בדרך לברקזיט נפרדים מבריטניה: העובדים הזרים עוזבים את האי

שיא בירידה השנתית במספר העובדים ממדינות האיחוד • ראש ממשלת בריטניה הביאה טיוטת הסכם על הברקזיט לאישור הקבינט

מפגין נגד הברקזיט./ צילום: רויטרס Simon Dawson
מפגין נגד הברקזיט./ צילום: רויטרס Simon Dawson

מספר העובדים הזרים בבריטניה שהגיעו ממדינות אחרות באיחוד האירופי ירד בשיעור שיא בספטמבר, ואותת בכך שהברקזיט המתקרב מקלקל את המוניטין של בריטניה כיעד לחיפושי עבודה.

מספר אזרחי מדינות האיחוד שהועסקו בבריטניה ירד ב-132,000 בינואר-ספטמבר השנה, וזו הירידה הגדולה ביותר מאז שרישום הנתון הזה החל ב-1997, לפי הלשכה הלאומית הבריטית לסטטיסטיקה.

הירידה נבעה במידה רבה מירידה במספר העובדים מפולין, מצ'כיה ומעוד שש מדינות מזרח אירופיות שהצטרפו לאיחוד ב-2004. מספר אזרחי המדינות הללו שעובדים בבריטניה ירד ב-15%.

בריטניה הייתה זמן רב אבן שואבת לאזרחים מהאיחוד האירופי שחיפשו תעסוקה, אבל הנתונים שפורסמו אתמול הראו שהיא כבר פחות אטרקטיבית בהיבט הזה.

כלכלה בהאטה

כלכלת בריטניה הואטה מאז משאל העם על הברקזיט ביוני 2016, והליש"ט נחלשה, ועל כן בריטניה איבדה במקצת את כוח המשיכה לעובדים זרים ששולחים כסף חזרה הביתה. במקביל, השכר באותן שמונה מדינות שהצטרפו לאיחוד ב-2004 נסק. הפולנים שיפרו את שכרם ברבעון השני השנה ב-6.2% בהשוואה שנתית, והליטאים השיגו עליית שכר של 9.8% בממוצע באותו רבעון.

החשש מפני רמה גבוהה של הגירה לבריטניה היה גורם משמעותי בהחלטה לעזוב את האיחוד האירופי. בריטניה אמורה לעזוב במארס הקרוב, ואתמול השיג צוות הנושאים ונותנים מטעמה טיוטת הסכם עזיבה עם נציגי האיחוד, שלא ברור אם תעבור את אישור הקבינט והפרלמנט הבריטיים.

ממשלת בריטניה חזרה והודיעה שאזרחי האיחוד שמתגוררים בבריטניה יוכלו להישאר אחרי הברקזיט, אם כי הם יצטרכו לבקש "מעמד תושבות". לא הוחלט עדיין מה יהיו התנאים שבהם יוכלו אזרחי האיחוד להתגורר בבריטניה בעתיד.

לפי הבנק אוף אינגלנד, הירידה במספר מהגרי העבודה ממדינות מזרח אירופה מחריפה את המחסור בעובדים בחקלאות, בתעשייה ובתעשיית האירוח. הבנק המרכזי אמר שבטווח הארוך יותר, ירידה במספר העובדים שמגיעים מיתר חלקי האיחוד האירופי תפחית את פוטנציאל הצמיחה של כלכלת בריטניה.

קבינט חצוי מאוד

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי עמדה להציג היום (ד') את העסקה המוצעת בפני הקבינט החצוי מאוד שלה. השמרנים האנטי-אירופים חוששים מעסקה שלדעתם מעניקה לבריסל השפעה על עניינים פנימיים בריטיים, או שמרחיקה את צפון אירלנד מיתר הממלכה המאוחדת. בוריס ג'ונסון, שהתפטר ביולי מתפקיד שר החוץ אחרי חילוקי דעות בנושא הברקזיט, כינה את ההסכם שהושג עם בריסל "לגמרי לא מתקבל על הדעת".

עם מחלוקות כאלו, לא ברור איך יתנהל השלב האחרון של הברקזיט. אם בריטניה והאיחוד לא יאשרו את ההסכם עד 29 במארס, ובריטניה תעזוב את האיחוד האירופי בלי הסכם, ההפרעה הכלכלית עלולה להיות חמורה. מנגד, בחירות חדשות עשויות להוביל למחשבה חוזרת על ברקזיט, ולמשאל עם חוזר.

שאלת המפתח לקראת דיוני הקבינט היום הייתה איך הצליחו הנושאים ונותנים מטעם שני הצדדים להבטיח שלא יהיה גבול "קשה" בין אירלנד לצפון אירלנד אחרי עזיבת בריטניה. כמה שרים הביעו חשש שגבול פתוח בין שתי הישויות האיריות יביא למעשה להרחקת צפון אירלנד מן החוקים והרגולציות של הממלכה המאוחדת. מיי אמרה בעבר ששום ראש ממשלה בריטי לא יקבל תוצאה כזו.

מקורות יודעי דבר מסרו שהאיחוד האירופי הציע הסדר פשרה שלפיו תישאר כל הממלכה (בריטניה) באיחוד מכס עם האיחוד עד שתוסכם עסקת סחר ותיכנס לתוקף. כך לא יהיה צורך בגבול פיזי על האי האירי.

עם זאת, טיוטת ההסכם כוללת סעיפים שמבטיחים שאם בריטניה תצא מהסכם איחוד המכסים, תקנות כלכליות חשובות בצפון אירלנד יישארו דומות לתקנות של האיחוד האירופי. זאת, כדי למנוע את הצורך בתחנות גבול של בדיקת מוצרים שנעים בין צפון אירלנד לרפובליקה האירית, שתישאר באיחוד האירופי.

אם טיוטת ההסכם תעבור את אישור הקבינט, מיי תצטרך להציג אותה בפרלמנט, שם הקואליציה שלה נשענת על ברית רופפת עם מפלגה קטנה מצפון אירלנד.

החלק האחר של המו"מ בין הצדדים, טקסט לא מחייב מבחינה משפטית שמגדיר את היחסים העתידיים בין בריטניה לאיחוד האירופי, צפוי להיות אבן הנגף בתהליך אישור ההסכם בפרלמנט.

הליש"ט הבריטית, הברומטר הבסיסי ביותר לנושא הברקזיט, עלתה אתמול לרמתה הגבוהה ביותר מול האירו מאפריל השנה בעקבות חשיפת טיוטת ההסכם בין בריטניה לבריסל, אך הבוקר נחלשה מעט.