הכי משפיע בשוק הגמל לתגמולים, ועל כן אנו מחלקים את הדירוג בתחום זה לארבע קבוצות: עד 50, לגילאי 50 עד 60, לגילאי 60 ומעלה, ולשריד ממה שאפיין את השוק הזה עד לפני מספר שנים - המסלולים ה"כלליים". הדירוג של "גלובס" כולל רק מסלולים לא מתמחים ("כלליים" ותלויי גיל) שפתוחים לכלל הציבור ושמנהלים לפחות חצי מיליארד שקל.

נתחיל ממסלול החיסכון לגילאי עד 50: בקטגוריה זו מובילה קופת הגמל לתגמולים של אלטשולר שחם עם תשואה של 7.7% ב-12 החודשים האחרונים. את ההשקעות באלטשולר שחם מובילים שניים: אחד מצמד המייסדים ובעלי השליטה גילעד אלטשולר, וסמנכ"ל ההשקעות דני ירדני.

שנייה לקופה של אלטשולר שחם היא הקופה של אקסלנס שמציגה תשואה של 7.4%. את ההשקעות של אקסלנס גמל מנהל מערך ההשקעות של קבוצת הביטוח הפניקס, שבדומה לאלטשולר שחם מציגה תשואות גבוהות לא רק בגמל ובהשתלמות. את ההשקעות בהפניקס מובילים רועי יקיר, מנהל ההשקעות הראשי ויניב כהן, מנהל השקעות העמיתים בקבוצה.

בקטגורית המסלולים לגילאי 50 עד 60, ההובלה שייכת גם כן לקופה של אלטשולר שחם, עם תשואה של 6.85% ב-12 החודשים האחרונים, כשאחריה ניצבת הקופה של אי.בי.אי שמתנהלת מאז חודש יולי על ידי הלמן אלדובי גמל ופנסיה, שמנוהלת על ידי איתי ברדה.

למעשה, המסלול תלוי גיל שבו הקופות עם הנכסים בהיקף הגדול ביותר הוא המסלול לגילאי 50-60, כשהקופה הכי גדולה ביחס לקבוצה זו נציין לחיוב השנה את הקופה של פסגות. פסגות גדיש היא קופת הגמל לתגמולים הגדולה בשוק המקומי, ובה מנוהלים נכסים בהיקף של כ-27 מיליארד שקל, והיא מציגה את התשואה הכי טובה בסגמנט זה מתחילת השנה. זאת, קצת לפני הקופה של אי.בי.אי, שהפכה מוקדם יותר השנה לחלק ממערך הקופות של הלמן אלדובי, שאי.בי.אי הפך לשותף שלו, כאמור.

הקטגוריה השלישית של המסלולים תלויי הגיל שאנו בוחנים היא לגילאי 60 ומעלה, אלה שנמצאים רגע לפני גיל הפרישה (במונחים של אופק השקעה), ושלכן צריכים (בהכללה) את רמת הסיכון הנמוכה ביותר. התשואות במסלולים לגילאים היותר מבוגרים נמוכות משמעותית מאלה שמציגים המסלולים לגילאים הצעירים ביותר, כשהתשואות הממוצעות במסלולים של עד 50 גבוהים יותר מאלה שמציגות שאר הקטגוריות, בטח בתקופות של עליות בשוקי ההון, ובעיקר בנכסי הסיכון כגון המניות. על כן, הקופות המצטיינות בקטגוריה לגילאי 60 ומעלה מציגות תשואה של עד 4.5% ב-12 החודשים האחרונים, בעוד שבקטגוריות האחרות מדובר בהרבה יותר מ-6%. על כל פנים, הגוף המוביל בקטגורית גילאי 60 ומעלה הוא אקסלנס של הפניקס כשאחריו אלטשולר שחם, וכלל ביטוח, עם קופת תמר שמצטיינת גם בקטגוריות אחרות.

כאמור, ישנה קטגוריה נוספת, לא מוטת גיל, שהיא שריד למסלולים הכלליים ששלטו בעבר ביד רמה בכל אפיקי החיסכון לטווח ארוך (ושבהם חסכו כל העמיתים, ובכל קבוצות הגילאים, ללא הבדל). הקופה המובילה בקטגוריה זו היא הלמן-אלדובי בר-יציב עם תשואה של 6.57% כשאחריה כלל-תמר, עם קצת פחות מ-6.5%. נציין כי לאטשולר שחם אין קופה בקטגוריה זו.

ומה עם קרנות ההשתלמות? גם כאן יש שלושה גופים שבולטים מעל היתר, ובמיוחד אלטשולר שחם. לאלטשולר שחם שתי קרנות השתלמות שנכנסו לדירוג שלנו ושתיהן מובילות. האחת את הדירוג הכולל והשנייה שלא "רק" במקום השני מקרב כלל הקרנות ה"כלליות והלא מתמחות" בענף ההשתלמות כולו, כי אם גם מובילה את דירוג הקרנות הגדולות, שמנהלות יותר מ-5 מיליארד שקל.

כך, קופת אלטשולר שחם השתלמות כללי ב' של אלטשולר שחם מובילה את התשואות בשו, עם תשואה של 8.6% ב-12 החודשים האחרונים, כשהיא מציגה גם את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה - 4.2% בשלושה רבעונים.

הקרן השנייה בדירוג היא הקרן השתלמות לטווח קצר של אקסלנס והפניקס, כשהקרנות הכלליות של הלמן אלדובי ושל כלל ביטוח ניצבות מיד מתחתיה, מעל ליתר. יש עוד גוף אחד שהצליח להכניס קרן ל"מועדון המעל 6% ב-12 החודשים האחרונים" - מיטב דש.