רש"ת מחפשת אחר חברה שתפקח על המוניות בנתב"ג

רשות שדות התעופה מחפשת חברה שתיתן שירותי ניהול, פיקוח והפעלה של מערך המוניות בשדה התעופה • המכרז לחברת הפיקוח על המוניות הוא לשנתיים עם אופציה להארכה • בנתב"ג יעברו השנה 23 מיליון נוסעים, ובשנה הבאה צפויים לעבור בו כ-25 מיליון נוסעים

מוניות בנתב"ג / צילום: מתן פורטנוי
מוניות בנתב"ג / צילום: מתן פורטנוי

רשות שדות התעופה לא צפויה לצאת במכרז חדש לתחנת מוניות שתפעל בנסיעות מנתב"ג. עם זאת, ברשות מבינים שהבלגן השורר במקום לא יוכל להימשך, ולכן רש"ת יוצאת במכרז לחיפוש אחר חברה שתיתן שירותי ניהול, פיקוח והפעלה של מערך המוניות.

הפתרון שמחפשת רש"ת ב"מכרז הפיקוח על המוניות מנתב"ג" הוא טכנולוגי לטובת ניהול יעיל ומוסדר של מערך המוניות משדה התעופה - חברה זו תעבוד יחד עם יחידת הפיקוח על מוניות שהקימה רש"ת.

המכרז לחברת הפיקוח על המוניות הוא לשנתיים עם אופציה להארכה. המחירים המוזלים מנתב"ג יישארו, אך הפיקוח יוגבר, וניהול המערך של המוניות מנתב"ג יהיה טכנולוגי ובזמינות גבוהה יותר. רשות שדות התעופה הקימה יחידת פיקוח משלה, אליה תצטרף חברת ניהול להגברת הפיקוח על המוניות.

במאי 2017 נפל דבר בתחום המוניות מנתב"ג. הבלעדיות ארוכת-השנים שהייתה לתחנת מוניות הדר הסתיימה. הנוסעים התבשרו כי הזוכים במכרז, שהפעילה בשעתו רש"ת, הם האפליקציה Gett ומוניות הדר - וזאת בעקבות הבטחה להעניק לנוסעים הנחה של 31% ממחירון משרד התחבורה.

עוד בטרם הבשילה הזכייה לכדי מעשה - היא בוטלה לקול מחאת נהגי המוניות כי ההנחה המוגזמת. מאז החליטה רשות שדות התעופה לבטל את המכרז ולפתוח את הסעת הנוסעים מנתב"ג לכלל תחנות ונהגי המוניות. זמן קצר לאחר מכן הודיעו ברשות שדות התעופה כי במקום מכרז תתאפשר לנוסעים נסיעה מוזלת מהקומה השנייה - ההנחה שמובטחת לנוסעים מהקומה הזו (כשרבים כלל לא מודעים לאופציה הזו) היא 12% ממחיר המחירון, אולם לא בנסיעה לפי מונה אלא בנסיעה עם תעריף בין-עירוני כפי שקובע משרד התחבורה. כצפוי, מספר המוניות שפועלות מהקומה השנייה הוא נמוך יותר. מערכת הכריזה מעדכנת את הנוסעים באולם היוצאים על הנסיעה המוזלת מקומה זו, אולם רובם המכריע ממשיך לתור הרגיל.

תנועת המוניות היוצאות מנתב"ג עומדת על יותר מ-1.1 מיליון נסיעות בשנה, והיא נמצאת במגמת גידול יחד עם הגידול בתנועת הנוסעים. פתיחת הסעת הנוסעים במוניות יצרה אולי תחרות - אבל לא בהכרח תחרות בריאה: יש לא מעט סיפורים על הפקעת מחירים בעיקר מתיירים על-ידי "חאפרים" שפועלים בשטחי נמל התעופה ו"דגים" נוסעים תמימים; אחרים מלינים על רמת השירות שירדה, כשנהגים מסרבים לקחת נוסעים לנסיעה קצרה ולא משתלמת מבחינתם, או שהם יוצאים לדרך מבלי לשאול את הנוסעים האם להפעיל מונה או לגבות לפי המחירון.

מונית מנתב"ג

מדוע נסיעות קצרות לא משתלמות? נהגי המוניות ממתינים בחניון שנראה כמו "עיר המוניות" - שם מצטבר קדם-תור, וממנו הנהגים ממשיכים לתור נוסף המשתרך לאיסוף נוסעים. נהגים מספרים על המתנה שיכולה להגיע לשעתיים בין כל נסיעה לנסיעה, בעיקר בעונות השיא.

נזכיר כי עם ביטול המכרז בשעתו, רש"ת ביטלה את חובת הנהגים לשלם דמי יציאה מנתב"ג, אך הנהגים מחויבים לרישום מסודר בכל כניסה לשטחי נמל התעופה (כאמור לטובת זיהוים במקרה שנוסע מתלונן עליהם). בישראל קיימים 21 אלף "כובעים" של מוניות.

הכוונה של רשות שדות התעופה כעת לעשות סדר בתחום מגיעה גם לנוכח העלייה הצפויה בתנועת הנוסעים בנתב"ג - רבים מהם תיירים. עד לסוף השנה מעריכים כי יעברו בנתב"ג 23 מיליון נוסעים (בתנועת הלוך ושוב). 40% מבין התיירים משתמשים במוניות ביציאה מנתב"ג, כאשר נוסעים שנוחתים בשבת ולא יכולים להשתמש ברכבת או באוטובוסים, נאלצים גם הם לנסוע במוניות. ברש"ת מציינים כי במהלך פתיחת נתב"ג למוניות בימים העמוסים ביותר נמצא שירות המוניות בזמינות גבוהה לצרכנים, וכך לא הייתה המתנה של נוסעים למוניות, אלא להפך - המונית חיכתה לנוסע. 

בנמל התעופה בן-גוריון יעברו השנה 23 מיליון נוסעים, ובשנה הבאה צפויים לעבור בו כ-25 מיליון נוסעים. טרמינל 3 וטרמינל 1 (המיועד לטיסות לואו קוסט) ירחיבו את מערך השירות לנוסעים, ובטרמינל 1 תוכפל תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות. בחודשי הקיץ בלבד עברו בנתב"ג כ-7.5 מיליון נוסעים.