ווייז נלחמת בפקקים: תשלם בעצמה לנהגים שיסיעו נוסעים בקארפול גם באזור ירושלים

מודל הנסיעות השיתופיות של ווייז כולל תשלום של הנוסעים בקארפול לנהג באמצעות האפליקציה על הוצאות הנסיעה • המודל החל לפעול לאחרונה בכפר סבא, בעמק חפר ובמודיעין

פקקים / צילום: איל יצהר
פקקים / צילום: איל יצהר

ווייז נלחמת בפקקים: תציע נסיעות שיתופיות חינם עבור הנוסעים לירושלים וממנה ובתוך העיר. זאת בדומה למודל שהחל לפעול לאחרונה בכפר סבא, עמק חפר ומודיעין. על פי נתוני ווייז, מעל מיליון נוסעים פוקדים את הדרכים באזור זה מדי יום.

בהתאם לתקנות של משרד התחבורה, מודל הנסיעות השיתופיות של ווייז כולל תשלום של הנוסעים בקארפול לנהג באמצעות האפליקציה על הוצאות הנסיעה - דלק ובלאי. כאמור בחודשים הקרובים ווייז תשלם בעצמה לנהגים במקום הנוסעים גם באזור ירושלים.

מטרת המהלך היא לעודד את השימוש בקארפול ועל ידי כך להוריד את מספר המכוניות על הכביש כדי להילחם בפקקים. המחקרים מראים כי מספר הנוסעים הממוצע בכלי רכב בשעות העומס עומד על 1.15 בלבד, ואם ניתן היה להעלות נתון זה ל-1.5, הגודש בכבישי ישראל היה פוחת בצורה ניכרת.

על פי נתוני ווייז, 80% מהנהגים הישראלים הצהירו כי הפקקים בכבישים הם גורם הלחץ המרכזי בחיי היום יום שלהם, ו-50% מהנהגים הביעו נכונות להשתמש בקארפול כדי לתרום את חלקם בצמצום הפקקים. העלות המוערכת של המהלך עבור ווייז תהיה תלויה בהיענות של הציבור לנסיעות בקארפול.

ווייז / צילום מסך
 ווייז / צילום מסך

מובילות המהלך, ווייז, עיריית ירושלים, עיריית כפר סבא והמועצה האזורית עמק חפר, מקוות שההטבה תתרום לחיזוק המאבק בפקקים. מוקדם יותר השנה נעשה שיתוף פעולה דומה עם עיריית מודיעין שהביא לעלייה של עשרות אחוזים בשיעור הנסיעות השיתופיות בעיר. שירות הקארפול של Waze הושק לפני שנתיים בישראל וקהילת הנהגים והנוסעים בקארפול נמצאת בצמיחה מתמדת בארץ ובמדינות נוספות בעולם -דוגמת ארה"ב וברזיל.

לדברי נעם רשף, מנהל שותפויות ב-Waze ישראל, "המצב הנוכחי, שבו הכבישים רק נעשים יותר ויותר עמוסים אינו בעיה ישראלית בלבד, אלא כלל עולמית. הרחבת התשתיות לא עומדת בקצב גידול כלי הרכב, ולכן, הדרך הטובה והמהירה ביותר להילחם בפקקים היא לצמצם את מספר הרכבים על הכביש. Waze קארפול מחברת בין נוסעים ונהגים עם מסלולים דומים, במטרה למלא את המכוניות ולסייע בהורדת הרכבים מהכביש. אנו משתפים פעולה עם ערים ורשויות רבות בארץ ובעולם כדי להיטיב עם כל הנוסעים בדרך, ומספקים ערוץ תחבורה חלופי, קהילתי, ושיתופי לכלל המשתמשים והתושבים. אנו שמחים לשתף פעולה עם העיריות השונות ולהפוך יחד את פקקי התנועה לנחלת העבר."