מסעדה | אוכל יפני מצוין וחטיפים מוזרים ומדליקים

"טנקה" אינה בדיוק מסעדה, וגם לא מעדנייה, אלא גם-וגם, אבל מה שבאמת מפתיע בה הוא האוכל

טנקה / צילום: איל יצהר
טנקה / צילום: איל יצהר

נדמה לי שרוב מי שעדיין זוכר את הסרט היפני הישן (אלוהים, אין ברירה אלא לכתוב שסרט מ-1985 הוא ישן. בן כמה אני כבר?) "טמפופו", בהנחה שזכיתם לראותו, זוכר אותו בעיקר בגלל סצנת העברת החלמון האירוטית להפליא בין היפנית היפהפייה ומאהבה הגנגסטר בחליפה הלבנה. לכן אולי נשכחה מלב רבים, כולל עבדכם הנאמן, שעלילתו המרכזית של "מערבון הראמן" הראשון, עוסקת במרדף אחרי מרק הראמן המושלם. אם לא ראיתם, עזבו הכול וחפשו את הסרט היכן שאתם מחפשים סרטים בימים אלו.

מרקי ראמן יפניים הפכו כידוע כבר מזמן לחביבים מאוד גם על האכלן הישראלי המצוי, או לפחות המתקדם חלקית, והוא יכול למצוא אותם גם בתל-אביב ולא רק בה. אחרי שמיצינו עד כלות את הסושי, התפנינו למנות יפניות קלאסיות אחרות והראמן הפך לנפוץ כמעט כמו מרק העוף של סבתא פלה ואולי אפילו קצת יותר. שזה קצת חבל, בינינו.

ועדיין, גם מי שכמוני, טעם ראמן ברוב המקומות שבהם הוא מוגש בתל-אביב, וגם כמה בפריז (לפני רבע מאה) ובברלין (לפני פחות מחודש) ואולי גם בניו יורק ואפילו טוקיו (עוד לא יצא לי), ישתומם כנראה למדי למראה המסעדנייה (מסעדה-מעדנייה) החדשה המפארת זה כמה חודשים ספורים את המרכז המסחרי הקטן בצומת הרחובות תבואות הארץ ובנימין מטודלה בשיכון דן שבצפונה הרחוק של תל-אביב. ורחוק, מבחינתי, הוא כל דבר מעבר לירקון, שהתמזל מזלי להישאר, לפחות עד כה, בצדו ה"נכון". אם לא הייתי "צפוני" בעצמי, כזה המתגורר בשכונה "ידועה לשמצה" לא פחות, לא הייתי מעז להתבטא כך כמובן. נאמנים פצעי אוהב.

סלט סשימי/ צילום: איל יצהר
 סלט סשימי/ צילום: איל יצהר

נו, כן, מה לעשות, פרברי השינה הצפוניים של עירי האהובה אינם בדיוק מחוז חפץ קולינרי. כתבתי זאת לא פעם, ושוב, רק מאהבה.

הוסיפו לכך את העובדה ש"טנקה", זה שמו של המקום, אינה בדיוק, כאמור, מסעדה, וגם לא מעדנייה, אלא מין בן-כלאיים המשלב את שניהם, ועוד עושה זאת בחלל שהוא, מה לעשות, מכוער למדי, ותקבלו הפתעה גדולה עוד בטרם התיישבתם בכלל לשולחן או לקחתם טייק אווי הביתה. אני, אגב, עשיתי את שניהם.

ועכשיו להפתעה הגדולה באמת שלשמה, אתם אולי כבר מנחשים, התכנסנו. האוכל של עופר חרמוני - השף והבעלים של טנקה ומי שניהל במשך שנים ארוכות מסעדה בעלת שם דומה בהרצליה פיתוח, יקיניקו טנקה היה שמה - הוא מצוין. את מסעדת האם בהרצליה פספסתי באופן עקבי ב-15 שנותיה, ועכשיו לא נותר לי אלא להצטער על כך, ולהתנחם במה שחרמוני מעולל במקום החדש שלו.

ביקרתי כאן פעמיים. בפעם הראשונה קניתי שתי מנות הביתה. סלט סשימי ומנת אורז עם בטן חזיר. הסלט הורכב מחסה ושאר עלעלים, עגבניות ואטריות שעועית ברוטב חמצמץ ועליהן פרוסות דג נא - אני זכיתי בסלמון ודניס. נשמע קצת מעדות הקפולסקי או איך שלא קוראים היום לארומה, אבל בפועל מדובר ביופי של סלט, רענן וענקי.

מנת האורז, ברוטב כהה וטעים, קושטה בפרוסות נהדרות של מעין רולדת בטן חזיר מגולגלת, טעימה להפליא.

בפעם הבאה הצטיידתי ב-י', חברי הנאמן. יחד ירדנו שנינו על שתי מנות זהות, קערות ראמן כמובן. אף אחד לא רצה לוותר על המרק האגדי.

הראמן הגיע מהביל בקערות יפות. מנה גדולה ומשביעה שכללה אטריות כמובן, חצי ביצה (קצת פחות מדי נוזלית לטעמי, אבל ממש בקטנה), גזיזי בצל ירוק, גפרורי ג'ינג'ר כבוש, במבו שוט וכאמור נתחים עסיסיים של בשר לבן. כל זה בציר חזיר קום איל פו, כזה המתבשל שעות ארוכות עד שהוא הופך מרוכז ועז טעם, אבל לא יותר מדי כמו שקורה לפעמים.

ראמן / צילום: איל יצהר
 ראמן / צילום: איל יצהר

אולי אכלתי ראמנים טובים מזה, אבל זה של חרמוני לבטח מתברג גבוה בטבלה המקומית.

בצהרי סתיו חמים, אתה יושב במסעדנייה הכה פונקציונלית הזו, מזיע מעל מרק ראמן חם, ומבקש את נפשך למות. לא רק מהחום. גם מאושר. אושר על התגלית הכל-כך מפתיעה. ראמניה כשרה למהדרין (טוב, לא ממש כשרה כמובן, אבל בהחלט למהדרין בראמן שלהם) בשכונה צפונית רחוקה ומנומנמת. מה עוד תבקשי מאיתנו, ארץ השמש העולה?

ואם כל זה לא מספיק לכם, אפשר לרכוש כאן חוץ מאוכל מוכן הביתה, גם סאקה או בירה יפנית, גם לליווי הארוחה במקום, והכי מדליק: שלל חטיפים יפניים מוזרים באריזות מנגה (קומיקס יפני) צבעוניות, מצחיקות ובטעמים מטורללים למדי. מין במבה יפנית. אני קניתי בטעמי טריאקי, חזיר ו...לשון בקר.

כדאי להכיר

סלמון. מדג נחשק ונדיר, הפך הסלמון בשנים האחרונות לאחד הדגים הנפוצים ביותר בשוק המקומי, ולכן, גם אם הוא עדיין יקר מאוד (אם כי כל הדגים יקרים בארץ, או לפחות רובם), לבחירה אחרונה כמעט של פודיז סנובים. וזה קצת חבל. כי לא רק שהוא בריא מאוד, הוא גם מאוד טעים. נסו לצרוב פילה סלמון על צד העור בלבד, 3-2 דקות, ואז לכסות במכסה ולהמשיך עוד 4-3 דקות. מלח, פלפל, עלה מרווה או שניים. לא צריך יותר. בדקה האחרונה אפשר להפוך לצריבה קלה מצד הבשר.

טנקה

פרטים: תבואות הארץ 1, תל-אביב, טל' 058-7874949. א'-ה' 20:30-12:00, ו' 15:30-12:00

מחירים: ראמן - 59 שקל, אורז עם רולדת חזיר - 50, סלט עם סשימי - 55 שקל

השורה התחתונה

מצוין ושווה כל שקל