גם הבחירות לא עזרו: ירידה של 3% במכירות הקניונים בחודשים ספטמבר-אוקטובר

מנתוני חברת ריס שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי גם הבחירות לא הצילו את מכירות הקניונים בחודשים ספטמבר-אוקטובר • עד 29 באוקטובר עמדו מכירות ספטמבר-אוקטובר על ירידה של 5.3%, כאשר בסופו של החודש הירידה עמדה על כ-3% בלבד

קניון עזריאלי היום / צילום: שלומי יוסף
קניון עזריאלי היום / צילום: שלומי יוסף

גם הבחירות לא הצילו את מכירות הקניונים בחודשים ספטמבר-אוקטובר. סיכום נתונים של החודשיים ממשיך להציג תמונה עגומה עבור הקניונים ורשתות האופנה. מנתוני חברת ריס, שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי נרשמה ירידה של 3% בשני החודשים הללו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

אלא שהירידה הזו אינה משקפת את ה"בצורת" האמיתית מבחינת היקפי המכירות בקניונים, שכן ליום הבחירות הייתה תרומה משמעותית לבלימת הירידות: עד 29 באוקטובר עמדו מכירות ספטמבר-אוקטובר על ירידה של 5.3%, כאשר בסופו של החודש הירידה עמדה על כ-3% בלבד. מהנתונים שמשווים מכירה בכ-2,900 חנויות זהות, עולה כי עיקר את הירידה רשמו המכירות בקניונים, שהציגו ירידה של 4%, זאת לעומת ירידה של 3% בפאוור סנטרים.

עוד מגלים הנתונים, כי גם המכירות למ"ר רשמו ירידה של 4.4%, שהושפעו, בין היתר, מיום פעילות נוסף ב-2018 לעומת התקופה המקבילה ב-2017. הקניונים רשמו ירידה של 5.6%, ואילו הפאוור סנטרים רשמו ירידה קטנה יותר של 4.3%. בהקשר זה מציינים בריס, כי בשנה שעברה ראש השנה חל בסמיכות ליום שבת, ועל כן ב-2017 חסר יום פעילות בהשוואה ל-2018. כתוצאה מכך השינוי באחוזים בפדיון למטר קטן בכ-1.5% מאשר השינוי באחוזים בסה"כ מכירות.

בבחינת נתוני המכירה של ריס מתחילת 2018, הנתונים מציגים ירידה מצטברת במכירות של 1.6% בחודשים ינואר-אוקטובר, זאת, על אף שקצב הצמיחה של האוכלוסייה עומד על כ-2% בשנה. הקניונים רשמו ירידה דרמטית עוד יותר - בשיעור של 2.3% מתחילת השנה, ואילו בפאוור סנטרים עומדת הירידה על 0.8%. בריס מיחסים חלק מהירידה הזו להשפעות מזג האוויר ומועדי החגים.

בענף מעריכים כי הירידות נובעות בין היתר מריבוי ימי מסחר בחודש ספטמבר ומיעוט ימי מכירה, שהשתלב עם ריבוי נסיעות לחו"ל. אלא שהבצורת הזו נמשכה גם באוקטובר, שהתאפיין בכך שהצרכנים נדרשו לשלם על ההוצאות הכבדות של החודשים אוגוסט וספטמבר בחופשות בחו"ל. כך או כך, העלייה הדרמטית במכירות המיוחסת ליום הבחירות התקיימה על אף המבצעים האגרסיביים במכירים שנעו בין 25% ל-40% במרבית הרשתות הגדולות.

גם אם דיווחי החזאים על סערה קרבה שיגרמו לישראלים לקנות מעילים וסוודרים טרם התממשו, עדיין יש אור בקצה המנהרה: חגי הקניות - הישראליים והבינלאומיים שעשויים לסייע לרשתות ולקניונים לסיים את הרבעון הנוכחי במצב טוב יותר, כשכבר עכשיו הן מתחייבות למבצעים בשיעורים דומים, אלא שגם למבצעים המתמשכים האלה, יש מחיר עבור הקניונים והרשתות, והם משפיעים באופן ישיר על ההכנסות שלהם.

כך או כך, כדאי לזכור דבר נוסף: מדד ריס משקף רשתות קמעונאיות חזקות בקניונים המובילים, וכמעט ואינו מייצג את הסוחרים הפרטיים ולכן הוא מוטה לטובה באופן קבוע, בעוד שמי שסובל מהירידה במכירות הם דווקא הרשתות הקטנות יותר והסוחרים הפרטיים בקניונים הגדולים, שגם מתקשות יותר להיאבק על גובה דמי השכירות משום שכוחן מול הקניונים נמוך יותר.