יוסף גרינפלד חתם על הסדר נושים ולא יוכרז כפושט רגל

הדרך להסדר נסללה באחרונה, לאחר שגרינפלד הודיע לבית המשפט כי הוא מוותר על דירת היוקרה שבה התגורר, במגדלי אקירוב בתל אביב • גרינפלד הצהיר כי לצורך ההסדר גייס ממקורותיו וממקורות חיצוניים כ-80 מיליון שקל כנגד שיעבוד בטוחות

עו"ד עופר שפירא / צילום: איל יצהר
עו"ד עופר שפירא / צילום: איל יצהר

שלוש וחצי שנים לאחר שנכנס להליכי כינוס נכסים, ולאחר סכסוך חריף ביחסים מול הנאמן על נכסיו, מצליח איש העסקים יוסף גרינפלד לצאת מהבור המשפטי ולמנוע את הכרזתו כפושט רגל. היום (א') הודיעו גרינפלד והנאמן על נכסיו בהליך פשיטת הרגל, עו"ד עופר שפירא, על חתימתו של הסדר נושים שיביא לסיום של כלל ההליכים המתנהלים נגד גרינפלד בתיק פשיטת הרגל, ויאפשר פירעון חובות לנושיו באופן מוסכם וללא צורך בהכרזתו כפושט רגל.

 גרינפלד הוא יו"ר ובעל השליטה בחברת קרדן ישראל . גרינפלד הצהיר כי לצורך ההסדר גייס ממקורותיו וממקורות חיצוניים כ-80 מיליון שקל נגד שיעבוד בטוחות, וזאת בנוסף לכך שלטענתו פרע סך של כ-18 מיליון דולר מהחוב לבנק לאומי וכ-7.2 מיליון דולר לבנק הפועלים בשנים 2010-2013.

כפי שנחשף ב"גלובס", הדרך להסדר נסללה לאחרונה לאחר שגרינפלד הודיע לביהמ"ש המחוזי בתל אביב כי הוא מוותר על דירת המגורים היוקרתית במגדלי אקירוב שבה הוא התגורר עם רעייתו ג'ורג'ט. וזאת, לאחר שלאורך ההליכים התעקש לשמור על הדירה. באמצעות עורכי הדין עמית פינס ואביחי ורדי הציע גרינפלד הצעה ל"הסדר פשרה משופר", המציג שורת תיקונים להסדרי הנושים הקודם שהציג גרינפלד, ושלשיטתו אמור היה למנוע את הכרזתו כפושט רגל ולהביא לסיום ההליך נגדו - זאת, באם יאושר ההסדר באסיפת נושים.

ההסדר הציע פתרון לאחת הבעיות המרכזיות שהעלה עד אז הנאמן והמנהל המיוחד של נכסיו של גרינפלד - דירת המגורים היוקרתית של הזוג גרינפלד. במשך תקופה ארוכה טען הנאמן, עו"ד שפירא, כי לא ייתכן שגרינפלד יישמר רמת מחייה של העשירון העליון ויתגורר במגדלי יוקרה, תוך תשלום הוצאות מגורים גבוהות, וזאת על חשבון קופת פשיטת הרגל והנושים. מרגע שגרינפלד הסיר את המכשול, והודיע כי יפנה את הדירה כדי שזו תימכר לטובת כיסוי חובותיו, התנהל משא ומתן ענייני ויעיל לצורך חתימת הסדר.

הסדר הנושים טומן בחובו גם תספורת משמעותית: לנאמן הוגשו תביעות חוב בגובה של למעלה מ-300 מיליון שקל, כשני שלישים מהן לבנק הפועלים ובנק לאומי. בטרם בדקו והכריעו המנהל המיוחד הנאמן בתביעות החוב שהוגשו להם, לא ניתן להעריך במדויק את שיעור התספורת שמגלם ההסדר, אך ברור כי זו תהיה משמעותית. זאת, לאור העובדה כי הסכום אותו התחייב גרינפלד להעביר לקופת הנשייה עומד על כ-21 מיליון שקל בלבד - כ-93% מהחוב הנטען.

עד לשנים האחרונות היה גרינפלד אחד האנשים העשירים בישראל. שווי מניותיו בקבוצת קרדן, שהייתה בבעלותו, עמד בתקופת השיא על מעל 2 מיליארד שקל. ואולם הצניחה החופשית בערך המניות, בין השאר, על רקע השקעות שכשלו בנדל"ן בחו"ל, הביאה לכך שחובותיו לבנקים עולים על שווי הבטוחות - עיקרן המניות, והוא נקלע להליך של פשיטת רגל.

לפני למעלה משנה וחצי אמור היה גרינפלד להפוך רשמית לפושט רגל, לאחר שכבר ניתן צו כינוס לנכסיו על רקע חובות של מעל 300 מיליון שקל ועל רקע חוסר יכולתו המובהק לשלם את הסכום. ואולם, ברגע האחרון הצליח איש העסקים לקבל ארכה מבית המשפט לטובת ניהול הליך גישור; ובהמשך אף הציע הסדר הכולל מחיקת חובות בסך מאות מיליוני שקלים - שבו תמך גם המנהל המיוחד על נכסיו, עו"ד שפירא.

ואולם, מאז שהוגש ההסדר הראשון לבית המשפט, התערערו משמעותית היחסים בין גרינפלד למנהל המיוחד, ונתגלעה בין השניים מחלוקת חריפה. בספטמבר אשתקד נחשף ב"גלובס" כי המו"מ להגעה להסדר נושים התפוצץ, ועו"ד שפירא וגרינפלד נקלעו למאבק חריף טעון האשמות הדדיות.

היחסים קיבלו תפנית לאחר הודעתו של גרינפלד בנוגע לדירה היוקרתית, ומאז כבר נמכרה הדירה לטובת כיסוי חובות. הצדדים המשיכו בהליך גישור שהתחילו בפני השופטת (בדימוס) ורדה אלשיך - והסדר סופי ומוסכם על הצדדים גובש, והוגש לאישורו של ביהמ"ש המחוזי בתל אביב.