22 מיליארד שקל לשוטרים: על מה כל המהומה?

שאלות ותשובות: כ-60 אלף איש שיקבלו תוספת שכר ממוצעת של 7.3% למשכורת או לפנסיה שלהם. למה זה מגיע להם?

אלשיך / צילום: שלומי יוסף
אלשיך / צילום: שלומי יוסף

למה זה עולה כל כך הרבה כסף?

22 מיליארד שקל תשלם המדינה לשוטרים ולעוד קבוצות של משרתים וגמלאים בכוחות הביטחון משנת 2019 ועד 2035 - זה מה שקובע הסכם שנחתם בין שר האוצר משה כחלון למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שאושר אתמול בהחלטת הממשלה.

מדובר בקבוצה של כ-60 אלף איש שכולם יקבלו תוספת שכר ממוצעת של 7.3% למשכורת או לפנסיה שלהם. העלות של התוספת מהיום עד 2035 היא בערך 15 מיליארד שקל אבל העובדה שהיא מחושבת החל מ-2006 מייקרת אותה בערך ב-8 מיליארד שקל. השוטרים אומרים שעשו לממשלה טובה גדולה כי הסכימו לפרוס את התשלום הזה לתשלומים של 300 מיליון שקל לשנה בממוצע עד 2035 ולא דרשו לקבל את הכסף בתוספת ריבית והצמדה כמקובל. 

למה מגיעה לשוטרים תוספת שכר?

כי החלטת ועדת שרים מ-1979 קובעת ששכרם של המשרתים בכוחות הביטחון יהיה צמוד לשכר אנשי הקבע בצבא. ב-2006 המדינה נתנה תוספת שכר לאנשי הקבע מבלי להרחיב אותה לכל יתר צמודי השכר. השוטרים והסוהרים תבעו את המדינה בבית הדין לעבודה וניצחו. המדינה טענה שמדובר בפיצוי על 'היעדר ביטחון תעסוקתי' ולא בתוספת שכר אבל הפסידה בגלל שהפיצוי שולם גם לגמלאי צה"ל, שאינם סובלים כידוע מהיעדר ביטחון תעסוקתי.

למה הממשלה מחלקת מתנות חינם לשוטרים?

אז מי אשם?

אשמים פקידי האוצר שנתנו לאנשי הקבע תוספת שכר לכל דבר ולא דאגו להחריג אותה. אשמים שומרי הסף שלא זיהו את המחדל הזה בזמן. והכי אשמים הפוליטיקאים שיכלו לעצור את הרכבת הזו לפני שיצאה מהתחנה ולא עשו דבר.

מה הכי מטריד בסיפור הזה?

שמהמחדל הזה לא נלמד שום דבר ולא הופק שום לקח. מה שהכי מטריד בסיפור הזה הוא שהצמדת השכר המעוותת לא בוטלה - מה שאומר שהתקלה הקטסטרופלית הזו עוד יכולה לחזור על עצמה.