השופט בדימוס יורם דנציגר: "קשה למערכת המשפט עם זדורוב"

את הדברים אמר שופט העליון לשעבר פרופ' יורם דנציגר, שפרש השנה מכס השיפוט, במסגרת כנס לכבודו שנערך היום במכללה למינהל

יורם דנציגר / צילום: שלומי יוסף
יורם דנציגר / צילום: שלומי יוסף

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יורם דנציגר, נשא הערב (ג') נאום שחתם ערב חגיגי לכבוד פרישתו, שהתקיים בבית הספר למשפטים במכללה למינהל. השופט דנציגר התייחס לפרשת רצח הילדה תאיר ראדה ז"ל, וציין "כי למערכת קשה עם רומן זדורוב".

השופט בדימוס דנציגר, אשר זיכה את בדעת מיעוט את זדורוב מרצח (מחמת הספק), התייחס למאמר שפרסם לפני מספר ימים פרופ' מרדכי קרמינצר בעניין זה. דנציגר ציטט את טענתו של פרופ' קרמינצר כי "אי-אפשר לצפות ממערכת המשפט שתסייע לקעקע את הכרעותיה, ומשכך הוא ממליץ לערב גורם חיצוני אם לקיים משפט חוזר"; והשיב כי "בשונה מדעתו (של פרופ' קרמינצר - מ' ש'), הגורמים המתאימים במערכת המשפט יודעים מתי יש מקום לקיים משפט חוזר, ובפרט מתי יש חשש של ממש שבהרשעה נגרם לנידון עיוות דין". במקרה כזה, אומר פרופ' דנציגר, "הם לא יהססו להורות על קיום משפט חוזר במקרים מתאימים". דנציגר הוסיף כי "גם שופטים עלולים לטעות, וגם דעת מיעוט עלולה לטעות".

את האירוע אירגן בת הספר למשפטים במכללה למינהל, אשר פרופ' דנציגר נמנה עם חברי סגל המרצים שלו, ונכחו בו נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס; ושופטי עליון מכהנים ובדימוס, ובהם עוזי פוגלמן, עופר גרוסקופף, דפנה ברק-ארז, ג'ורג' קרא, יעקב טירקל, עדנה ארבל ועוד. מי שנבצר ממנה להגיע מטעמים רפואיים היא נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

בכנס התקיימו הרצאות בנושאים בהם התמחה השופט דנציגר, ובהם דיני חברות ומשפט פלילי. במושב הראשון נטלו חלק שופט העליון, פרופ' עופר גרוסקופף; שופטת המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן; ושופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בזק-רפפורט.

בפאנל בנושא הפלילי לקחו חלק שופטת העליון, פרופ' דפנה ברק-ארז; ראש מחלקת עררים בפרקליטות המדינה, ד"ר עו"ד יניב ואקי; והסנגור הציבורי המחוזי בתל-אביב, ד"ר עו"ד אלקנה לייסט.

שיקולי צדק במשפט הפלילי

המושב השני עסק כאמור בשיקולי צדק במשפט הפלילי. את המושב פתחה השופטת ברק-ארז, אשר ציינה כי לטעמה, בכל הקשור לשאלה האם יש מקום לשיקולי צדק במשפט הפלילי - "התשובה היא חיובית עם סימן קריאה".

במסגרת דיבייט שנערך בין עו"ד ואקי ועו"ד לייסט, נידונה השאלה האם בתיקים פליליים חמורים יש לדרוש הרשעה פה-אחד או שניתן להסתפק בדעת רוב. עניין זה, קיבל משנה תוקף, וזאת נוכח ההתפתחויות האחרונות בפרשת רומן זדורוב, אותו זיכה כזכור מחמת הספק השופט (כתוארו אז) דנציגר.