כיל סיימה את הרבעון השלישי עם קפיצה של 53% ברווח הנקי

החברה דיווחה הבוקר על ירידה של 4.8% בהכנסות ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-1.37 מיליארד דולר • המנכ"ל רביב צולר: "התוצאות החזקות של כיל ברבעון השלישי נבעו משיפור בתנאי השוק ומהמיקוד המתמשך באופטימיזציה תפעולית וביוזמות להעדפת ערך על פני כמות"

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף

הרבעון הראשון המלא של רביב צולר כמנכ"ל כיל הסתיים עם עלייה של 53% ברווח הנקי לעומת הרבעון השלישי אשתקד, לרמה של כ-129 מיליון דולר. בשורה העליונה דיווחה חברת הדשנים והמינרלים, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, על ירידה של 4.8% בהכנסות הרבעוניות לכ-1.37 מיליארד דולר, על רקע עיכוב בחתימת חוזים לאספקת אשלג מול לקוחות בסין ובהודו. השורה התפעולית הצביעה על שיפור של כ-9% לעומת הרווח התפעולי ברבעון המקביל, לכ-196 מיליון דולר. מניית כיל  הגיבה לדוחות בעלייה בבורסה והשלימה התקדמות של כ-56% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע לכ-28 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון של כיל
 תוצאות הרבעון של כיל

כיל נהנתה ברבעון החולף ממחירי דשנים גבוהים יותר: עלייה של 51 דולר במחיר של טון אשלג לעומת הרבעון המקביל לכ-286 דולר, כמו גם התייקרות של 12%-31% במחירי טון סלע פוספט ודשנים וחומצות מבוססי פוספט. עליות מחיר אלה קיזזו את ההשפעה השלילית של כמויות מכירה נמוכות יותר ועלויות גבוהות יותר של חומרי גלם, אנרגיה והובלה (על רקע עליית מחירי הנפט והדלקים).

צולר, שנכנס לתפקידו באמצע חודש מאי השנה, אמר היום כי "התוצאות החזקות של כיל ברבעון השלישי נבעו משיפור בתנאי השוק ומהמיקוד המתמשך באופטימיזציה תפעולית וביוזמות להעדפת ערך על פני כמות. המומנטום העסקי שלנו נמשך על אף ירידה זמנית בכמויות מכירת האשלג לעומת הרבעון המקביל, בשל העיכוב בחתימת חוזים עם לקוחות בסין ובהודו". צולר הוסיף כי "במהלך הרבעון השלישי גם השלמנו בהצלחה שינויים חשובים במבנה הארגוני שלנו, להשגת התאמה טובה יותר לאסטרטגיה שלנו. אלה כוללים, בין השאר, איחוד עסקי הפוספט שלנו תחת מגזר אחד והקמת מגזר פתרונות חדשניים לחקלאות".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה כיל שיפור של כ-2% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לכ-4.15 מיליארד דולר. בתחילת השנה מכרה כיל את עסקי בטיחות אש ותוספי השמנים שלה, מהלך שהביא לרווח חד פעמי של 869 מיליון דולר והקפיץ את הרווח התפעולי שלה בינואר-ספטמבר פי 3 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-1.35 מיליארד דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-1.16 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, פי 5.5 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל לפרסום התוצאות הודיעה כיל כי תחלק בחודש הבא דיבידנד של כ-66 מיליון דולר.

עלייה במחיר האשלג הנמכר לסין והודו

נזכיר כי באמצע אוקטובר חתמה כיל, לאחר עיכוב של כשלושה חודשים, על חוזים חדשים לאספקת אשלג ללקוחות החברה בסין. כיל תספק ללקוחות בסין אשלג בהיקף של 905 אלף טונות, עם אופציה להגדלת האספקה ב-375 אלף טון נוספים. זאת, עד לחודש יוני 2019. המחיר עליו סוכם, 290 דולר לטון אשלג, גבוה ב-26% (60 דולר) לעומת המחיר שנקבע בחוזים קודמים שחתמה כיל מול לקוחותיה בסין בשנה שעברה.

עוד קודם לכן חתמה כיל בסוף אוגוסט על חוזים לאספקת אשלג ללקוחות בהודו בהיקף של 775 אלף טונות, לתקופה שבין ספטמבר 2018 ליוני 2019. הכמויות שסוכמו דומות לכמויות שסוכמו בשנה הקודמת, אולם גם בהודו המחיר לטונה אשלג עמד על 290 דולר, גבוה ב-21% (50 דולר לטונה) בהשוואה למחיר שנקבע בחוזים הקודמים.

דורין פלאס, מנהלת מחלקת מחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, ציינה בתגובה לפרסום הדוחות כי מדובר ב"דוח טוב עם צמיחה בהכנסות (בנטרול פעילויות שנמכרו) ורווחיות תפעולית של 14.6% בהשוואה ל-10.8% (מנוטרלת מכירת פעילויות) ברבעון המקביל ו-13.7% ברבעון הקודם. לאור העלייה במחיר הממוצע, וכן החוזים שנחתמו לאחרונה לאספקת אשלג בשנה הקרובה, נצפה להמשך מגמות חיוביות גם ברבעונים הבאים".