LLD | בלעדי

חי ופועל ברוסיה, חייב בישראל: ללב לבייב יש חוב פרטי לבנקים בסך כחצי מיליארד שקל

אף שאיבד את השליטה באפריקה ישראל ועבר להתגורר בחו"ל, ממשיך איש העסקים לב לבייב, שעלה לכותרות בפרשת החשד להברחת יהלומים לישראל, לשלם את חובותיו הפרטיים - עיקרם לבנק הפועלים • הסדר החוב הפרטי של לבייב עם הבנקים, שסוכם ב-2009, כלל פריסת חוב של כ-2.5 מיליארד שקל לתקופה ארוכה

לב לבייב / צילום: סיון פרג'
לב לבייב / צילום: סיון פרג'

היקף החובות הפרטיים של איש העסקים לב לבייב לבנקים בישראל עומד על כחצי מיליארד שקל - כך עולה מבדיקת "גלובס". מקור החובות הוא הלוואות בהיקף של מיליארדי שקלים שנטל בעבר לבייב לרכישת השליטה בחברת ההשקעות אפריקה ישראל, שאת השליטה בה איבד בשנה האחרונה.

תחת שליטתו של לבייב נדרשה אפריקה ישראל לשני הסדרי חוב בעשור האחרון, לאחר שהודיעה כי אין ביכולתה לשלם את חובותיה לנושים, מחזיקי האג"ח. בהסדר החוב השני של החברה (בהיקף של כ-3 מיליארד שקל), שסוכם באחרונה, עברה הבעלות באפריקה ישראל לידי איש העסקים מוטי בן משה

אף שכבר זמן רב הוא איננו נחשב לטייקון, ואף אינו מתגורר בישראל, בתשלום החובות הפרטיים שלו לבנקים המקומיים ממשיך לבייב לשלם מעסקים פרטיים הנמצאים בבעלותו. לאחר שאיבד את השליטה באפריקה ישראל, מתמקדים עסקיו של לבייב כיום, ככל הידוע, בעיקר בתחום היהלומים ובעסקי נדל"ן ברוסיה.

שמו של לבייב עלה לכותרות בימים האחרונים בשל פרשת החשד להברחת יהלומים לישראל בידי עובדים לשעבר בחברת LLD שבבעלותו. במסגרת חקירת הפרשה העלו גורמי אכיפת החוק חשדות שלפיהם הברחות היהלומים התרחשו במשך תקופה של למעלה מ-15 שנה, והגיעו לסכום של מאות מיליוני שקלים.

גורם בקי בחקירה מסר אמש, כי נכון להיום אין בקשת הסגרה נגד לב לבייב עצמו, אך קיימת כוונה ברשויות אכיפת החוק לנסות ולקדם חקירה משותפת עם הרשויות ברוסיה בעניינו. עוד מסר אותו גורם, כי רשויות האכיפה משערות שהסיבה שבגינה עבר לאחרונה לבייב להתגורר ברוסיה היא החקירה המתנהלת נגדו.

החזר של 200 מיליון שקל בשנה

לפני כשנתיים חשף "גלובס" כי לבייב, באמצעות החברה הפרטית ממורנד, מבקש לדחות את פירעון החוב האישי שלו לבנקים, כפי שנקבע בהסדר חוב שחתם עמם כמה שנים קודם - בתמורה להגדלת ביטחונות. באותו מועד עמדה יתרת החוב של לבייב לבנקים בישראל על כ-1.1 מיליארד שקל - כ-60% מממנו לבנק הפועלים והיתרה לארבעה בנקים נוספים: לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי.  

הסדר החוב הפרטי של לבייב עם הבנקים, שסוכם בשנת 2009, כלל פריסת חוב של כ-2.5 מיליארד שקל לתקופה ארוכה (תשלום של כ-200 מיליון שקל בשנה). ההסדר הפרטי נחתם במקביל להסדר החוב הראשון בחברת אפריקה ישראל, שלאחריו המשיך לבייב לשלוט בחברת החזקות הנדל"ן הציבורית, תוך שהוא מזרים לה סכום עתק של 750 מיליון שקל מכספו.

לפני כשנתיים, כשאפריקה ישראל עמדה בפני הסדר חוב שני, רכש לבייב מידי החברה את החזקותיה בחברה הבת אפי פיתוח, הפועלת בתחום הנדל"ן ברוסיה, בעסקה שהעידה שוב על יכולות מימון גדולות, כמו גם על אמונתו בעסקי החברה ברוסיה, שחוו באותה עת משבר גדול.

לבייב הזרים 550 מיליון שקלים לאפריקה ישראל תמורת מניות השליטה באפי פיתוח (65%), והעמיד בנוסף ערבות אישית לבנק המלווה של החברה. בסך הכל, היה מדובר בהעמדת הון וערבות בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד שקל על ידי לבייב.