מיזם הקורקינטים BIRD מגיע מהיום גם לרמת-גן

השימוש בקורקינט החשמלי מותר מגיל 18 • העלות: על 5 שקלים לכל נסיעה ו-0.5 שקלים נוספים לכל דקת נסיעה • בתוך כך, עיריית ת"א הודיעה כי תתגבר משמעותית את מערך האכיפה העירוני נגד שימוש אסור על מדרכות באופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים

לא עוצר בתל-אביב: מיזם הקורקינטים Bird האמריקאי מתרחב לעיר רמת-גן החל מהיום (א'). השירות, שהחל לפעול בתל-אביב בחודש אוגוסט האחרון, פועל להשכרת קורקינטים חשמליים לשימוש לפי דקה. ההפעלה מתבצעת באמצעות אפליקציה ייעודית דרכה גם ניתן לאתר קורקינט פנוי.

הרכיבה על קורקינט חשמלי מותרת מגיל 18 ואילך, וכדאי לזכור כי יש להצטייד מבעוד מועד בקסדה. השירות נוח ומהיר לטובת ניוד יעיל בתוך העיר, אך המחיר לא זול: על כל נסיעה משלמים 5 שקלים ועוד 0.50 שקלים לדקה. מכאן שרכיבה של 10 דקות תעלה 10 שקלים, ורכיבה של 20 דקות תעלה 15 שקל. מי שזקוק לרכיבה הלוך ושוב באותו יום, למשל לתחנת הרכבת, ישלם כ-25 שקל ליום בתחשיב צנוע ומאות שקלים לחודש לרכיבה קבועה.

היתרון בפתרון התחבורתי הזה נעוץ כאמור בנוחות, הן מבחינת מהירות ההגעה אל היעד (ללא מאמץ פיזי בדרך) והן בכך שאין צורך למצוא פתרון לקורקינט עם הכניסה למקומות ציבוריים - פשוט משאירים אותו ברחוב.

מאז שהשירות הושק בתל-אביב נדמה שהעוברים והשבים אימצו את הרעיון, ולא קל למצוא קורקינטים זמינים לרכיבה. יתרה מכך, בדומה לאופניים השיתופיים של מובייק, גם בירד הופכים במקרים רבים למפגע ציבורי, כשהרוכבים משאירים את הקורקינטים במדרכות, בכניסה למבנים ולבתים ועוד. בירד, וכמוה גם חברת מובייק, מפצירות במשתמשים להשאיר את הכלים לאחר השימוש בסמוך למתקני אופניים או בשולי הדרך - מה שלא תמיד מצליח.

שעות הפעילות של בירד הן מ-7:00 בבוקר ועד 22:00 - או עד שנגמרת הסוללה. כדי להצליח לטעון את כל מאות הקורקינטים שלה, מציעה בירד פתרון יצירתי שאפשר להרוויח ממנו לא מעט כסף: מי שמעוניין לקחת את הקורקינטים לביתו ולטעון אותם, המכונה "צפר", יכול להרוויח 30-75 שקל לכל טעינה (לא כזיכוי לשימושים עתידיים אלא כתגמול ישיר). מבחינת החברה מדובר במודל רווחי שחוסך ממנה הליך פרוצדורלי יקר (איסוף כל הקורקינטים בלילה לטעינה). ה"צפר" צריך להתחייב להחזיר את הקורקינט בבוקר ל"קן", כלומר לנקודות מבוקשות לרכיבה. 

לפי נתוני בירד, כ-25 אלף רוכבים שונים השתמשו בקורקינט לפחות פעם אחת. מרחק הנסיעה הממוצע הוא 2.4 ק"מ. רמת-גן היא העיר השנייה ממנה תפעל החברה.

לפי מנכ"ל בירד ישראל, יניב ריבלין, "ישראל נבחרה על-ידי מנהלי החברה כאחד מהיעדים הראשונים להתרחבות מעבר לגבולות ארה"ב". במקביל להשקת השירות בתל-אביב בקיץ האחרון, השיקה החברה את השירות בפריז - מעבר לכך היא פועלת בעיקר בארה"ב.

בקרוב תתמודד בירד עם מתחרה מעניינת שכבר עושה את צעדיה הראשונים בישראל - Lime, גם היא חברה אמריקאית המציעה שירות דומה. לפי ההערכות, המחיר של ליים להשכרת הקורקינטים יהיה דומה לזה של בירד. בירד הושקה רק לפני שנה וכבר צברה בעולם יותר מ-10 מיליון נסיעות, ושוויה מוערך ב-2.2 מיליארד דולר. 

עיריית תל-אביב תתגבר את מערך האכיפה

בתוך כך, עיריית תל-אביב-יפו הודיעה כי החל מהיום היא תתגבר משמעותית את מערך האכיפה העירוני נגד שימוש אסור על מדרכות באופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים. לפי ההודעה, "האכיפה תבוצע על-ידי עשרות פקחים עירוניים ובשיתוף משטרת ישראל מדי יום".

עוד היא מציינת כי יושם דגש מיוחד על אזור לב תל-אביב ואזור יפו. לפי המתרחש כיום ברחובות, היעדר האכיפה צורם לעין, ונראה כי הרוכבים עושים ככל העולה על רוחם. גם בעיריית תל-אביב מודעים לכך, וכעת, לאור ריבוי בתאונות והעלאת הנושא לסדר היום הציבורי, החליטה העירייה לקדם את סמכויות האכיפה שלה למעשים בפועל.

הקנסות לפי החוק:

איסור שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה (איסור אחיזה, קריאת SMS) - אלף שקל
רכיבה אסורה במדרכה באופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים- 250 שקל
רכיבה אסורה במדרכה עם אופניים רגילים (ברחובות בהם קיים שביל אופניים) - 100 שקל
שימוש באוזניות בעת רכיבה במדרכה באופניים וקורקינט -250 שקל
רכיבה אסורה במדרכה לאופנועים/קטנועים - 250 שקל
עבירות הרכבה אסורות לרוכבים - 100-250 שקל
אופנוע שירכב בשביל/ נתיב אופניים - 500 שקל