בית-המשפט לטראמפ: אתה חייב להתיר כניסת כתב CNN לבית הלבן

שופט בוושינגטון, שמונה לתפקיד ע"י טראמפ, הורה לנשיא להחזיר לג'ים אקוסטה, כתב ערוץ החדשות, היתר כניסה לבית הלבן • טראמפ שלל את ההיתר בעקבות עימות מילולי עם הכתב במסיבת עיתונאים • עם זאת, מדובר בפסיקה זמנית

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

שופט פדראלי בוושינגטון פסק היום (ו'), כי דונלד טראמפ חייב להתיר כניסת כתב של CNN לבית הלבן, למרות עימות מילולי חריף בין הנשיא לבין הכתב, ג'ים אקוסטה, במסיבת עיתונאים, כמה ימים קודם לכן, ששודרה בשידור חי.

ערוץ החדשות, שטראמפ מגדירו לעיתים קרובות כמקור להפצת פייק ניוז וכ"אויב העם", פנה השבוע לבית-המשפט לאחר שהבית הלבן שלל מאקוסטה, הכתב הראשי של CNN בבית הלבן, את היתר הכניסה הקבוע שלו למתחם בעקבות אותו עימות ופגע למעשה בפרנסתו.

השופט טימותי קלי, שמונה לתפקידו ע"י טראמפ, הורה לבית הלבן להחזיר לכתב לאלתר את היתר הכניסה מפני שהממשל שלל ממנו את הזכות להליך הוגן, כלומר הזכות לערער על ההחלטה ולהעלות נימוקים נגדה.

הפסיקה נתפסת כהישג ל-CNN ולמצדדים בחופש העיתונות וחופש הביטוי, לאחר שטראמפ טען, כי זכותו כנשיא להחליט מי ייכנס לבית הלבן ומי ישתתף במסיבות העיתונאים שלו או בתדרוכי הדוברים של ממשלו. מכל מקום, מדובר בפסיקה זמנית, עד שהשופט יקבל החלטה בסוגיה העקרונית האם הנשיא אכן יכול להחליט אלו עיתונאים יוכלו לסקר אותו ואת ממשלו.

אך משפטנים אמרו הערב, כי בית-המשפט לא היה מחליט על מתן צו איסור זמני אם לא היה סבור שלתובעים יש סיכוי טוב לזכות בתביעה.

בעקיצה לממשל אמר השופט, כי תהליך קבלת ההחלטת בבית הלבן "אפוף מסתורין... הממשל אפילו לא היה מסוגל לומר לי מי קיבל את ההחלטה". כתבים רבים ניחשו שטראמפ עצמו הורה לשלול את ההיתר.

אמצעי תקשורת וכן אגודת כתבי הבית הלבן הביעו תמיכה ב-CNN בתצהיר "ידידי בית-המשפט" שהתריע מפני הסכנות הכרוכות בשלילת זכותן של מערכות עיתונים להחליט מי יסקר וכיצד יסוקר נושא משרה ממשלתית או אחרת.

בעקבות הפסיקה, הודיעה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, כי הממשל ינפיק היתר זמני לאקוסטה, עד לפסיקה הסופית. היא הוסיפה: "אנו עומדים לגבש תקנות והליכים כדי להבטיח שמסיבות עיתונאים בעתיד יתנהלו באופן מסודר והוגן. גינוני נימוס חייבים להכתיב התנהלות בבית הלבן".

הנהלת CNN הביעה שביעות רצון מהפסיקה: "תודות מקרב לב לכל אלה שתמכו לא רק ב-CNN אלא גם בעיתונות אמריקאית חופשית, חזקה ועצמאית". אקוסטה הכריז: "נו, חוזרים לעבודה" והיה צפוי להתייצב בחדר העיתונות בבית הלבן כבר הערב.

בדיון בבית-המשפט טען ערוץ החדשות, כי החלטת הבית הלבן לשלול את היתר הכניסה של אקוסטה היא "עונש בלתי הוגן". ההחלטה לשלול את ההיתר מהכתב נבעה מהעובדה שהממשל לא היה מרוצה מהאופן שבו הכתב והערוץ סיקרו את הבית הלבן ואת הנשיא, טענה CNN.

בעימות המילולי במסיבת העיתונאים הכריז טראמפ, כי זו בושה וחרפה ש-CNN מעסיקה כתב כמו אקוסטה. "אתה אדם גרס וחסר נימוס", הוא הכריז. כשכתב של NBC קם והגן על אקוסטה, קטע אותו טראמפ: "גם אתה לא מי יודע מה".

אבל, כמובן, להתלקחות הזו קדמו מאות התנגשויות והצהרות של טראמפ בגנות CNN והתקשורת בכללה. במסע הבחירות שלו ב-2016 ובשתי שנות נשיאותו האשים טראמפ את התקשורת שהיא מתפקדת על פי תכתיבי "הסטיה הליברלית (קר: שמאלנית) שלה". התנפלויות של טראמפ על כתבים ואמצעי תקשורת בכלל הם תמיד הקטעים הפופולריים בעצרות ההמונים שלו.