השקל נחלש מול הדולר והאירו: "במקרה קיצון בנק ישראל ירגיש פחות נוח להעלות ריבית"

הדולר נושק ל-3.7 שקלים ומטפס בעולם ב-0.3% • האירו קופץ 0.4% מול השקל • השקל נחלש מול סל המטבעות, אבל בשוק מייחסים את הסנטימנט לתיקון לאחר העלייה של הימים האחרונים • אקסלנס: "המשקיעים הפיקו לקחים באירועים קודמים. גם ב'צוק איתן', השוק עמד איתן" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock
1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock

השקל נחלש היום (ד') מול סל המטבעות בהמשך להתפטרות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, וקריאתו לבחירות בטענה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נכנע לטרור.

הדולר  עלה 0.24% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.698 שקלים; האירו  קפץ 0.45% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.169 שקלים; הדולר אינדקס (DXY) מטפס ב-0.1%; האירו עולה 0.1% ל-1.13 דולרים; הליש"ט  יורדת 0.06% מול הדולר ל-1.29 דולרים.

בעניין היחלשות השקל היום במסחר, אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, הסביר בשיחה עם "גלובס", כי "השוק מגיב באופן כללי בעצימות נמוכה לבחירות בעולם, קשה להשפיע על חברות בינלאומיות שפועלות עם השוק המקומי באופן כזה, אלא אם אין החלטה רצינית שנוגעת בליבת העסקים. הליבה של הכלכלה נמצאת במרכז הארץ. המשקיעים הבינו שהמצב הביטחוני בזירה הדרומית לא משפיע על העסקים - מה שמעניין אותם זה תזרים המזומנים של החברות".

"יכול מאוד להיות שבגלל המתיחות הביטחונית בנק ישראל ירגיש פחות נוח להעלות ריבית", המשיך כהנוביץ. "אני לא אומר שזה משפיע כעת, אך אם נלך למקרה קיצון זה מה שאולי עשוי לקרות, ואז התמחור של החברות יכול להיות יקר יותר.

"מנגד, אם היתה בריחה של הון מישראל והיינו רואים את השקל נחלש, אז בנק ישראל היה יכול להעלות ריבית כדי למשוך את ההון בחזרה למדינה. אבל זה לא המצב. בפועל, המשקיעים הפיקו לקחים באירועים קודמים, כמו למשל במבצע 'צוק איתן', אז השוק גם כן עמד איתן. השקל נחלש היום במעט, אך נראה כי זה נובע מההתחזקות שלו עוד קודם, לאחר הודעת בנק ישראל על הפסקת הרכישות לקיזוז השפעת הגז, שהיתה להערכתי די מוגזמת".

בעולם, הקבינט הבריטי צפוי להתכנס היום כדי לאשר את התוכנית שגובשה בין שרי הברקזיט לבריסל, מה שהקפיץ אתמול את הליש"ט בחדות במסחר. באיטליה, הממשלה דחתה את דרישות האיחוד האירופי לצמצם את הגירעון בתקציב. החוב האיטלקי עומד על 131% מהתוצר - השני בגודלו באיחוד, אחרי חובה של יוון. 

בהקשר זה אמר כהנוביץ, כי "אפשר לומר שמדובר ב'רעש', שכן השוק כבר מתמחר את הסיכון באיטליה. האירו מתחזק בעולם ביומיים האחרונים, במקביל לליש"ט, על רקע ההתקדמות בברקזיט".