בנק ירושלים מוכר למיטב דש תיק אשראי צרכני בשווי 180 מיליון ש'

מיטב דש גמל ופנסיה תחזיק ב-80% מההלוואות מהתיק • בנק ירושלים ירשום רווח של 5 מיליון ש' בעקבות העסקה

גיל טופז / צילום: איל יצהר
גיל טופז / צילום: איל יצהר

נמשכות העסקאות בין הבנקים למוסדיים למכירת תיקי הלוואות, והפעם בתחום האשראי הצרכני. בנק ירושלים הודיע היום ימכור תיק הלוואות בהיקף של 180 מיליון שקל לבית ההשקעות מיטב דש, שיחזיק בהלוואות בזרוע הגמל והפנסיה שלו. במסגרת העסקה ימכור הבנק, בניהולו של גיל טופז 80% מהתיק לבית ההשקעות שבניהולו של אילן רביב. בנק ירושלים יחזיק ביתרת ה-20% וימשיך לתפעל את ההלוואות. בבנק מעריכים שבעקבות העסקה הם ירשמו בדוחות רווח של כ-5 מיליון שקל, וייתכן כי בהמשך יירשם רווח נוסף אך לא מהותי.

נכון לסוף יוני עומד תיק האשראי הצרכני של הבנק על כ-1.2 מיליארד שקל, כך שמדובר על מכירת 15% מהתיק. המכירה תפנה לבנק הון המרותק כיום מול ההלוואות, ותאפשר לו מתן הלוואות חדשות. בבנק השביעי בגודלו, הסובל מחיסרון לקוטן, מחפשים מנועי צמיחה. באחרונה החליטו להיכנס לפעילות בתחום האשראי הצרכני באמצעות מכירתו ברשתות השונות, ולפני כשבוע, למשל, חתמו על הסכם למכירת אשראי ללקוחות רשת האסתטיקה פרופורציה.
הרכישה של תיקי ההלוואות על ידי מיטב דש נעשית כפעילות השקעות "רגילה", באמצעות כספי העמיתים שמנהל בית ההשקעות בפעילויות הפנסיה והגמל וההשתלמות, שבהם מנוהלים כיום יותר מ-52.5 מיליארד שקל. לבית ההשקעות יש גם פעילויות ניהול אשראי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים, ואשראי צרכני - שהחל כ- P2P , ובהמשך שונה לדגש על אשראי צרכני "רגיל".

בשנים האחרונות נרשמו לא מעט עסקאות בין הבנקים למוסדיים במכירת תיקי הלוואות. עסקאות שכאלה מפנות לבנקים הון ומאפשרות לו המשך צמיחה בפעילות ולמוסדיים הן מגוונות את מוצרי ההשקעה, בדגש על כאלו שאינם תלויים בתנודתיות השווקים. יחד עם זאת, כאמור עיקר העסקאות שהיו עד כה היו בתחום המשכנתאות ובאשראי העסקי, והתופעה פחות נפוצה בעולם האשראי הצרכני ה"טהור". לא תמיד מדובר בתיקים בנקאיים, כשבעבר גם חברת מימון ישיר, שבבעלות קבוצת ביטוח ישיר, מכרה תיקי הלוואות צרכניות שלה לגורמים פיננסים אחרים.

את מיטב דש ייצג בעסקה הנוכחית עו"ד רונן בהרב, ראש מחלקה ושותף במשרד ליפא מאיר ושות'. את בנק ירושלים ייצגו בעסקה עוה"ד נטלי ג'ייקובס ואסתי הדר ממחלקת הבנקאות והמימון במשרד הרצוג פוקס נאמן.