"מספר התיירים בישראל עולה - אך שביעות-הרצון שלהם יורדת"

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, ביריד WTM בלונדון: "החגיגה הגדולה והחשובה של תיירים המציפים את רחובות הערים, עלולה להתגלות בדיעבד כתחילתו של משבר אמון של השווקים בעולם במוצר התיירות הישראלי" • אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות: "פתאל בחר להציג תמונה מעוותת; מציע להעניק לו את התואר איש האנטי-שיווק של השנה"

מספר התיירים המבקרים בישראל עולה, אך שביעות-הרצון שלהם יורדת - כך אמר היום (ג') יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, במסגרת יריד התיירות הבינלאומי WTM הנערך השבוע בלונדון. לדבריו, "ככל שכמות התיירים לישראל עולה - כך שביעות-הרצון שלהם מחוויית הביקור בארץ יורדת".

עוד אמר פתאל כי "ביקוש השיא בתיירות הנכנסת יוצר עומס חסר תקדים על היצע התשתיות שמציעה המדינה לענף התיירות הנכנסת, השישי בגודלו בין כלל ענפי היצוא של ישראל. חוויית התייר המידרדרת מתחילה כבר בשדה התעופה בתור לביקורת דרכונים, כאשר בשעות השיא היומיות התיירים יכולים להמתין גם כשעתיים. לבוחרים לנסוע במונית מהשדה אנחנו מחזיקים אצבעות", אמר פתאל בציניות, כשהוא מתייחס לאפשרות הסבירה שנהגי מוניות "חאפרים" יעקצו את הנוסעים במחיר שמזנק לאלפי שקלים, תלונות אלה, אמר פתאל הן שכיחות.

באשר לפתרונות הלינה אמר פלאל: "ישנו מחסור חמור בחדרים, כאשר במקביל המחירים מאמירים לרמות שלא הכרנו, כולל דרישות למקדמות עבור קבוצות לעוד שנה. באתרי התיירות המרכזיים יש עומס רב, לכלוך ודוחק, הפוגעים בביקור התייר. בשווקים העמוסים בתיירים אין דין ואין דיין בכל הקשור למחירים המופרזים שלעתים נגבים מהתיירים. חאפרים מציגים עצמם כמורי דרך מורשים ועוד".

פתאל מזהיר כי "החגיגה הגדולה והחשובה של תיירים המציפים את רחובות הערים, עלולה להתגלות בדיעבד כתחילתו של משבר אמון של השווקים בעולם במוצר התיירות הישראלי. ללשכה ולחבריה מגיעים הרבה מאוד תלונות. בעבר הלא רחוק תיירים תמיד גילו רצון לשוב ולבקר בישראל, אך קולות אלה מתמעטים אצל לקוחותינו מחו"ל. המדינה מורגלת לטפל במשברי תיירות של שפל בתנועה לארץ, אולם עכשיו דרושה היערכות מיוחדת לטיפול במשבר עודף התיירים, על התשתיות ואיכות השירותים הניתנים לתיירים".

נזכיר כי רק השבוע פרסם משרד התיירות נתון שיא למספר המבקרים בחודש אוקטובר 2018 עם 486 אלף תיירים שפקדו את ישראל בחודש זה. שאיפת המשרד היא להגיע ל-4 מיליון תיירים עד לסוף השנה. 

"תמונה מעוותת"

בעקבות דבריו של פתאל אומר אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות: "יוסי פתאל אמור להיות איש המכירות של התיירות הישראלית, ובוחר לשכנע את הקונים כי הוא מוכר מוצר פגום. כנראה שכך הדבר כאשר ההשקעה הגדולה ביותר שלך היא בטלפון נייד טוב ,בעוד שכל השחקנים האחרים בענף מושקעים במיליארדים. הוא יושב ומחלק ציונים לכולם מבלי למצמץ ומבלי לנסות לאזן את התמונה.

"יש לנו מדינה נפלאה שמעניינת את כל הדתות. יש לנו מזג אוויר נפלא ברוב ימות השנה, יש לנו מלונות נפלאים, ובכלל יש לנו חבילת תיירות נפלאה. זה נכון שיש להשקיע יותר בתשתיות, ושחשוב להגדיל ומהר את מספר חדרי המלון.

"לצערי, פתאל בחר להציג תמונה מעוותת שפוגעת במאמצי שר התיירות והענף כולו. אני הייתי מציע להעניק לו את התואר איש האנטי-שיווק של השנה".

גם התאחדות משרדי הנסיעות גינתה את "ההתקפה שלוחת הרסן", כהגדרתה. מההתאחדות נמסר: "חבל שמי שאמון על עידוד וקידום התיירות הנכנסת לישראל שובר את מטה לחמם של אלפי תיירים וסוכני נסיעות, המשלמים את מיטב כספם ללשכת מארגני תיירות על-מנת זו תקדם ותסייע להרחבת פעילותם. התאחדות משרדי הנסיעות מברכת את שר התיירות ואת צוות משרדו על עבודתם ועל השקעתם בטיוב המוצר התיירותי ועל פעילותם הענפה לקידום התיירות בישראל, אשר את פירותיה רואים מדי חודש בחודשו. חטיבת התיירות הנכנסת של התאחדות משרדי הנסיעות, שגדלה בשנתיים האחרונות, תמשיך בשיתוף-פעולה עם תיירני ישראל על-מנת לקדם את התיירות לישראל ולהעלות את קרנה של מדינת ישראל בעולם".