לא רק בישראל: תחרות בין אמזון וגוגל עלולה להוביל למחסור בעובדים בניו יורק

אמזון וגוגל מתכננות לגייס אלפי עובדים בעיר ניו יורק בגלל מספר העובדים המיומנים בעיר • ניתוח מודעות דרושים מעלה: אמזון מחפשת מתכנתים ששולטים בג'אווה, ואילו גוגל כאלו ששולטים בפייתון

שכונת ברוקלין בניו יורק / צילום: shutterstock
שכונת ברוקלין בניו יורק / צילום: shutterstock

אמזון וגוגל מתכננות לגייס אלפי עובדים בעיר ניו יורק, וכעת מתחרות שתי הענקיות גם זו בזו וגם בחברות אחרות על עובדים מיומנים, שבהם כבר מורגש מחסור בעיר.

אתמול (ג') הודיעה אמזון כי תיצור יותר מ-25 אלף משרות חדשות בניו יורק, ו-25 אלף משרות חדשות בצפון וירג'יניה. גוגל, שנמצאת בבעלות אלפאבית, מתכננת להכפיל את מספר עובדיה בעיר ניו יורק ליותר מ-14 אלף בעשר השנים הבאות, כך לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה שלשום (ב') בכנס הטכנולוגיה Tech D.Live של הוול סטריט ג'ורנל.

לדברי מומחי השמת כוח אדם. התחרות על עובדים מיומנים תהיה קשה. עם זאת, ניתוח שערכה עבור הג'ורנל Burning Glass Technologies (ברנינג גלאס) המתמחה בניתוח תעסוקתי, מעלה כי לכל אחת משתי החברות יש דרישות שונות שמבדלות אותן ממעסיקות אחרות וגם זו מזו. כך למשל, כל אחת משתי החברות מעדיפה שפות תכנות וגישות טכנולוגיות שונות בפרויקטי תוכנה.

אמזון סירבה להגיב על תוכניות העסקת העובדים הספציפיות שלה בניו יורק. אחד מדוברי גוגל לא נענה לפניות שבהן התבקש להגיב.

ברנינג גלאס ניתחה תיאורי משרות שהעלו שתי החברות ב-12 החודשים האחרונים. אמזון פרסמה יותר מ-42 אלף משרות, שהתמקדו בעיקר בשלושה תחומי עיסוק: מהנדסי פיתוח תוכנה, מנהלי פיתוח תוכנה ומה שמכונה "ארכיטקט פתרונות". באותה התקופה פרסמה גוגל 14 אלף משרות, שהתמקדו בעיקר במהנדסי פיתוח תוכנה, מנהלי תוכניות ומנהלי שיווק.

אמזון זקוקה למספר רב יותר של מהנדסי תוכנה שמיומנים בשפות התכנות Microsoft C# וג'אווה. כמו כן, החברה מחפשת מקצוענים בעלי ניסיון בשימוש בגישה הטכנית המכונה "ניתוח ועיצוב מונחי עצמים", ובאופן מאוד צפוי גם בשימוש ב-Amazon Web Services, שירותי אירוח הענן של אמזון.

גוגל, לעומת זאת, מעוניינת באנשים עם ידע בלינוקס וג'אווה סקריפט. שתי החברות רוצות עובדים מיומנים בשפת התכנות פייתון, שמשמשת לעתים קרובות בפרויקטי ביג דאטה, אך 62% ממודעות הדרושים של גוגל למהנדסי תוכנה מאזכרות מיומנות זו, לעומת 36% ממודעות אמזון. לצורך ההשוואה, בקנה מידה ארצי דורשים 19% בלבד מהמעסיקים מיומנות בפייתון.

יותר מ-20% ממודעות הדרושים של אמזון וגוגל למהנדסי תוכנה כוללות מיומנות בלמידה חישובית, לעומת פחות מ-3% בקנה מידה ארצי. 63% מהמודעות של שתי החברות מיועדות למהנדסים שיודעים את שפת C++, המשמשת לעתים קרובות בבניית יישומים והפעלת מערכות, לעומת 13% בקנה מידה ארצי.

תחילה הודיעה אמזון כי תקים מטה שני באתר יחיד עבור 50 אלף עובדים, אך כעת היא מתכננת לפצל את המטה השני שלה בין העיר ניו יורק ופרבר של וושינגטון די.סי. בצפון ווירג'יניה, במטרה להבטיח לעצמה את הגישה הטובה ביותר לאנשי טכנולוגיה מיומנים במספר רב של אזורים.

"שני אתרים אלה יאפשרו לנו למשוך אנשים מוכשרים בקנה מידה עולמי, וזה יסייע לנו להמשיך להמציא המצאות עבור הלקוחות שלנו במשך שנים רבות", נאמר בהודעתו של מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס.

מטה אמזון בניו יורק יהיה באזור קווינס בלונג איילנד סיטי. בווירג'יניה בחרה החברה את אזור ארלינגטון בקריסטל סיטי, בסמיכות קרובה לוושינגטון די.סי. ממצאי ברנינג גלאס מראים כי באזורים מטרופוליטניים אלה יש שיעור גבוה מהממוצע של מפתחי תוכנה. הודות לכך יש לבירת ארה"ב יתרון, שנובע ככל הנראה מריבוי הקבלנים הצבאיים והממשלתיים באזור.

ואולם על פי ממצאי ברנינג גלאס, קרוב לוודאי שמספר העובדים הפוטנציאליים הגבוה ביותר נמצא בניו יורק. ברנינג גלאס השתמשה בסך מספר מודעות הדרושים למהנדסי תוכנה בעיר כבסיס לאומדן זה. רק אזור מפרץ סאן פרנסיסקו עולה על ניו יורק במונחי מספר מהנדסי התוכנה, על פי ממצאי הניתוח.

הרחבת הפעילות בניו יורק מצביעה על כך שאמזון וגוגל מעוניינות יותר בגישה לאלפי עובדים פוטנציאלים מאשר בטיפוח סצנת טכנולוגיה אורבנית שחשיבותה עשויה להיות רבה יותר לחברות חדשות וקטנות, לדברי טום סטרינגר, מנהל בחירת אתרים ותמריצים עסקיים בחברת הייעוץ BDO USA.

"אנשים לא אוהבים להחליף מקום מגורים"

ערים קטנות יותר כמו אוסטין במדינת טקסס הצליחו ליצור תרבות טכנולוגית שמושכת יזמים, לדברי סטרינגר. במקומות אלה יכולות חברות צעירות לרקום קשרים עסקיים בבתי קפה, מכוני כושר או אוניברסיטאות מקומיות. "זוהי באמת הדרך היחידה שבה יכולות החברות הקטנות האלה להתחרות על אנשים מוכשרים", אמר סטרינגר.

"כשמדובר בחברות גדולות, שם המשחק הוא התרחבות פרופורציונלית", אמר סטרינגר. "המשיכה לניו יורק נובעת ממספר האנשים בעלי מערכות הכישורים המגוונים".

למרות זאת, ייתכן שאמזון וגוגל יצטרכו לפתות עובדים לעבור לעיר ניו יורק אם הן יגלו שתדמיתן והשכר הגבוה שהן מציעות אינם מספיקים למשוך אנשים שכבר מתגוררים בניו יורק. לשכנע אנשים לשנות מקום מגורים לצורך עבודה זה אתגר, ולשכנע עובדים בעלי ניסיון - בייחוד אנשי מקצוע באמצע הקריירה שלהם עם משפחה וילדים - לנסות את ניו יורק, עלול להיות משימה קשה.

"אנשים לא אוהבים להחליף מקום מגורים. יש סיבה לכך שהם מתגוררים היכן שהם מתגוררים", אמר בהושאן סתי, מוביל אסטרטגיה ב-PricewaterhouseCoopers. "העיר ניו יורק היא מקום נפלא, אבל התשתיות, הדיור והעלויות אינם מתאימים לכל אחד".