כל מה שצריך לדעת לקראת השביתה הכללית במשק מחר

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון ואם בית המשפט לא יוציא היום צו מניעה, ההסתדרות תכריז מחר שביתה על רקע העלייה במספר תאונות הבנייה • מי צפוי לשבות ומה רוצה ההסתדרות? "גלובס" עושה סדר

עובדים כדי לחיות/צילום:דוברות ההסתדרות
עובדים כדי לחיות/צילום:דוברות ההסתדרות

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון ואם בית המשפט לא יוציא היום צו מניעה, ההסתדרות צפויה להכריז מחר (ד') על שביתה כללית במשק על רקע העלייה במספר תאונות הבנייה. מה זה אומר ומי ישבות? "גלובס" מציג את כל הדברים שצריך לדעת לקראת השביתה. 

1. מי אמור לשבות?

הגופים המרכזיים שישבתו מחר: כל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות (בתי הספר יפעלו, אולם גני העירייה לא יפעלו כי הסייעות הן עובדות עירייה); עיריות ורשויות מקומיות; הכנסת; אגד ודן; הבנקים; חברות הביטוח; כאן - תאגיד השידור הציבורי; רשות שדות התעופה; נמל חיפה, נמל אשדוד, נמל אילת; חברת חשמל; הדואר; רכבת ישראל; בתי החולים הממשלתיים; בתי החולים איכילוב, בית החולים כרמל, בני ציון, שערי צדק ירושלים, הדסה עין כרם; שירותי בריאות כללית, קופ"ח מאוחדת; המוסדות להשכלה גבוהה; חברות האשראי; בזק; ויצ"ו; נעמ"ת; פלאפון, סלקום, פרטנר; והרכבת הקלה בירושלים.

2. מה בעצם רוצה ההסתדרות?

בהסתדרות העמידו שורה של דרישות להגברת הבטיחות באתרי הבנייה - חלקן מעורפלות וחלקן ברורות וחד משמעיות. כדי לעמוד בהן יידרש שיתוף פעולה מצד משרדי ממשלה רבים. אלה הדרישות העיקריות: 

■ עבודה בגובה: הפיכת התקן האירופי המחייב של פיגומים למחייב, תוך קביעת לו"ז להטמעה.

■ לוודא אכיפה של לבישת רתמות.

■ מנופים: קידום עבודת מנופאים על ידי חברות ייעודיות; קביעת חובת הכשרת ריענון כתנאי לחידוש רישיון; הדפסת רישיונות קשים לזיוף.

■ מכרזים ציבוריים: חובת קביעת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה; מתן ציון בטיחות לטובת זכייה במכרזי תשתיות ובינוי.

■ הכשרות: קביעת חובת הכשרות מינימליות תקופתיות לכל עובד.

■ עוזרי בטיחות: קידום הצעת החוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי בנייה.

■ רשם הקבלנים: לתקן את תקנות רשם הקבלנים כך שאפשר יהיה להשתמש בהיסטוריית הבטיחות כתנאי לחידוש רישיון לקבלן ולצורך פסילת רישיון.

■ אחריות מזמין העבודה: תיקון תקנות הבטיחות בבנייה לשינוי המצב הקיים כיום שבו מנהל העבודה הוא האחראי הבלעדי לבעיות בטיחות באמצעות קביעת מדרג אחריות - מנהל העבודה, הקבלן המבצע, מזמין העבודה.

3. איפה זה עומד עכשיו?

בימים האחרונים מתקיימים דיונים בין ההסתדרות לבין האוצר בנוגע לדרישות, זאת במאמץ למנוע את השביתה. שר האוצר משה כחלון אמר אתמול: "אני חושב שהשביתה מיותרת, אין טעם לגרום סבל לאזרחי מדינת ישראל. נושא הבטיחות בבנייה הוא בקונצנזוס וכואב לכולם וכולנו מגויסים לפתור את הבעיה".

היום (ג'), כאמור, בשעה 17:00 יתקיים בבית הדין לעבודה בירושלים דיון בעתירה שהגישו ארגוני המעסיקים לבקשת צו מניעה לשביתה.

בין היתר כתבו ארגוני המעסיקים בעתירה כי "הפעלת אמצעים ארגוניים על ידי המשיבה צריכה להיעשות במידתיות וכי אין להשבית את העבודה בכלל המשק בגין ספק סכסוך סקטוריאלי עלום אשר פרטיו נסתרים תוך עשיית שימוש במונחים כוללניים דוגמת "תופעה חמורה" ללא כל נימוק ו/או ייחוס כלשהוא למאות הצדדים להם מיוחסת (כאמור בניגוד להוראות חוק יישוב סכסוכי עבודה, תשי"ז-1957 ) ההכרזה על השביתה".

עוד הם טוענים כי השביתה אינה מידתית ביחס לסכסוך סקטוריאלי. בעתירה הם מעריכים את עלות השביתה בהפסד כספי ישיר של כמיליארד שקל, המשקפים הפסד תוצר של כ-680 מיליוני שקלים.